توصیه های پزشکی به زائران پیاده‌روی اربعین

یک متخصص طب سنتی ایرانی گفت: افراد برای رفع تشنگی آب را با کمی خاکشیر، تخم خرفه و یا سکنجبین مخلوط کرده و استفاده کنند.
تصویر توصیه های پزشکی به زائران پیاده‌روی اربعین

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد رضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی ایران با بیان این که قبل از ایام اربعین برای آمادگی بیشتر باید توان جسمی خود را با پیاده روی و ورزش افزایش داده باشند؛ گفت: هموطنان برای ارتقای سلامتی و افزایش سیستم دفاعی بدن قبل از سفر، باید از یک لیوان آب گرم همراه یک قاشق غذا خوری عسل و چند قطره لیمو ترش تازه قبل از صبحانه استفاده کنند؛ چرا که این کار باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی افزود: افراد برای جلوگیری از یبوست می‌توانند یک قاشق غذا خوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب گرم ریخته و قبل از صبحانه و نهار مصرف کنند؛ این نوشیدنی همچنین برای پاکسازی بدن خصوصا برای افرادی که یبوست دارند مفید است.

این متخصص طب ایران برای پیشگیری از عرق سوز شدن بدن، توصیه کرد: زائران بدن خود را با حنا و سدر قبل از سفر بشویند؛ به این صورت که قبل از استحمام مقداری حنا و یا سدر را داخل کمی آب ریخته تا ماده خمیری شکل به دست آید سپس ماده به دست آمده را با تمامی پوست بدن خصوصا زیر بغل و کشاله‌های ران و میان انگشتان پا آغشته کرده و پس از حدود ۱۰ دقیقه با آب شستشو دهند. این کار را چند بار قبل از سفر و در صورت امکان در طول سفر انجام داده تا باعث تقویت پوست بدن و پیشگیری از عرق سوز شدن و زخم پا شود. (افرادی که پوست خشک دارند حنا را با روغن زیتون مخلوط کنند). با توجه به گرم بودن هوا و خشک شدن بینی و احتمال خونریزی از بینی بهتر است افراد قبل و حین سفر داخل بینی را با روغن زیتون یا کنجد روزانه چرب کنند.
حاجی حیدری برای رفع عطش نیز اظهار کرد: افراد برای رفع تشنگی آب را با کمی خاکشیر، تخم خرفه و خیار یا سکنجبین مخلوط کرده و استفاده کنند.

وی افزود: افراد در حین سفر از نوشیدن آب خیلی یخ خصوصا زمانی که بدن در اوج گرما و حرارت و تعریق است خودداری کرده و ابتدا دست و صورت خود را شسته، کمی در سایه استراحت کرده تا حرارت بدن کمی فروکش کند؛ سپس آب خنک را جرعه جرعه بنوشند.

این متخصص با بیان این که آب زرشک، شربت سکنجبین، آلبالو، خاکشیر و لیموی ترش و دوغ باعث کاهش عطش می‌شوند؛ تصریح کرد: افراد گرم مزاج و افرادی که تشنگی شدید در حالت معمول دارند علاوه بر رعایت موارد فوق همچنین از عرق کاسنی و شاه‌تره روزانه به اندازه یک لیوان استفاده کنند.

حاجی حیدری توصیه کرد: هموطنان از خوردن غذاهای خیلی چرب و تند و شور و سرخ کرده در حین سفر خودداری کرده و مقدار غذای خود را کاهش دهند و تعداد وعده‌های غذایی را حتی المقدور افزایش دهند.

او ادامه داد: زائران اربعین با توجه به گرم بودن هوا خصوصا سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند حتما داروهای مورد نیاز خود را به همراه داشته و از قطع خودسرانه آن اجتناب نموده و سفر خود را حتی المقدور در زمان های مناسب و کم ازدحام مدیریت کنند.

این متخصص طب ایرانی در پایان به هموطنان توصیه کرد: با توجه به گرمای زیاد هوا و خطر بروز گرمازدگی مایعات و آب به اندازه کافی استفاده کرده و در صورت احساس علائم گرمازدگی مانند سردرد و سرگیجه و ضعف و بی حالی و گرفتگی عضلانی داشتن استراحت کافی و استفاده بیشتر از مایعات و در صورت لزوم مراجعه به درمانگاه جهت اقدامات درمانی و سرم درمانی انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

741498