کاهش خطر زوال عقل با مصرف قهوه و چای

قهوه و چای ممکن است خطر زوال عقل را در افراد مبتلا به فشار خون پایین کاهش دهد.

تصویر کاهش خطر زوال عقل با مصرف قهوه و چای

به گزارش سایت خبری پرسون، کافئین، شایع‌ترین و پرمصرف‌ترین داروی محرک در میان عموم مردم است، کافئین به‌طور عمده از گیاهی بنام کافئا عربیکا به‌دست می‌آید و در قهوه، چای، کاکائو، کولا و غیره یافت می‌شود. در یک فنجان ۱۵۰ میلی‌لیتری چای، قهوه و کاکائو به‌ترتیب ۷۵ میلی‌گرم، ۸۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم و پنج تا ۴۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. کافئین بر اندام‌ها و بافت‌های مختلف مانند سیستم عصبی، سیستم قلبی ـ عروقی، عضلات صاف و اسکلتی و بافت چربی اثر می‌گذارد.

مصرف متوسط قهوه و چای روزانه با کاهش خطر زوال عقل عروقی و همه علل در افراد مبتلا به فشار خون بالا مرتبط است. فشار خون بالا بر یک سوم بزرگسالان در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و با افزایش خطر زوال عقل، به‌ویژه آلزایمر (اختلال مغزی که باعث از دست دادن حافظه و زوال شناختی می‌شود) مرتبط است. کنترل فشار خون بالا می‌تواند موارد زوال عقل را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

نوشیدن منظم مقدار متوسط قهوه یا چای می‌تواند التهاب را کاهش و سلامت سد خونی مغزی را نیز ارتقا دهد و هر ۲ عامل با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط هستند.

قهوه و چای، حاوی کافئین و اسید کلروژنیک ممکن است از طریق محافظت عصبی و کاهش التهاب به پیشگیری از زوال عقل کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثرات این نوشیدنی‌ها بر خطر زوال عقل در افراد مبتلا به فشار خون بالا مورد نیاز است.

در پژوهشی مشخص شد افرادی که فشار خون بالا دارند و روزانه ۰.۵ تا یک فنجان قهوه می‌نوشیدند، کمترین خطر ابتلا به زوال عقل را دارند با این حال، بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل عروقی در افراد مبتلا به پرفشاری خونی رابطه معناداری وجود نداشت، همچنین ارتباط معناداری بین مصرف قهوه و خطر زوال عقل در جمعیت غیر پرفشاری خونی وجود نداشت. مصرف چای با خطر کمتر زوال عقل در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به‌ویژه در میان افرادی که چهار تا پنج فنجان در روز مصرف می‌کردند، مرتبط بود. هیچ ارتباطی بین مصرف چای و خطر زوال عقل در شرکت‌کنندگان غیر پرفشاری خونی وجود نداشت. علاوه بر این، افراد مبتلا به پرفشاری خونی که هم قهوه و هم چای مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند، به‌ویژه افرادی که مقادیر متوسطی از هر ۲ نوشیدنی مصرف می‌کردند.

به‌نقل از ایسنا، قهوه می‌تواند اثرات مثبت و منفی بر سلامت داشته باشد و تأثیر آن بر فشارخون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نوشیدن قهوه می‌تواند به کاهش اندک فشار خون منجر شود، اما جایگزینی برای سایر تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم که به حفظ فشار خون سالم کمک می‌کند، نمی‌شود. بنابراین تحقیقات بیشتری برای درک بهتر ارتباط بین مصرف کافئین و خطر زوال عقل در بیماران مبتلا به فشار خون بالا مورد نیاز است.

منبع: ایسنا

776035

سازمان آگهی های پرسون