تاثیر تحولات «کورسک» بر مذاکرات اوکراین

دستیار رئیس‌جمهور روسیه امروز – دوشنبه – نسبت به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند بر مذاکرات مربوط به صلح اوکراین تاثیر بگذارد، ابراز شک و تردید کرد اما گفت تحولات منطقه کورسک تاثیرگذار خواهد بود.

تصویر تاثیر تحولات «کورسک» بر مذاکرات اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، «یوری اوشاکوف» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت: «مطمئن نیستم که انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده چقدر می‌تواند بر مذاکرات اوکراین تاثیر بگذارد اما وضعیت در میدان نبرد به‌خصوص تحولات منطقه کورسک تاثیری بر این مذاکرات خواهد داشت.»

پایگاه خبری روسی «لایف» به نقل از دستیار پوتین گزارش کرد: «تحولات کورسک بر مذاکرات اوکراین تاثیر خواهد گذاشت و در حال حاضر با توجه به این حملات، ما گفت‌وگویی نخواهیم داشت. البته پیشنهاداتی را که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در ماه ژوئن درخصوص مذاکرات صلح مطرح کردند، لغو نشده اما در چنین شرایطی این پیشنهادات روی میز نیستند.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روسیه تا چه مدت این موضع خود را حفظ خواهد کرد، گفت: «نمی‌دانم. این مورد به وضعیت جاری از جمله وضعیت میدان نبرد بستگی خواهد داشت.»

برخی از تحلیلگران و مفسران سیاسی بر این باور هستند که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا که در تاریخ پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد، بر مذاکرات اوکراین و به‌طور کلی روند جنگ تاثیر خواهد گذاشت. آنها معتقدند که اگر «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در این انتخابات پیروز شود، احتمال می‌رود کمک‌های واشنگتن به کی‌یف قطع شوند و طرف اوکراینی مجبور شود به مذاکرات با روسیه تن دهد.

از طرف دیگر، همانطور که دستیار رئیس‌جمهور پوتین اشاره کرده است، تحولات کنونی «کورسک» تاثیر مستقیمی بر وضعیت آتی جنگ اوکراین و مذاکرات احتمالی آینده خواهد گذاشت. در حال حاضر ارتش اوکراین دست به حملات غیرمنتظره‌ای زده است که انتظار می‌رود با پاسخ متقابل نیروهای روسی مواجه شود، البته طی چند روز اخیر هم نیروهای مسلح این کشور طبق آن چیزی که وزارت دفاع روسیه گزارش داده، پیشروی‌هایی را در دونتسک داشته‌اند و مانع پیشروی نیروهای اوکراینی شده‌اند.

منبع: ایسنا

741491