یک بهله‌ کرکس مصری در جنگل‌های تاغ نوش‌آباد شناسایی شد

عکاس و کنشگر حوزه محیط‌زیست گفت: برای نخستین‌بار یک بهله کرکس مصری، در جنگل‌های دست کاشت تاغِ شهر نوش‌آباد شناسایی شد.
تصویر یک بهله‌ کرکس مصری در جنگل‌های تاغ نوش‌آباد شناسایی شد

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ امیر دهقانی، عکاس و کنشگر حوزه محیط‌زیست برای نخستین‌بار یک بهله کرکس مصری، در شهر نوش‌آباد شناسایی و تصویر آن ثبت شد.

وی کرکس مصری پرنده‌ای گوشت‌خوار و از راسته عقابیان که خطر انقراض آن جامعه کرکس‌ها را تهدید می‌کند، معرفی کرد و گفت: این پرندگان شکارچی باارزش طبیعت هستند که وجود گونه‌های جربیل و لرد کوچک و بزرگ آنها را به شهر نوش‌آباد کشانده تا با شکارشان منبع غذایی خود را تأمین کنند.

دهقانی با بیان اینکه تصویر ثبت شده از کرکس در حال پرواز با تلفن همراه گرفته شده است، افزود: کرکس در ارتفاع زیاد و بالای جنگل‌های دست کاشت تاغ، در شمال شهر نوش‌آباد دیده شده است.

کنشگر حوزه محیط‌زیست عنوان کرد: زیستگاه اصلی این پرنده از جنوب غربی اروپا تا شمال آفریقا و هند گسترده شده است و البته در کشور ایران نیز تعدادی از این پرندگان گوشت‌خوار وجود دارد که بیشتر در باغ‌وحش‌ها یافت می‌شود.

وی اضافه کرد: کرکس مصری از کرکس‌های کوچک‌جثه است که با دم لوزی شکل و سفیدرنگ، منقار بلند و سری باریک و به نسبت کوچک دارد اما بال‌هایش بلند و پهن است، دارای پوستی عریان، صورتی زرد و منقاری به همین رنگ با نوکی سیاه دارد.

دهقانی تصریح کرد: نرها و ماده‌ها در گونه کرکس مصری، هم‌شکل هستند و تغییرات فصلی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود، کرکس مصری بالغ با ظاهری یک‌دست سفید همراه با سایه‌ای از رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به خاکستری در سر گردن سینه روتنه و پرهای شانه دیده می‌شود.

کنشگر حوزه محیط‌زیست بیان کرد: عمده غذای این‌گونه علاوه بر جوندگان، خزندگان بیابانی همچون انواع خانواده‌ آگاماهای بیابانی است که افزایش زمین‌های کشاورزی، جاده‌سازی و تغییرات اقلیمی و خشکسالی باعث کاهش جمعیت جوندگان و خزندگان به‌عنوان غذای این گونه‌ شکارچی ارزشمند شده است.

وی با اشاره به اینکه کرکس مصری در فهرست پرندگان در حال انقراض قرار دارد و در ایران نیز در فهرست گونه‌های تحت حمایت است، افزود: کرکس مصری سومین گونه از خانواده کرکس‌هاست که در کشور ایران یافت می‌شوند.

دهقانی خاطرنشان کرد: کرکس‌ها جزو پرندگانی هستند که از گذشته تا به امروز، آن هم در فصل‌های گرم سال بیشتر به چشم می‌خورند، این پرندگان در فصول سرد در منتهی‌الیه جنوب ایران مثل نواحی بیابانی استان قم به سر می‌برند.

منبع: فارس

728112