میان‌وعده‌های مغذی برای زنگ تفریح دانش‌آموزان

تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل سلامتی در هر فرد محسوب می‌شود، به‌طوری‌که همه پزشکان توصیه می‌کنند در تمام وعده‌های غذایی به مواد غذایی و کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
تصویر میان‌وعده‌های مغذی برای زنگ تفریح دانش‌آموزان

به گزارش سایت خبری پرسون، تغذیه مناسب موجب ایجاد انرژی در بدن شده و عامل مهمی برای پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها است. به عبارت دیگر اگر افراد در وعده‌های خود از همه گروه‌های غذایی استفاده کنند بدن با چالش زیادی روبه رو نخواهد بود و همه ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم به بدن خواهد رسید.

یکی از گروه‌های حساسی که حتما باید به غذا و خوراکی‌های مصرفی آن‌ها توجه کرد کودکان هستند. با توجه به نزدیک شدن ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس، باید توجه ویژه‌ای به تغذیه آن‌ها داشت؛ زیرا در سنین رشد هستند و بدن آن‌ها نیاز شدیدی به مواد مفید و مغذی دارد.

صبحانه یک وعده مهم و اساسی محسوب می‌شود که همه پزشکان توصیه می‌کنند تمام گروه‌های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان از خوردن ان غافل نشوند؛ زیرا می‌تواند انرژی لازم بدن را در هنگام صبح تامین کند.

از نظر پزشکی نوجوانان و کودکان باید هر ۴ ساعت یکبار مواد مغذی دریافت کنند تا در عملکردشان تاثیر مثبت بگذارد.

یکی از صبحانه‌های مفید و مغذی که والدین می‌توانند برای فرزدانشان آماده کنند نان و پنیر و گردو است. با توجه به ارزان قیمت بودن این خوراکی و همچنین فرهنگ خانواده‌های ایرانی در مصرف نان و پنیر، این صبحانه معمولاً در تمام خانه‌های ایرانی‌ها وجود دارد.

پنیر یکی از فرآورده‌های لبنی محسوب می‌شود که دارای پروتئین‌های کیفیت بالا است. از سوی دیگر پنیر منبع خوبی از کلسیم است که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مهم است. همچنین برخی از انواع پنیر حاوی چربی‌های سالم هستند که می‌توانند به سلامت قلب کمک کنند. پنیر حاوی مواد معدنی مهمی مانند فسفر، روی و ویتامین‌های گروه B است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند.

گردو به عنوان یکی از مغز‌های مفید و خوشمزه در خانواده‌های ایرانی طرفداران بسیاری دارد. گردو حاوی چربی‌های غیر اشباع است که به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند همچنین گردو دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E و پلی‌فنول‌ها است که با التهاب و آسیب‌های اکسیداتیو مبارزه می‌کند. اسید‌های چرب امگا۳ موجود در گردو به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را کاهش دهند. همچنین گردو حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند. باتوجه به افزایش آمار ابتلا به دیابت می‌توان گفت که گردو می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

مصرف کره و عسل و مربا از دیگر صبحانه‌های مفید و مغزی برای دانش آموزان است. عسل به عنوان یک مواد غذایی طبیعی فواید بسیاری دارد. عسل حاوی قند‌های طبیعی است که به سرعت انرژی بدن را تأمین می‌کند. همچنین دارای خواص ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. مصرف منظم عسل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و همچنین مقاوت بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش دهد. عسل عملکرد سیستم گوارشی را بهبود بخشیده و به کاهش مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه کمک می‌کند. حتی عسل در درمان سرفه و گلو درد نیز موثر است. مصرف عسل قبل از خواب می‌تواند به آرامش و بهبود کیفیت خواب منجر شود. از سوی دیگرعسل می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سطح کلسترول کمک کند که در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از صبحانه‌های مفید و مغذی تخم مرغ است که از ارزش غذایی خوبی برخوردار است. تخم‌مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا است همچنین تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های B مانند B ۱۲، ویتامین D، و مواد معدنی مثل سلنیوم و فسفر است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که تخم مرغ می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهد.

آجیل و مغزیجات یکی از میان وعده‌های مفید است. آجیل‌ها منبع غنی ویتامین E، پروتئین، پتاسیم، منیزیم، روی، آهن، مس و فیبر نامحلول است که به رشد و سلامت فرزند شما کمک فراوانی می‌کند. البته به شرط آنکه آجیل‌ها بیشتر خام باشند.

میوه و سبزیجات از دیگر موادی هستند که دانش آموزان می‌توانند در زنگ‌های تفریح به عنوان میان وعده از آن‌ها استفاده کنند. توصیه پزشکان بر این است که والدین حداقل برای یک زنگ تفریح، در کیف فرزندشان میوه قرار دهند. موز، سیب، خیار، پرتقال، نارنگی، انگور، انار از جمله میوه‌های مناسب برای میان وعده هستند. ساندویچ نان و پنیر همراه با گردو یا سبزی، ساندویچ نیمرو یا املت، ساندویچ سالاد الویه خانگی، ساندویچ انواع کوکو کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکوی مرغ، ساندویچ کره و عسل یا کره و مربا، ساندویچ کره بادام زمینی یا انواع شکلات‌های صبحانه، اسنک مرغ یا گوشت از دیگر میان وعده‌های سالمی هستند که والدین می‌توانند برای زنگ‌های تفریح فرزندانشان در نظر بگیرند.

منبع: آنا

765160

سازمان آگهی های پرسون