اولین جشنواره ملی داستان و بازآفرینی برگزار می‌شود

اولین جشنواره ملی داستان و بازآفرینی با هدف احیا تمدن ایران، در بخش های مختلف رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاهِ کوتاه، طرح رمان و جستارنویسی داستانی، به میزبانی اصفهان برگزار می شود.
تصویر اولین جشنواره ملی داستان و بازآفرینی برگزار می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ با ظهور عصر دیجیتال و دورشدن انسان‌ها از کتاب و کتابخوانی، فرهنگ و تمدن کهن ملل مختلف رو به فراموشی رفت. این اتفاق باعث نگرانی جوامع شد که هنر بازآفرینی، با خلاصه کردن و احیا داستان‌های قدیمی، به کمک تمدن آمد.

اولین جشنواره ملی داستان و بازآفرینی با هدف احیا تمدن ایران، در بخش‌های مختلف رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاهِ کوتاه، طرح رمان و جستارنویسی داستانی، به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود.

الهام زارع‌زاده، دبیر اولین جشنواره ملی داستان و بازآفرینی، در خصوص اولین جشنواره ملی داستان و بازآفرینی اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این جشنواره غنی‌تر شدن فرهنگ ایران است زیرا مواجه نویسنده با داستان‌های قدیمی، قلم او را قوی می‌کند و باعث افزایش خلاقیت او می‌شود.

وی گفت: آثار هنری درجه یک این توانمندی را دارند که به خودی خود، باعث تولید آثار بهتر شوند و بازآفرینی به این اتفاق کمک خواهد کرد. در بازنویسی نویسنده تنها متن کهن را به زبان امروزی در می‌آورد و در هدف متن تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ اما خوبی بازآفرینی این است که نویسنده می‌تواند از متن‌های معاصر استفاده کند و دستش برای تغییر در متن آزاد است.

زارع‌زاده با اشاره به اینکه بازآفرینی نوعی خلاقیت است، افزود: یکی از علت‌های برگزاری جشنواره، ترغیب داستان‌نویس‌هایی است قلم خوبی دارند تا بتوانند نویسنده شوند. بعضی افراد هستند که تنها در فضای مجازی می‌نویسند، بازآفرینی به این افراد ایده برای نوشتن می‌دهد تا بتوانند اولین داستان خود را به قلم درآورند.

دبیرجشنواره ملی داستان و بازآفرینی در رابطه با بخش‌های جشنواره، بیان کرد: جشنواره داستان و بازآفرینی در دو بخش رقابتی و ترویجی برگزار می‌شود که بخش رقابتی شامل رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاهِ کوتاه، طرح رمان و جستارنویسی داستانی و بخش ترویجی به سال‌های آینده، درخصوص مقالات و پژهش‌های بازآفرینی نگاه می‌کند.

وی درخصوص بخش ترویجی جشنواره گفت: جلسات بخش ترویجی، بعد از فراخوان جشنواره، پنجشنبه‌ها، در اصفهان و سپس دیگر شهرها، شروع به کار کرده است. در این جلسات، ریشه اسطوره‌ها و ادیان در بازآفرینی، با اساتید دانشگاه به مطالعه گذاشته شد.

زارع‌زاده ادامه داد: گاهی اوقات نویسنده‌ها برای نوشتن نیاز به بررسی متون دیگر، توسط اساتید دارند. هفته آینده در کارگاه داستانی، دکتر بهمن نامور مطلق و دکتر علی عباسی، از اساتید دانشگاه شهید بهشتی، درخصوص اسطوره‌شناسی و نمادشناسی صحبت خواهند کرد.

مهلت ارسال آثار اولین جشنواره ملی داستان و بازآفرینی، تا 30 شهریور ماه است و کار داوری تا پایان آذرماه به طول می انجامد. تعداد داوران همچنین با توجه به تعداد شرکت‌کننده‌ها متغییر است.

منبع: فارس

729030