آماده باش مجموعه سلامت خراسان رضوی برای ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع)

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجموعه سلامت خراسان رضوی در بخش های مختلف بهداشت و درمان برای ارائه خدمات مورد نیاز زائران پیاده روی و همچنین زائران حرم مطهر رضوی، در حالت آماده باش قرار دارند.
تصویر آماده باش مجموعه سلامت خراسان رضوی برای ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع)

به گزارش سایت خبری پرسون، علاوه بر آمادگی بیمارستان بزرگ و مرجع امام رضا(ع)، بیمارستانهای دیگر مشهد مقدس از جمله شریعتی با 168 تخت، ولایت با 180 تخت، حضرت قائم(عج) با 870 تخت، شهید هاشمی نژاد با 400 تخت، حضرت ام البنین(س) با 140 تخت تخصصی زنان و زایمان و منتصریه در بخش دیالیز در خدمت زائران دهه پایانی ماه صفر هستند.

در طول دهه پایانی ماه صفر، شیفت‌های فوق‌العاده بیمارستان فوق تخصصی دکتر شریعتی مشهد مقدس برای بخش‌های مختلف از جمله اورژانس، مراقبت ویژه و اتاق عمل در نظر گرفته شده است. همچنین موکب درمانی بیمارستان شریعتی امسال هم به مانند سال‌های قبل در مسیر چناران به مشهد مستقر و فعال می‌شود و در این موکب خدمات پزشکی، پرستاری، اورژانسی، دارویی و درمان‌های سرپایی ارائه می‌شود و موارد نیازمند به دریافت خدمات بستری هم به وسیله آمبولانس مستقر در محل موکب، به بیمارستان منتقل می‌شوند.

از سوی دیگر تمامی بخش‌های بیمارستان ولایت از جمله بخش اورژانس این مرکز درمانی و همچنین تمامی اعضای کادر درمان این بیمارستان آمادگی کامل دارند ضمن اینکه در بیمارستان‌های سیار جاده‌ای و شهری هم پزشکان و پرستاران این بیمارستان همکاری لازم را با نیروهای جمعیت هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی که مسئولیت این مراکز درمانی را عهده‌دار هستند، دارند.

بیمارستان حضرت قائم(عج) با ظرفیت ٨٧۰ تخت بستری و فعال که ٢۰۰ تخت آن ویژه است و در بخش‌های icu و ccu بوده از آمادگی کامل برای مأموریت ویژه دهه پایانی ماه صفر و از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع)) برخوردار است. در این ایام تمامی پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان بیمارستان حضرت قائم(عج) طبق شیفت بندی صورت گرفته در محل خدمت خود حاضر هستند و ضمن لغو تمامی مرخصی‌ها، شیفت‌های فوق‌العاده برای روزهای خاص از جمله اربعین حسینی، رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، پیش بینی شده است.

بیمارستان شهید هاشمی نژاد نیز در تمامی بخش ها و با نیروهای تخصصی و فوق تخصصی در این ایام آمادگی کامل دارد تا به زائران و مراجعان به این مرکز درمانی، خدمت رسانی کند. خدمات سرپایی در کلینیک های تخصصی این مرکز نیز در روزهای غیر تعطیل در دو شیفت صبح و عصر فعال ارائه می شود.

بیمارستان تخصصی زنان و زایمان حضرت ام‌البنین(س) نیز با ١۰۰ تخت فعال مادر و نوزاد آماده خدمت رسانی در دهه آخر ماه صفر است. در طول این ایام، شیفت‌های فوق‌العاده برای نیروهای این مرکز درمانی در نظر گرفته شده تا با توجه به افزایش میزان مراجعات، سرعت و کیفیت خدمات درمانی مورد نیاز بیماران کاهش نیابد.

بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضا و دیالیز منتصریه هم دیگر مرکز درمانی است که در روزهای پایانی ماه صفر در حالت آماده باش قرار گرفته است. بخش دیالیز این بیمارستان، بزرگترین و مجهز ترین بخش دیالیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در حال خدمات رسانی به بیماران نیازمند دیالیز است. در بخش دیالیز ٢٢ تخت فعال است که روزانه حدود ۴۰ بیماردیالیزی پذیرش و خدمات دیالیز دریافت می کنند.

رعایت نکات بهداشتی و اصل تقدم بهداشت بر درمان زائران پیاده امام رضا(ع) که در این روزها در حالت حرکت به سمت مشهد هستند بهتر است از خوراکی‌های سبک و زودهضم که بهترین تغذیه در زمان پیاده‌روی است، استفاده کنند. عدم افراط و تفریط در مصرف خوردنی‌‎ها و نوشیدنی‌ها و نیز استفاده از تغذیه سالم به جهت دوری از هرگونه مشکل و مسمومیت غذایی از دیگر توصیه های غذایی است.

پرهیز از مصرف انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های فله ‌ای و غیر بسته بندی، لبنیات غیرپاستوریزه، غذاهای حاوی چربی و نمک بالا مانند انواع تنقلات شور، کنسروها و شورها، سوسیس و کالباس و فست فود و همچنین استفاده از منابع غذایی حاوی آهن و روی، میوه های با خاصیت ملین، منابع غذایی حاوی ویتامین سی مانند انواع مرکبات از دیگر توصیه های غذایی به زائران پیاده امام رضا(ع) است.

استراحت کافی، استفاده از کفش مناسب پیاده روی و همچنین استفاده از کلاه های لبه دار، کرم ضدآفتاب و عینک های آفتابی استاندارد و از سوی دیگر استفاده از کوله پشتی مناسب نیز از توصیه هایی است که از سوی کارشناسان به زائران پیاده در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر، ارائه می شود.

ارائه خدمات مراقبتی طب سنتی به زائران پیادهمراقبین سلامت مراکز بهداشتی، آموزش های لازم حوزه طب سنتی را دریافت کرده و برای دهه پایانی ماه صفر این خدمات را به زائران پیاده ارائه می کنند. آموزش اصلاح سبک زندگی یکی از مهمترین رویکردهای طب سنتی است که به مراقبین سلامت ارائه شده است.

٣٩ مرکز خدمات جامع سلامت در طول مسیر پیاده روی زائران، ارائه دهنده آموزش ها و مراقبت های طب سنتی هستند. نکات تغذیه ای، حفظ سلامت اسکلتی عضلانی و کنترل بیماریهای مزمن غیر واگیردار از جمله موضوعاتی است که به زائران ارائه می شود.

خدمات جهادی پزشکی در مسیر منتهی به حرم مطهر رضویدر دهه پایانی ماه صفر دانشجویان و پزشکان بسیجی با استقرار در برخی از ایستگاه های سلامت، به زائران بارگاه منور رضوی خدمات ارائه می دهند. در این ایستگاه های سلامت، خدمات پزشکی، دارو و تزریقات برای مراجعان انجام می شود.

خدمات غربالگری و مراقبتی به زائران سالمنددر بین زائران بخصوص زائر پیاده، سالمندان نیز حضور دارند که در ایستگاه های سلامت بین راهی، فاکتورهای خطر آنها ارزیابی می شود. کنترل فاکتورهای خطر زائران سالمند از جمله بیماری‌های فشار خون بالا و دیابت از جمله اقدامات مراقبین سلامت مستقر در ایستگاه های سلامت بین راهی و داخل شهر در دهه پایانی ماه صفر است. در مسیر پیاده روی نذورات مردمی که عموما شیرین مزه و حاوی قند هستند توزیع می شود که به سالمندان توصیه می شود از مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی خودداری کنند.

ارائه خدمات رایگان مراقبتی و آزمایشگاهی به مادران باردار به دلیل ضعف سیستم ایمنی و طولانی مسیر بیش از سایرین نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی هستند که در دهه پایانی ماه صفر مادران باردار زائر که به شهر مشهد مشرف می شوند از خدمات مراقبتی وآزمایشگاهی بهداشت رایگان بهره خواهند برد. مادران بارداری که نیازمند خدمات تشخیصی و درمانی ویژه تری باشند از سوی مراکز بهداشتی به بیمارستانها و متخصص زنان ارجاع داده می شوند.

علاوه بر این اگر بانوان باردار قصد مراجعه به مراکز بهداشتی را ندارند، می توانند در تماس با سامانه ۴۰٣۰ با کارشناسان مامایی به صورت ٢۴ ساعته، مشاوره های لازم را دریافت کنند. در کنار این خدمات، حوزه بهداشت و کارشناسان خدوم این حوزه نیز در این ایام در حالت آماده باش کامل قرار دارند تا سلامت زائران رضوی در ابعاد محیطی، آب و تغذیه سالم و اقامتگاه مناسب، تامین شود. همچنین نیروهای سازمان اورژانس کشور در سه حوزه شهری، جاده ای و حرم مطهر رضوی برای خدمت رسانی به زائران، آماده هستند.

منبع: وبدا

753219

سازمان آگهی های پرسون