به گزارش سایت خبری پرسون، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکدگان هنر و رسانه یادداشتی در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده است و در آن نقش رسانههای بیگانه را مورد ارزیابی قرار داد.
در این یاداشت آمده است: هیچ یک از مراکز و مؤسسات نظرسنجی نتوانسته و یا نخواستهاند میزان مشارکت و رأی مردم به هر یک از نامزدها را پیشبینی و اعلام کنند. اختلاف و انحراف بین آنچه که آنان پیشبینی و اعلام کردهاند با نتایج انتخابات تا حدود ۲۰ درصد است. میزان مشارکت مردم در انتخابات ۴۰ درصد بوده است و غیر از حوزههای انتخابیه تهران و قم، بقیه شهرها نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ کاهشی بوده است اما آنان مشارکت مردم را از ۴۷ تا ۵۸ درصد (ایسپا ۵۱، مرکز پژوهشهای مجلس ۴۸.۶، آرا ۵۱، متا ۵۲.۵، صدا و سیما ۴۶.۸، خرد ۴۸.۵، دانشگاه تهران ۵۳، شناخت ۵۴، پرسش ۵۸ درصد) پیشبینی کرده بودند.
پیشبینی مراکز و مؤسسات نظرسنجی داخلی در مورد رأی هر یک از نامزدها، فاجعهبارتر بوده است. در مورد آقای دکتر مسعود پزشکیان میزان آرای وی در نظرسنجیهای مراکز مختلف، ۵/۳۰ - ۲۷ - ۴/۲۴ - ۲۸ - ۹/۲۹ - ۱/۳۳ و... (میانگین ۲۳) درصد پیشبینی شده بود در صورتی که ایشان موفق شده است ۴۳ درصد آرا را کسب کند. همچنین متوسط رأی آقای دکتر سعید جلیلی ۲۴ درصد و دکتر محمدباقر قالیباف ۵/۲۵ درصد پیشبینی شده بود که این میزان در مورد آقای دکتر جلیلی ۳۹ درصد و آقای دکتر قالیباف ۱۳.۸ درصد بوده است.
۲- نظرسنجیهای علمی در مورد موضوعات مختلف از جمله انتخابات با ۹۹ و یا ۹۵ درصد اطمینان قابل انتشار هستند و با خطای بیش از ۵ درصد منتشر نمیشوند. اما چرا نتایج نظرسنجیهای مؤسسات و مرکزی مثل متا، صداوسیما، خرد، ایسپا، شناخت، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و... با انحراف بالا منتشر میشود، درخور بررسی، تأمل و حتی برخورد است. علل وضع فعلی مراکز نظرسنجی چه از جنس نفوذ و اعمالنظر سیاسیون و یا تبانی آنان با مراکز علمی و پژوهشی برای اثرگذاری بر رفتار رأیدهی مردم باشد و یا تخصص ناکافی، فاجعهبار، اعتمادزدا، مخل تصمیمگیری و خطرناک است.
۳- ۶۰ درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردهاند که دلایل مختلفی دارد که بیتردید یکی از دلایل مهم آن ناتوانی جناحهای سیاسی چپ و راست در ارائه برنامهها و یا بیاعتمادی مردم به آنان در اجرا و یا تعارضات آشکار در شعارها و اقدامات است. علاوه بر این، اینگونه نیست که همه آن افرادی که در انتخابات شرکت کردهاند، از برنامههای نامزدها رضایت و یا به اجرای آن اطمینان داشتهاند بلکه بیتردید بخش قابلتوجهی از آنان باوجود گلایه و اعتراضها، به دلایل باورهای دینی، ملی و عمل به توصیههای مقام معظم رهبری در انتخابات مشارکت کردهاند.
۴- ناتوانی اصولگرایان در ائتلاف و اختلافات کودکانه و منفعتطلبانه برخی از آنان در کنار شکست فاحش اصلاحطلبان در فعال کردن بدنه خود با وجود استفاده از همه توان خود، درس بسیار مهم و ماندگار در تاریخ و آغازی برای پایان سطحنگری و توهم در کنشگری سیاسی و "خود برتربینی" است.
۵- از منظر دیگر، رسانههای فارسیزبان خارجی بهویژه ایران اینترنشنال تمام تلاش خود را کردهاند تا مردم پای صندوقهای رأی نیایند. بنابراین با این حجم از تبلیغات منفی در کنار انبوهی از مشکلات اقتصادی و "پاسهای روی تور" بسیاری از مسئولان، مشارکت ۴۰ درصدی انتخابات ۸ تیر، نوعی شکست و ناکامی برای آنان است.
۶- گسست و ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان (فقدان مشترکات و درک متقابل)، جدی نگرفتن روند کاهش مشارکت در انتخابات قبلی، فقدان مدل و الگویی برای مشارکت سیاسی، نداشتن پیشبینی و آمادگی با وجود نشانهها، بحران اعتماد ناکافی مردم به مسئولان و رسانههای رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و اقناع مردم، بیتوجهی به مقوله مهم حکمرانی رسانهای، فقدان درک مسئولان و رسانهها از آرایش جدید رسانهای و دسترسی مردم، میدانداری همه ظرفیتهای معاندان، رسانههای غیررسمی و دشمن، میزان و نوع مصرف رسانهای متفاوت مردم بهویژه جوانان، از دلایل اعتراضات و اغتشاشات ۱۴۰۱ بودهاند و همان موقع هم بارها در این باره هشدار داده و تأکید کردهام برای جلوگیری از بحرانهای مشابه باید زمینهها و زیان مشترک بین مسئولان و مردم بهویژه جوانان ایجاد و تقویت شود اما به دلیل غفلت از ریشهها و علل مذکور، مخاطرات کنشگری و تعامل سیاسی در حال تبدیل شدن به بحران است.
۷- هشدار میدهم ترومای بین نسلی، گسست ارتباطی، وارونگی افکار عمومی، توسعه انتقاد به بیتفاوتی و حتی کینه در نسل Z، بیاعتمادی و یا اعتماد و امید ناکافی، پروندههای راهبردی بسته نشده، سؤالات و شبهات مهم پاسخ داده نشده، مشکلات معیشتی، ابرمخاطرات کشور هستند؛ اگر انکار شوند و یا نشانههای آشکار آنان را در زندگی و رفتار مردم دیده و حل نشوند، در آینده نزدیک به ابر بحرانها تبدیل میشوند.
۸- و اما برندگان انتخابات هشتم تیر، آنانی هستند که در سونامی اخبار جعلی و ذبح اخلاق، به وظیفه و حق ملی، سیاسی و تکلیف دینی خود عمل کردهاند و در جنگ روایتها، تسلیم روایت تحریف و تحریم نشدهاند.
اکبر نصراللهی، رئیس دانشکدگان هنر و رسانه
منبع: ایسنا