کشف جالب: تأثیر فصول سال بر ارزش‌های اخلاقی و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی

یک مطالعه جدید روانشناسی نشان می‌دهد که ارزش‌های اخلاقی مردم به‌طور منظم با تغییر فصول تغییر می‌کند.
تصویر کشف جالب: تأثیر فصول سال بر ارزش‌های اخلاقی و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون، این تحقیق با تحلیل پاسخ‌های بیش از ۲۳۰ هزار نفر در آمریکا طی ۱۰ سال، نشان داده که تأیید ارزش‌های اخلاقی که ترویج‌دهنده انسجام گروهی و انطباق هستند، در بهار و پاییز قوی‌تر از تابستان و زمستان است. این یافته‌ها می‌تواند پیامد‌هایی برای سیاست، قانون و سلامت داشته باشد.

این مطالعه که این هفته در مجله PNAS منتشر شد، نشان داده که پذیرش ارزش‌های اخلاقی خاص بسته به زمان سال نوسان دارد. این الگو‌های فصلی در نمونه‌های کوچکتر داده‌ها از کانادا و استرالیا نیز مشاهده شده است.

راز پنهان در تقویم؛ چطور فصل‌ها بر اخلاق ما تأثیر می‌گذارند؟

به گفته «ایان هوم» نویسنده اصلی مطالعه و دانشجوی دکتری در دپارتمان روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) «تأیید ارزش‌های اخلاقی که انسجام گروهی و انطباق را ترویج می‌دهند، در بهار و پاییز قوی‌تر از تابستان و زمستان است.» این ارزش‌های اخلاقی بخش مهمی از نحوه تصمیم‌گیری و قضاوت مردم هستند و این یافته‌ها ممکن است فقط نوک کوه یخی باشد که پیامد‌های گسترده‌تری داشته باشد.

از سال ۲۰۰۹، وب‌سایتی که توسط محققان روانشناسی اجتماعی تأسیس شده، داده‌های نظرسنجی را جمع‌آوری می‌کند که میزان تأیید پنج ارزش اخلاقی توسط شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری می‌کند که شامل وفاداری، اقتدار، پاکی، مراقبت و مهربانی و عدالت می‌شود.

محققان دریافتند که پاسخ‌دهندگان در بهار و پاییز ارزش‌های «انسجام‌بخش» را قوی‌تر تأیید می‌کنند، اما در تابستان و زمستان کمتر. این الگو به‌طور قابل‌توجهی در طول ۱۰ سال ثابت بوده است.

این مطالعه همچنین یک ارتباط احتمالی بین این تغییرات اخلاقی فصلی و سطح اضطراب مشاهده کرد. بر اساس داده‌های بزرگ‌مقیاس اضطراب فصلی ارائه شده توسط دکتر برایان اوشیا، استادیار روانشناسی در دانشگاه ناتینگهام، سطح اضطراب در بهار و پاییز به اوج می‌رسد که با دوره‌هایی که مردم ارزش‌های انسجام‌بخش را قوی‌تر تأیید می‌کنند، همزمان است.

منبع: دیجیاتو

740225