مخالفت نتانیاهو با پیشنهاد آتش‌‎بس بایدن؛ به جنگ ادامه می‌دهیم

اظهارات نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد تنش‌‌ها را بین اسرائیل و کاخ سفید افزایش می‌دهد، تنش‌هایی که در روزهای اخیر به دلیل ادعای نتانیاهو مبنی بر اینکه دولت بایدن تسلیحات را از اسرائیل دریغ می‌‌‌‌‌کند، افزایش یافته است.
تصویر مخالفت نتانیاهو با پیشنهاد آتش‌‎بس بایدن؛ به جنگ ادامه می‌دهیم

به گزارش سایت خبری پرسون، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که علاقه‌مند به «توافق جزئی» با حماس است که «برخی از اسرا» را که در غزه نگهداری می‌شوند آزاد کند و به اسرائیل اجازه دهد به جنگ ادامه دهد.

اظهارات نتانیاهو عقب‌نشینی از پیشنهاد اسرائیل برای یک توافق سه مرحله‌ای که منجر به آزادی تمامی 120 اسیر باقی‌مانده و «آرامش پایدار» در غزه می‌شود، است.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، بیش از 37500 فلسطینی در غزه کشته شده‌اند.

به گزارش آکسیوس، اظهارات نتانیاهو در تضاد با اظهارات مقامات دولت بایدن بود که در روزهای اخیر گفتند نتانیاهو و دستیارانش حمایت خود را از این پیشنهاد تکرار کردند.

در هفته‌‌‌‌‌های اخیر، شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو، وزرای ناسیونالیست افراطی، ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ، تهدید کردند که در صورت تبدیل این پیشنهاد به توافق، ائتلاف را ترک خواهند کرد و کابینه را سرنگون خواهند کرد.

این پیشنهاد در اواخر ماه مه توسط کابینه جنگ اسرائیل تصویب شد و رئیس جمهور بایدن در سخنرانی خود در 31 مه علناً آن را ارائه کرد.

دولت بایدن حمایت بین‌‌‌المللی گسترده‌ای را برای این پیشنهاد بسیج کرد و موفق شد شورای امنیت سازمان ملل را مجبور به تصویب قطعنامه‌‌ای در تایید آن کند.

حماس تقریباً دو هفته پس از سخنرانی بایدن رسماً به این پیشنهاد پاسخ داد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در 12 ژوئن گفت که این گروه خواستار تغییراتی در این پیشنهاد شده و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است که فراتر از مواضع قبلی است. بلینکن در آن زمان گفت که در حالی که اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفت، حماس این پیشنهاد را نپذیرفت.

اظهارات نتانیاهو بخشی از مصاحبه با کانال 14 اسرائیل، یک کانال تلویزیونی حامی نتانیاهو بود.

وقتی از نتانیاهو پرسیده شد که آیا با پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از معامله آزادی اسرا موافق است، او گفت که قبول نکرده است. نتانیاهو گفت: «من جنگ را متوقف نخواهم کرد و حماس را در غزه باقی نمی‌گذارم. من آماده انجام یک معامله جزئی هستم که برخی از اسرا را بازگرداند. اما ما متعهد هستیم که جنگ را پس از وقفه ادامه دهیم تا به هدف نابودی حماس برسیم. من از این موضع عقب‌نشینی نمی‌کنم.»

نتانیاهو مدعی شد که موضع او «محرمانه نبود» اما این اولین باری بود که علناً در مورد «توافق جزئی» صحبت کرد یا گفت که قصد اجرای هر سه مرحله پیشنهادی اسرائیل را نداشته است.

کاخ سفید از اظهار نظر درباره اظهارات نتانیاهو خودداری کرد.

ستاد انجمن خانواده‌های اسرا، یک سازمان غیردولتی که نماینده اکثر خانواده‌های اسرا است و برای آزادی آنها تلاش می‌کند، به نتانیاهو به دلیل اظهاراتش حمله کرد.

آنها گفتند: «ما به شدت اظهارات نخست وزیر را که در آن از پیشنهاد اسرائیل عقب نشینی کرد، محکوم می‌‌کنیم. این بدان معنی است که او 120 اسیر را رها می‌کند و به وظیفه اخلاقی دولت اسرائیل در قبال شهروندانش آسیب می‌‌‌‌‌‌‌زند.»

دفتر نتانیاهو با بیانیه‌ای پاسخ داد که در آن عقب‌نشینی از توافق را انکار نکرد.

دفتر نتانیاهو گفت: «این حماس است که با توافق مخالف است، نه اسرائیل. نخست وزیر نتانیاهو به صراحت گفته است که ما غزه را تا زمانی که همه 120 اسیر زنده و مرده خود را باز گردانیم، ترک نخواهیم کرد.»

حماس به اظهارات نتانیاهو پاسخ داد و گفت این دلیلی است که دولت بایدن وقتی گفت اسرائیل با پیشنهاد توافق اسرا و آتش‌بس موافقت کرده، واقعیت را نگفته است.

حماس در بیانیه‌‌ای گفت: «موضع نتانیاهو در مورد تمایل او برای توافقی جزئی که در آن تنها برخی از اسرا آزاد شوند، نشان می‌‌‌دهد که او با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و سخنرانی بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده مخالف است».

اظهارات نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد تنش‌‌ها را بین اسرائیل و کاخ سفید افزایش می‌دهد، تنش‌هایی که در روزهای اخیر به دلیل ادعای نتانیاهو مبنی بر اینکه دولت بایدن تسلیحات را از اسرائیل دریغ می‌‌‌‌‌کند، افزایش یافته است.

نتانیاهو روز یکشنبه در آغاز جلسه کابینه گفت که از چهار ماه پیش کاهش چشمگیری در مهمات وارد شده از سوی ایالات متحده به اسرائیل وجود داشته است. او گفت: «برای هفته‌های طولانی به دوستان آمریکایی خود مراجعه می‌کردیم و درخواست می‌کردیم که ارسال‌‌ها تسریع شود. این کار را بارها و بارها انجام دادیم. ما این کار را در بالاترین سطوح و در همه سطوح انجام دادیم و پشت درهای بسته این کار را انجام دادیم. توضیحات مختلفی دریافت کردیم. اما وضعیت اساسی تغییر نکرد.»

نتانیاهو مدعی شد که تنها پس از اینکه هیچ تغییری در ارسال محموله‌ها ایجاد نشد، تصمیم گرفت علنا در این باره صحبت کند.

یک مقام کاخ سفید اتهامات جدید نتانیاهو را رد کرد. این مقام گفت: «ما به اظهارات سیاسی نخست وزیر پاسخ نمی‌‌دهیم. ما منتظر رایزنی‌های سازنده با گالانت، وزیر دفاع در این هفته در واشنگتن هستیم.»

گالانت که روز یکشنبه وارد واشنگتن شد، این هفته با همتای خود، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، و همچنین بلینکن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بیل برنز، مدیر سیا و دیگر مقامات ارشد دیدار خواهد کرد.

منبع: اکوایران

693895