گزارش فایننشال‌تایمز از قابلیت مانورپذیری نیروی دریایی روسیه

رسانه انگلیسی نوشت قابلیت مانورپذیری بالای نیروی دریایی روسیه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ضربات ناگهانی و پیشگیرانه‌ و در عین حال حملات موشکی گسترده‌ای را از جهات مختلف علیه ناتو انجام دهند.

تصویر گزارش فایننشال‌تایمز از قابلیت مانورپذیری نیروی دریایی روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق فایل‌های محرمانه‌ای که توسط رسانه انگلیسی رویت شده، روسیه نیروی دریایی خود را در صورت حمله احتمالی با ناتو آموزش داده و این حمله می‌تواند با موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به اهدافی در عمق خاک اروپا انجام شود.

در این فایل‌های محرمانه ادعایی که فایننشال‌تایمز می‌گوید آنرا رویت کرده، نقشه‌هایی از اهداف بالقوه روسیه در اروپا جهت درگیری احتمالی با ناتو ترسیم شده و این اطلاعات که در اختیار افسران قرار گرفته است، ظاهرا به پیش از جنگ اوکراین مربوط می‌شوند.

این روزنامه پیشتر در گزارشی با استناد به همین ۲۹ پرونده محرمانه نظامی روسیه نوشته بود که این کشور در مواجه احتمالی با یک قدرت بزرگ جهانی، شیوه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را تمرین کرده است.

تازه‌ترین تحقیقات فایننشال تایمز پیرامون اسناد مذکور نشان می‌دهد که چگونه روسیه در راستای احتمال درگیری با ناتو خود را آماده انجام حملاتی گسترده در سرتاسر غرب اروپا کرده است.

این فایل‌های محرمانه که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ تهیه و گردآوری شده‌اند شامل اهدافی برای موشک‌هایی است که می‌توانند یا کلاهک‌های معمولی یا سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را حمل کنند. هم‌چنین، افسران روس مزایای استفاده از حملات هسته‌ای را در مراحل اولیه یک حمله احتمالی برجسته می‌کنند.

این فایل‌ها هم‌چنین متذکر شده‌اند که روسیه توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای را در کشتی‌های سطحی حفظ کرده است؛ ظرفیتی که کارشناسان می‌گویند خطرات بیشتری را جهت تشدید تنش‌ها به همراه خواهد داشت.

این اسناد محرمانه با اشاره به قدرت نیروی دریایی روسیه تاکید می‌کنند: «قابلیت مانورپذیری بالای نیروی دریایی روسیه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ضربات ناگهانی و پیشگیرانه‌ و در عین حال حملات موشکی گسترده‌ای را از جهات مختلف انجام دهند. علاوه بر این، تسلیحات هسته‌ای به‌طور کلی برای استفاده در ترکیب با سایر ابزار تخریب جهت تحقق اهداف روسیه طراحی شده‌اند.»

تحلیلگرانی که اسناد مربوطه را بررسی کرده‌اند، می‌گویند این موارد با ارزیابی‌های ناتو درخصوص تهدیدات موشک‌های دوربرد نیروی دریایی روسیه «همسو» هستند.

طبق نقشه‌هایی که این گزارش پیشتر به آن‌ها اشاره کرده است، «اهداف ناوگان بالتیک روسیه عمدتا در نروژ و آلمان از جمله پایگاه دریایی در برگن و هم‌چنین سایت‌های راداری و تاسیسات نیروهای ویژه هستند. هم‌چنین انتظار می‌رود ناوگان شمالی روسیه به اهداف صنعتی دفاعی مانند کارخانه کشتی‌سازی زیردریایی در بارو-این-فورنس در شمال‌غربی انگلیس حمله کند. این اسناد هم‌چنین نشان می‌دهد که چگونه دکترین آن ممکن است در جنگ‌های احتمالی در دریای سیاه، دریای خزر و اقیانوس آرام اعمال شود. سناریوها شامل جنگ با متحدان فعلی مانند چین، ایران، آذربایجان و کره شمالی است.»

«ویلیام آلبرک» یکی از مقامات سابق ناتو که در حال حاضر در اندیشکده مردم‌نهاد «استیمسون سنتر» مستقر در واشنگتن دی‌سی مشغول است، می‌گوید: «اما این نمونه‌ای از صدها اگر نگوییم هزاران هدفی می‌باشد که در سرتاسر اروپا علیه زیرساخت‌های نظامی و حیاتی طراحی شده است.»

«جفری لوئیس» استاد موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در مونتری که کنترل تسلیحات را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «مفهوم آن‌ها از جنگ یک جنگ تمام‌عیار است. آن‌ها این موارد مانند کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی را به عنوان سلاح‌های بالقوه برنده جنگ می‌بینند. آنها می‌خواهند به سرعت از این تسلیحات استفاده کنند.»

فایننشال تایمز در پایان به نقل از این اسناد می‌افزاید: «اولویت اصلی روسیه در یک درگیری با ناتو، تضعیف ظرفیت‌های اقتصادی و نظامی دشمن است.»

منبع: ایسنا

740804