سیس‌بافی هنری متاثر از نخلستان‌های کرمان

معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: هنرهای سنتی کرمان از جمله سیس‌بافی تاثیر پذیرفته از زیست بوم گیاهی و انسانی جغرافیای استان است.
تصویر سیس‌بافی هنری متاثر از نخلستان‌های کرمان

به گزارش سایت خبری پرسون، اعظم علیخانی با برشمردن ریشه‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کرمان در فرهنگ و زیست بوم استان گفت: سیس‌بافی محصول از درخت نخل خرما بوده که به آن ریسمان‌بافی یا سیس‌بافی یا چیلوک‌بافی می‌گویند و در شهرستانهای بم، ریگان، نرماشیر، فهرج و ... مرسوم است و به ریسمان بافته شده از سیس یا الیاف نخل خرما چیلوک گفته می‌شود.

معاون صنایع‌دستی کرمان اظهار کرد: به الیاف خرما در منطقه سیس گفته می‌شود که در حالت عادی نرم و انعطاف‌پذیر بوده ولی هنگامی که بافته شده و تبدیل به ریسمان یا چیلوک شود حالت آن بسیار سفت و محکم است.

او افزود: سیس‌بافی به معنای خلق محصولات کاربردی و تزئینی از سیس یا الیاف نخل خرما است که بافتن ریسمان به‌وسیله دست و با کمک پا انجام می‌شود ولی در بعضی مناطق شهداد اول به کمک دست ریسمان نازکی تهیه و بعد به استعانت دستگاه بسیار ساده و ابتدایی ریسمان کلفت‌تری بافته می‌شود و در استان کرمان زنان و مردان در کنار هم عهده‌دار تهیه ریسمان هستند.

علیخانی در ادامه بیان کرد: چیلوک کلمه بومی منطقه به معنی درهم‌تنیده یا درهم‌پیچیده است و ریسمانی که از سیس به دست می‌آید هزینه تولید پایینی داشته و از آن در ساخت نوعی کفش که به گویش محلی سواس گفته و تولید محصولات دیگر صنایع‌دستی استفاده می‌شود.

منبع: میراث آریا

729643