توجه به بازار سرمایه از دیگر اولویت های دولت چهاردهم است

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ترامپ همان فردی است که برجام را پاره کرد بنابراین حال باید ببینیم مدل بعدی مان چیست؟ ما باید به سمت بی‌اثر کردن و خنثی سازی تحریم ها گام برداریم در حین اینکه هر کسی بتواند تحریم ها را رفع کند از آن استقبال می کنیم.
تصویر توجه به بازار سرمایه از دیگر اولویت های دولت چهاردهم است

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اولویت‌های دولت آقای پزشکیان در حوزه مسائل اقتصادی چه مسائلی باید باشد؟ به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس مبتنی بر این موضوع بود که موفقیت و پیروزی رئیس جمهور منتخب به منزله پیروزی و موفقیت همه نیروهای قوا و ارکان نظام است از این جهت مجلس آمادگی دارد کمک کند که در سریع‌ترین زمان ممکن، کابینه با آن شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری به آنها اشاره داشتند و همچنین تاکیدات رئیس جمهور منتخب شکل بگیرد که البته ما پذیرای این موضوع هستیم که تفکر سیاسی همراه و هم‌نظر رئیس جمهور باشد اما با شاخص هایی که مقام معظم رهبری در مورد تدین و انقلابی‌گری و امید به آینده و روشن دیدن افق بیان کردند.

او افزود: یقینا اولویت مهم دولت چهاردهم، ادامه دادن اقدامات نیمه تمام دولت شهید رئیسی است در واقع همانطور که شروع اقدامات زیرساختی در دولت شهید رئیسی رخ داد و مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند که راه اقداماتی که شروع شده اما نیمه تمام مانده نیز ادامه پیدا کند البته انتخابات نیز پنجره‌ای به سوی مدیریت جدید کشور است که باعث رشد خواهد شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یقینا کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد تورم یکی از دغدغه‌های مردم است که موجب شده سفره مردم کوچکتر شود. یکی از موضوعاتی که مردم مطرح می‌کند که البته این وعده هایی هم که گفته شده مبنی بر افزایش حقوق کارمندان، کارگران، بازنشتگان و شاغلان در بخش خصوصی و دولتی است گاهی اوقات افزایش حقوق صورت می‌گیرد اما از این جهت با توجه به افزایش تورم، سفره مردم و جیب آنها خالی تر می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: ناترازی موجود در بودجه‌ای که در حال حاضر شاهد آن هستیم باید جلویش گرفته شود که البته اقدامات زیرساختی خوبی در زمان دوره شهید رئیسی شروع شد درباره ناترازی بانک ها، اقداماتی شروع شد که باید سرانجام برسد در بحث توجه به معیشت اقشار ضعیف و متوسط، کشاورز، شاغل و بازنشسته، نیز از جمله مواردی است که کارهایی برای آنها صورت گرفت اما نیمه تمام مانده و باید ادامه یابد. در بحث مربوط به اشتغال به ویژه اشتغال تحصیلکرده نیز باید گفت که یکی از مسائلی است که باید از اولویت های دولت چهاردهم باشد. در بحث ثبات اقتصادی نیز ما باید بپذیریم دولت ها نباید رقیب بخش خصوصی و تشکل های خصوصی چه در بخش تعاون و چه در بحث اتاق‌های بازرگانی باشند. در واقع دولت ها باید تسهیلگر باشند تأمین منابع مالی کنند منابع در گردش برای تولید و توسعه را تأمین کنند. اقدامات خوبی در دولت سیزدهم شروع شد اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به بهبود فضای کسب و کار فاصله داریم که هم با سرعت بیشتری انجام شود و هم ایرادات آن برطرف شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: تصمیمات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه که فعالان بخش اقتصادی از آن نگران بودند نیز باید رفع شود. ممکن است صادرکننده ای طی سال های طولانی توانسته باشد فضای اقتصادی در بخش صادرات به ویژه صادرات بین المللی را در شرایط نامطلوب اقتصادی برای خودش حفظ و ایجاد کرده باشد اما به یکباره صادرات و واردات یک محصول ممنوع می شد. همانطور که در دولت های گذشته رخ داد و در سال ۹۷ و ۹۸ و در یک سال حدود ۲۰۰ آیین نامه و بخشنامه در حوزه واردات صادر شده بود که اوج بی ثباتی اقتصادی بود. خروج نهادهایی که به دولت وابسته هستند یا شبه دولتی هستند و یا بانک ها از بنگاه داری و تصدی گری از موضوعات دیگری است که قابل بررسی است که ضروری است در نقش تامین کننده مالی برای رشد اقتصادی و تامین کننده مالی برای بخش خصوصی و صنعتگر عمل کنند.

این نماینده مجلس توجه به بازار سرمایه را از دیگر اولویت های دولت چهاردهم دانست و اضافه کرد: طی سال های گذشته با بی اعتمادی ایجاد شده در دو دولت یازدهم و دوازدهم و همچنین دولت شهید رئیسی، با ریزش بازار سرمایه دو ایراد ایجاد کرد نخست اینکه سرمایه های مردم را ذوب کرد دوم اینکه عدم اطمینان را برای مردم ایجاد کرد که مردم به بازار سرمایه اعتماد نکنند که بخش بی بدیلی در جمع کردن سرمایه های خرد مردم و سوددهی متعارف و همچنین تامین مالی برای بخش تولید دارد.

مجتبی یوسفی تاکید کرد: حرکت به سمت معافیت های مالیاتی برای تولیدکننده و بازاریان که یا باید کاهش یابد و یا به جهت حمایت صفر شود. کار خوبی که در دولت قبلی شروع شد این بود که جلوی فرار مالیاتی گرفته شد یعنی به جای اینکه از اقشار ضعیف و متوسط، کارمند و کارگر و تولیدکننده خرد مالیات بگیریم اما قانون دانان قانون شکن مالیات ندهند.‌ در بحث افزایش مودیان، از بین ۵ و نیم میلیون مؤدی به حدود ۱۱ و نیم میلیون مؤدی اقدام خوبی بود که صورت گرفت تا جلوی فرارهای مالیاتی را بگیریم البته برخی از مالیات هایی که برای برخی اصناف و کارمندان افزایش یافت بی عدالتی ایجاد کرد که عملا مالیات بر درآمد اقشار ضعیف را افزایش داد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس درباره راه های مبارزه با تحریم در دولت آینده نیز اشاره کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ما اهل مذاکره و گفت و گو هستیم در دولت قبل نیز بود سیاست کلان نظام این است که ما به جز یک رژیم و یکی دو کشور‌ که با خوی استکباری با همه ملت برخورد می کنند اهل مذاکره هستیم ولی یکی از موضوعات این است که طرف تحریم برای لغو تحریم ها فقط ایران نیست بلکه طرف دیگر آمریکا و برخی کشورهای غربی هستند که اگر ما همه تخم مرغ های خود را در یک سبد بچینیم و آن طرف نپذیرفت چه باید کرد.

او ادامه داد: ترامپ (اگر در آمریکا رأی بیاورد) همان فردی است که برجام را پاره کرد بنابراین حال باید ببینیم مدل بعدی مان چیست؟ ما باید به سمت بی‌اثر کردن و خنثی سازی تحریم ها گام برداریم در حین اینکه هر کسی بتواند تحریم ها را رفع کند از آن استقبال می کنیم ولی تجربه نشان داده که به اندازه تاریخ صدساله اخیر، تحریم ها و محدودیت هایی که برخی کشورهای استعماری علیه کشورهای مستقل در پیش گرفتند با کوتاه آمدن حل نشده است در عین حال که اهل مذاکره نیز هستیم.

این عضو هیئت رئیسه به سرانجام بحث FATF در دولت آینده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما در حال اجرای بسیاری از مواد FATF هستیم که یکی از آنها مبارزه با پولشویی است. این یک معاهده بین المللی نیست بلکه یک معاهده پولی بین چند کشور است نکته بعدی این است که ما به جز یکی دو موضوع که تحفّظ داریم به خاطر نوع استقلال کشور، بقیه در حال اجرا است ما قانون مبارزه با پولشویی داریم قانون محدودیت نقل و انتقال پول داریم اینها واقعیت ها است برخی اوقات جنجال های رسانه ای رخ می دهد یکی دو موضوع بود که ما نپذیرفتیم که برخی از کشورها نیز نپذیرفتند.

او در پاسخ به این سوال که آیا عدم پیوستن به FATF به نوعی کار با دلالان نیست؟ و عواقب آن چیست؟ تصریح کرد: اینها بحث های کارشناسی است بخشی در حال اجرا شدن است ایران از جمله کشورهایی است که مبارزه با پولشویی را به قانون تبدیل کرده است ما در بحث یکی دو مبحث تحفظ داریم که به نوعی معاهده بین المللی نبود در واقع ما یکی از کشورهایی هستیم که از جانب تروریسم آسیب دیده هستیم چه تروریسم دولتی و چه این رژیم غاصب صهیونیستی و چه بحث منافقین و قاچاقچیان مواد مخدر و .... بسیاری از قوانین بومی شده و در حال اجرا است.

منبع: خبرآنلاین

728538