باقری:

بمباران سردشت نتیجه تلاش غرب برای حمایت از رژیم صدام بود

مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک در حال برگزاری است.
تصویر بمباران سردشت نتیجه تلاش غرب برای حمایت از رژیم صدام بود

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک با حضور علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه، دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳ در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در حال برگزاری است.


در این نشست جانبازان شیمیایی، سفرا و نمایندگان کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند.

در ابتدای این مراسم، پیام ویدیویی فرناندو آریاس، مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به مناسبت روز حمله شیمیایی به سردشت پخش شد.

وی در این پیام ضمن اشاره به جنایت شیمیایی در سردشت، بر حذف کامل تسلیحات شیمیایی تاکید کرد و گفت: جامعه جهانی باید برای حذف این تهدید مصمم باشد.

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه سخنان خود را با ادای احترام به شهدای خدمت و شهدای سردشت با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه آغاز کرد و با اشاره به روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی، به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در ماه‎های گذشته در غزه اشاره کرد.

باقری با بیان اینکه استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات شیمیایی موضوعی است که باید مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار بگیرد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی تحت مماشات کشور‌های غربی جنایت‌ها علیه غزه را ادامه می‎دهد.

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه فسفر سفید از سوی رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود، بیان کرد: حامیان رژیم صهیونیستی طرف‎هایی هستند که از صدام در بمباران شیمیایی سردشت حمایت کردند.

وی با اشاره به حمایت تمام‎ قد کشور‌های غربی از تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی با وجود اظهارات آشکار مقام‌های این رژیم برای استفاده از سلاح هسته‌ای، عنوان کرد: جنایت سردشت تکان‌دهنده‌ترین جنایت صدام در جنگ علیه ایران بود؛ صدام بیش از ۵۰۰ بار از انواع عوامل شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایران استفاده کرد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینکه براساس آمار‌های رسمی مانند آمار سازمان ملل، آلمان، انگلیس، هلند و فرانسه اصلی‌ترین نقش را در تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی داشتند، اضافه کرد: آنها نقش و سهم بزرگی در جنایت‌های شیمیایی صدام علیه ایران دارند.

به گفته باقری، مماشات آمریکا و چند کشور دیگر که خود را نماینده خودخوانده جامعه‌بین‌المللی می‌دانند عامل تداوم این جنایت‌ها بودند؛ کشور‌های غربی نه‌تن‌ها در میدان، صدام را تسلیح کردند بلکه در عرصه دیپلماسی نیز مانع اقدام شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم بعث عراق شدند؛ این در حالی است که تیم‌های بازرسی سازمان ملل در سال‌های مختلفی از دهه ۱۹۸۹ بر استفاده صدام از تسلیحات شیمیایی علیه ایران و بخش‌هایی از عراق اشاره کردند، اما فشار کشور‌های غربی مانع تحقق عدالت شدند و بمباران حلبچه از پیامد‌های این رویکرد بود.

وی با تاکید بر اینکه بمباران سردشت نتیجه وحشی‎گری رژیم بعث نبود، بلکه پیامد تلاش کشور‌های غربی برای جلوگیری از محکومیت صدام در استفاده از تسلیحات شیمیایی بود، افزود: آنها در سال‌های بعد مانع صدور قطعنامه علیه صدام شدند؛ همین کشور‌های غربی پروژه ضد انسانی صدام را با تحریم داروی جانبازان شیمیایی ادامه می‌دهند.

باقری، تاکید کرد: سیاست اصولی ایران مبارزه با سلاح‌های شیمیایی در جهان استوار است و بر همین اساس، ایران نه فقط به دنبال این سلاح‌ها نرفته بلکه خواستار امحای این تسلیحات بوده است.

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران طی چهار دهه گذشته از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات درمانی به جانبازان شیمیایی فروگذار نکرده است، اظهار کرد:، اما اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرانسانی به ویژه آمریکا سبب درد و رنج جانبازان شیمیایی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین عوامل بازدارنده استفاده از سلاح‎های شیمیایی سپردن عاملان و آمران استفاده از این تسلیحات به دست قانون است، ادامه داد: ایران برای عمل به رسالت اخلاقی و انسانی خود از هیچ تلاشی برای مبارزه با تسلیحات شیمیایی فروگذار نمی‌کند.

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران برای مطالبه مشروع و قانونی خود بر پذیرش قصور و تقصیر همه دولت‌های دارای نقش در تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی اقامه دعوا کرد و به نتیجه رسید، گفت: ما از مراجع دولتی هلند می‌خواهیم برای معرفی و پاسخگو کردن که همه طرف‌های تجهیز کننده صدام به سلاح شیمیایی همکاری کنند؛ مقام‎‏های آلمانی نیز خود معترف به همکاری با صدام در زمینه سلاح‌های شیمیایی هستند و احکامی را برای شرکت‌های آلمانی در این زمینه صادر کرده‌اند.

باقری ادامه داد: طی چهار دهه گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به قربانیان سلاح‌های شیمیایی به منظور کاهش رنج‌های آنان فروگذار نکرده است.

وی با بیان اینکه آنچه سختی تحمل عوارض طولانی مدت و آلام جانبازان شیمیایی ایران را دوچندان می‌کند اعمال تحریم‌های یک جانبه غیرانسانی توسط کشور‌های غربی به ویژه آمریکا علیه ملت ایران است که از جمله مانع از دسترسی جانبازان شیمیایی به دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود می‌شود، اضافه کرد: در حقیقت اعمال این تحریم‌ها به مثابه پاشیدن نمک بر زخم‌هایی است که خود همین کشور‌های غربی با کمک به برنامه سلاح شیمیایی رژیم صدام عامل اصلی آن بوده‌اند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین گفت: در زمان دفاع مقدس جانبازان شیمیایی قربانی سلاح‌های تامین شده توسط کشور‌های غربی شدند امروز نیز قربانی تحریم‌های غیرانسانی این کشور‌ها هستند.

منبع: آنا

694815