هشدار «سانتورینی» درباره هجوم گردشگران!

شهردار «سانتورینی» هشدار داد که اگر تاثیرات هجوم گردشگران به این جزیره، که به محبوب‌ترین مقصد یونان تبدیل شده است، مهار نشود، «سانتورینی» نمی‌تواند خود را نجات دهد.
تصویر هشدار «سانتورینی» درباره هجوم گردشگران!

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ می‌شود بیش از ۳.۴ میلیون گردشگر در سال جاری میلادی از «سانتورینی» ‌ واقع در یونان بازدید کنند، ‌ شهردار سانتورینی خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از ساخت و سازهای بیش از حد شد که خطر تخریب این جزیره را به دنبال دارد.

«زورزوس» در گفت‌وگویی با گاردین توضیح داد:‌ ما در مکانی زندگی می‌کنیم که حدودا ۲۵هزار نفر جمعیت دارد و به هتل یا اتاق‌های اجاره‌ای بیشتر نیاز نداریم. اگر محیط زیستی همچون محیط غنی این جزیره را نابود کنیم، در حقیقت همان دلیلی را از بین برده‌ایم که در وهله اول مردم را به این مکان جذب کرده است.»

به گفته «زورزوس» که جزو نخستین مقامات محلی یونان است که به طور علنی درباره خطرات ازدحام گردشگر صحبت می‌کند، ‌ افزایش ساخت و ساز مستقیماً به شمار بالای بازدیدکنندگان از جزیره ‌ی مربوط می‌شود که پیش از همه‌گیری کرونا نیز به «نقطه اشباع» رسیده بود.

سانتورینی که به خاطر غروب‌های مجذوب‌کننده و زیبایی طبیعی منحصربه‌فردش شهرت دارد، تخمین زده می‌شود ۸۰ هزار تخت هتل داشته باشد که این تعداد بدون در نظر گرفتن دو مقصد یونانی، ‌ در هر متر مربع بیش از هر مقصد گردشگری یونان است.

در حدود یک پنجم این جزیره جنوبی دریای اژه قبلا ساختمان‌سازی انجام شده است، اما در کمال تعجب بوم‌شناسان، ‌ مقامات آتن با مجوز ساخت ساختمان‌های بیشتری در فاصله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ موافقت کردند.

مقامات یونان امیدوارند تا سال ۲۰۲۸ میلادی حدود ۴۰ میلیون گردشگر را جذب کنند که این آمار ۵.۵ میلیون نفر بیشتر از امسال و حدود چهار برابر بیشتر از جمعیت کل کشور است.

از نظر «زورزوس»، سیاستمدار مستقل که قبل از انتخاب شدن به عنوان شهردار، در رشته یونان باستان تدریس می‌کرد، چشم‌انداز ساخت و ساز بیشتر به اندازه شرایط اضطراری اقلیمی یک تهدید محسوب می‌شود.

شاید سانتورینی برای راه‌اندازی پایگاه‌های نمک‌زدایی، سریع اقدام کرده باشد اما پس از سال‌ها بارندگیِ کمتر از حد متوسط ‌در کشوری که در خط مقدم گرمایش جهانی قرار دارد، شهردار سانتورینی را نسبت به فشارهایی که بر منابع آب و زیرساخت‌ها اعمال می‌شود، نگران کرده است.

«سانتورینی» ‌ تنها منطقه‌ای نیست که با چالش‌های ناشی از محبوبیت خود مواجه شده است، دیگر مقاصد تفریحی دریای اژه، که زمانی در مسیر جذب گردشگر شکست‌خورده تلقی می‌شدند نیز با هجوم غیرقابل توقف گردشگر مواجه شده‌اند.

علاوه‌بر یونان، دیگر شهرهای پرطرفدار اروپا نیز با مشکل هجوم گردشگر دست و پنجه نرم می‌کنند. چندی پیش این بحران در اسپانیا به برگزاری تظاهرات اعتراضی در واکنش به «گردشگری انبوه» منجر شد.

انتظار می‌رود تعداد بازدیدکنندگان اسپانیا در سال جاری به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، یعنی بیش از دو برابر جمعیت این کشور برسد، حتی در صنعت گردشگری نیز این حس رو به رشد وجود دارد که همه چیز به نقطه اوج رسیده است.

پدیده اُورتوریسم (حضور بیش از حد گردشگران) علاوه‌بر ایجاد شرایط نامناسب برای مردم محلی باعث آلودگی و آسیب به مقاصد و مکان‌های دیدنی شده و چندین کشور و شهر در حال اجرای تدابیری علیه این موضوع هستند.

شهر سن سباستین اسپانیا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد ساخت هتل‌های جدید و اقامتگاه‌های مسافران را ممنوع کند. این مقررات برای ترویج استراتژی گردشگری پایدارتر اجرایی می‌شود.

سال گذشته، آمستردام نیز یک کمپین تبلیغاتی برای جلوگیری از حضور افراطی گردشگران و سروصدای آن‌ها راه‌اندازی کرد. در فرانسه نیز در مکان‌های محبوب همچون جاذبه‌های پارک ملی کَلونک محدودیتی برای تعداد گردشگران در نظر گرفته‌ شده است.

ونیز در ایتالیا نیز با پدیده حضور بیش از حد گردشگران روبه‌روست و شمار روافزون گردشگران موجب افزایش هزینه‌های زندگی برای بومیان و آسیب به بافت تاریخی این شهر شده است. پنج سال پیش، ونیز دارای ۶۷ هزار ساکن دائمی بود و اکنون از این تعداد تنها ۵۰ هزار نفر باقی مانده است. در حال حاضر، زندگی در ونیز تنها ۲۰ درصد ارزان‌تر از زندگی در نیویورک است.

شهردار ونیز اعلام کرده است سیستم جدیدی را برای گردشگری اعمال کرده است که شامل فرآیند رزرو و همچنین ایجاد درهای ورودی برای این شهر و دریافت ورودی از گردشگران می‌شود.

منبع: ایسنا

752994