رییس میراث فرهنگی بشرویه خبر داد؛

خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه در مرحله تکمیل فرآیند مرمت

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه در مرحله تکمیل فرآیند مرمت است.
تصویر خانه تاریخی فولادی شهر بشرویه در مرحله تکمیل فرآیند مرمت

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدامیر سلیمانی رباطی روز چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ بیان کرد: خانه تاریخی فولادی در حریم درجه یک بافت تاریخی بشرویه و مجاور با محله تاریخی سرپل از محلات چهارگانه بافت تاریخی شهر بشرویه واقع شده و در زمره بناهای دو ایوانه با پیمون متوسط، ساخته شده با مصالح خشت خام و ملات گل قرار می‌گیرد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: خانه تاریخی فولادی با مشارکت مالک و اعطای تسهیلات تبصره‌ای به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال در مراحل تکمیل مرمت قرار دارد که پس از مرمت و تجهیز در قالب اقامتگاه بوم‌گردی به بهره‌برداری می رسد.

او در مورد تاریخ بنا گفت: مطالعه کالبد بنا و ویژگی‌های نیارشی ساخت آن را به دوره پهلوی اول مربوط می‌سازد در بشرویه‌ی دوران پهلوی اول بناهای بزرگ پیمون و عمدتا دوایوانه با نبوغ معماران بومی ساخته می‌شود که به خوبی می‌توان وجه تمایز آن با بناهای دوران قبل از پهلوی را تشخیص داد. در این دوران ایوان‌ها، میانسرا و اتاق‌ها بزرگتر و به تبع آن دیوارهای اصلی نگهدارنده بنا نیز قطورتر و ضخیم‌تر می‌شود و سر ایوان‌های گلفام از ابداعات جدید معماری این دوره در بشرویه است.

سلیمانی رباطی بیان کرد: در دوره‌های قبل از پهلوی اول که بناها با مشارکت معماران غیربومی و بومی ساخته می‌شد از اواخر دوره قاجار معماران بومی که در مکتب معماری یزدی به استادی رسیده‌اند خود بانی بناهایی می‌شوند که شاهدی قوی از نبوغ این معمارن را می‌توان در بناهای پهلوی اول واقع در حرائم بافت تاریخی شهر بشرویه مشاهده کرد که در برگیرنده سبکی خاص از معماری دوران متاخر اسلامی هستند.

منبع: میراث‌آریا

728937