تاکید رئیس جبهه اصلاحات بر مشارکت در انتخابات

رئیس جبهه اصلاحات و یک فعال سیاسی اصلاح طلب ارزیابی‌شان را از مرحله اول انتخابات و لزوم مشارکت در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری تشریح کردند.

تصویر تاکید رئیس جبهه اصلاحات بر مشارکت در انتخابات

به گزارش سایت خبری پرسون، آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در یک نشست خبری گفت: در شرایط ویژه‌ای قرار گرفتیم یعنی فوت آقای رئیسی و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، اتفاقاتی بعد از اعلام بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان افتاد که آن را پیش بینی نمی‌کردیم. باید توان مان را با توجه به شرایط تحلیل می‌کردیم تا به یک راهبرد برسیم. در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ موضع مان مشخص بود. ناظران و مجریان و قانون انتخابات شرایط را روشن کرده بودند و امکانی برای معرفی نامزد نداشتیم؛ البته برخی ممکن است این سوال را بپرسند که چرا در این انتخابات نامزد معرفی کردید، البته نمی‌خواستیم این کار را انجام دهیم. قصد داشتیم افرادی را به عنوان نامزد به شورای نگهبان معرفی کنیم تا اگر تایید صلاحیت نشدند، بدانیم که از ما رفع مسئولیت شده است.

وی اضافه کرد: بعد از عبور از این روند دکتر پزشکیان را به عنوان نامزد جبهه اصلاحات انتخاب کردیم. پیش بینی نمی‌کردیم با مشارکت ۴۰ درصد نامزد جبهه اصلاحات نفر اول شود. این اتفاق از اتفاقاتی بود که هیچکس نمی‌توانست پیش بینی کند. بر اساس تجربه معتقد بودیم اگر انتخابات ۵۵ تا ۶۰ درصد مشارکت داشته باشد نامزد اصلاح طلبان می‌تواند اول شود اما در این انتخابات دیدیم که با ۴۰ درصد هم به این نتیجه رسیدیم.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: پیش بینی ما این بود در صورت حمایت اصلاح طلبان از یک نامزد اصلاح طلب حدود ۵ تا ۶ میلیون رای کسب کند، اما در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون رای به دست آورد. می‌توانم اینگونه بگویم که بخشی از جریان حامی رقیب اصلاح طلبان، ریزش کرد و این نامزد جریان اصلاحات بود که پیش افتاد. دور دوم انتخابات این نوید را به ما می‌دهد که به میزانی که درصد مشارکت در این دوره افزایش یابد شانس آقای پزشکیان برای پیروزی در انتخابات افزایش می‌یابد.

منصوری ادامه داد: حفظ میزان رای مرحله اول پزشکیان و افزایش مشارکت در مرحله دوم باید اتفاق بیفتد. اگر بتوانیم میزان مشارکت را در مرحله دوم ۵ درصد افزایش دهیم قطعاً آقای پزشکیان پیروز انتخابات می‌شود.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان نماد راستگویی و صداقت و رویکرد تعاملی با دنیا و توجه به حق انتخاب شهروندان در حوزه‌های مختلف هستند. در چنین شرایطی در فرصت باقی مانده باید وجوه تغییر در زندگی شهروندان برای مردم روشن شود.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: امید دادن به مردم کار بسیار دشواری است اما فکر می‌کنم که از عهده آن برمی‌آییم.

بهزاد نبوی در ادامه این نشست گفت: برایمان باورپذیر نیست که با ۴۰ درصد مشارکت مردم آقای پزشکیان از جریان اصلاحات نفر اول شد حتی اگر در مرحله دوم ایشان رای نیاورد باز برایمان این پیروزی افتخار بود. در انتخابات سال ۱۳۷۶ آقای خاتمی قبول کرد تا روی مین برود و کاندیدای جریان اصلاحات شود. در انتخابات امیدمان این بود که ایشان ۴ تا ۵ میلیون رای بیاورد تا چپ خط امامی یا جریان اصلاحات کنونی از صحنه سیاسی کشور حذف نشود. آقای خاتمی فداکاری کرد و دیدید که ۲۰ میلیون رای آورد. حضور آقای پزشکیان و مشارکت ۴۰ درصدی مردم و حدود ۱۱ میلیون رای ایشان باز دوران آقای خاتمی را تداعی کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: معتقدم بخش مهمی از رای ۱۱ میلیونی متاثر از شخصیت خودِ آقای پزشکیان بود و البته کمک‌های برادر عزیزم آقای ظریف نیز در این رای موثر بود.

نبوی ادامه داد: هشدار می‌دهم که مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهمتر است. این نگرانی وجود دارد که بخشی از آرای آقای قالیباف در سبد آقای جلیلی قرار گیرد و اختلاف ایشان با دکتر پزشکیان بیشتر شود. پیروزی آقای پزشکیان در مرحله اول امید را باید افزایش دهد نه اینکه ناامیدی را بیشتر کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: دسته ای از افراد تحریمی‌ها هستند که معتقدند خوب است در انتخابات شرکت نکنیم تا حاکمیت مجبور به تمکین از خواسته‌هایشان شود. دسته دیگر تحریمی‌های برانداز هستند، ما با این دسته کاری نداریم.

نبوی ادامه داد: از افرادی که رای دادند خواهش می‌کنم در مرحله دوم انتخابات هم مشارکت داشته باشند و سکوت نکنند، رای ندادن یعنی پیروزی آقای جلیلی. به ناامیدهای انتخابات می‌گویم آقای پزشکیان نمی‌تواند معجزه کند تا مثلاً در عرض ۲۴ ساعت اوضاع کشور گلستان شود. ایشان اصلاً چنین ادعایی ندارد. آقای پزشکان وعده ۲۰ گرم طلا نداد و ما هم چنین انتظاری از ایشان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بهترین عملکرد در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب از نظر اقتصادی که هیچ ادعایی در آن نداشت در دوره آقای خاتمی رقم خورد. در حوزه سیاسی و فرهنگی نیز دستاوردهای بزرگی داشت از جمله نامگذاری سال ۲۰۰۱ به نام سال گفتگوی تمدن‌ها. در دوره ایشان اگر هیچ اتفاقی نیفتاده باشد همین یک اتفاق برای ایران بس است.

نبوی خطاب به کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند، گفت: از تحریم کنندگانی که علت شرکت نکردن در انتخابات را تغییر رفتار حاکمیت اعلام کرده‌اند می‌خواهم که آقایان و خانم‌ها ما این راه را تجربه کردیم و حاکمیت رفتارش را تغییر داد همچنان که شاهدید که در این دوره از انتخابات نامزد اصلاح طلبان و سایر سلایق سیاسی اجازه حضور یافتند. اکنون موقع طرح مسائل گذشته نیست تا بتوانید امتیاز بگیرید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: پزشکیان در همه عرصه‌ها مواضعش را بیان کرد اما مهم است که حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اتفاق بیفتد. حل مشکلات معیشتی مسئله لوکسی نیست. این اتفاق زمانی می‌افتد که سیاست‌های کشور تغییر کند. این سخن به معنی درگیری با حاکمیت و نظام نیست کما اینکه آقای خاتمی که شرایط اقتصادی را تغییر داد، این کار را در هماهنگی با حاکمیت انجام داد. پزشکیان از طریق گفتگو و استدلال باید حاکمیت را متقاعد کند تا در سیاست‌های فعلی تجدید نظر شود.

وی ادامه داد: آقای رئیسی و وزیر خارجه ایشان در عمان مذاکرات خوبی را انجام دادند و مدیریت کردند و در صورت رئیس جمهور شدن پزشکیان ایشان راه مرحوم رئیسی را ادامه خواهد داد.

در ادامه عرب سرخی از نبوی پرسید: «آیا آرام بودن یا سر به زیر بودن آقای جلیلی برای انتخاب ایشان به عنوان رئیس جمهور خوب است؟»
نبوی پاسخ داد: بنده با اینکه به آقای جلیلی رای ندادم ولی ایشان را آدم خوبی می‌دانم. البته این را هم اضافه کنم که آدم خوب هم می‌تواند کار بد کند. ممکن است فکر آقای جلیلی را قبول نداشته باشیم ولی این سخن به معنای بد بودن ایشان نیست.

در ادامه مجری از آذر منصوری پرسید: «رویکرد جامعه اصلاحات نسبت به ناامیدها چه باید باشد؟» رئیس جبهه اصلاحات پاسخ داد: اگر انتخابات شورای شهر و روستا همزمان با ریاست جمهوری برگزار می‌شد قطعاً مشارکت مردم افزایش می‌یافت.

وی مدعی شد: هیچگاه در جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم نکردیم بلکه با توجه به شرایطی که شورای نگهبان برای ما تعیین کرد تصمیم گرفتیم که در انتخابات مجلس شرکت نکنیم.

منصوری در ادامه خاطرنشان کرد: ما با رقیبی روبرو هستیم که به چهارچوب اخلاقی پایبند نیست. نمونه آخرش نیز اتهام افزایش قیمت بنزین به لیتری ۲۵ هزار تومان است. در حالی که آقای پزشکیان گفته بود که تا وقتی که سیستم سوخت اصلاح نشود، نمی‌توانیم قیمت آن را افزایش دهیم.

منصوری گفت: از مردمی که رای داده‌اند می‌خواهم در کانال‌ها و گروه‌های اجتماعی فعال شوند و مردم را به شرکت در مرحله دوم انتخابات راضی کنند.

رئیس جریان اصلاحات گفت: پزشکیان شخصیتی ندارد که برای ماندن در قدرت تن به هر ذلتی دهد. ایشان اگر فکر می‌کرد نمی‌تواند اوضاع را تغییر دهد یقین بدانید که خودش را نامزد نمی‌کرد.

منصوری در پاسخ به پرسش حاظران خاطرنشان کرد: اختلاف رای آقای پزشکیان در روستاها با نفر دوم و سوم در مواردی تا ۱۶- ۱۷ برابر بود. همین وضعیت در شهرهای بزرگ نیز تقریبا اتفاق افتاد. چرا؟ چون مردم خود واقعی آقای پزشکیان را به خصوص در مناظرات ملاحظه کردند. پیشنهاد ما به پزشکیان از ابتدا این بود که خودش باشد در عین حال به ایشان تاکید داریم در برخی از حوزه‌ها باید شفاف نظراتش را بیان کند به خصوص در حوزه جوانان و زنان. شخصیت آقای پزشکیان شخصیت جدلی نیست. البته نباید معطل آقای پزشکیان در مناظرات باشیم بلکه باید هر کدام مان شبکه رای خودمان را فعال کنیم.

رئیس جبهه اصلاحات گفت: در آخرین صحبتی که با آقای پزشکیان در خصوص کابینه احتمالی ایشان داشتیم ایشان بر استفاده از کارشناسان و صاحب نظران و متخصصان هر رشته‌ای تاکید کردند. ایشان باید ساز و کار خودشان را برای بکارگیری شایستگان به دور از رانت روشن کنند.

در پایان بهزاد نبوی بیان کرد: اصلاح طلبان هر چقدر توان داشتند به میدان آوردند تا مردم را متقاعد به شرکت در انتخابات کنند، باید از سه روز فرصت باقیمانده استفاده کنیم و مردم را به هر شکل و شیوه‌ای که می‌توانیم به شرکت در مرحله دوم انتخابات متقاعد کنیم.

منبع: ایسنا

694703