تحریم انتخابات فایده ای ندارد

امروز سوم تیرماه مناظره‌ای انتخاباتی در تالار خیام دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و نمایندگان ۴ نامزد ریاست جمهوری پزشکیان، زاکانی، جلیلی و قالیباف با حضور در این مناظره، دیدگاه‌های نامزد مد نظر خود در مورد موضوعات مختلف را تبیین کردند.

تصویر تحریم انتخابات فایده ای ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، در ابتدای این مناظره قرعه‌کشی انجام شد و نمایندگان هر کدام از نامزدها به ترتیب قرعه‌کشی سخنان خود را مطرح کردند.

نباید انتظار تغییرات بنیادین از رئیس‌جمهور داشت

محمد عابدی، نماینده پزشکیان در این مناظره، با بیان اینکه من حزبی نیستم و مسائل سیاسی را با حزب خاصی دنبال نمی‌کنم، اظهار کرد: من اصلاح اندیشم و اندیشه‌هایی دارم که آن‌ها را سازگار با عقاید آقای پزشکیان و اصلاح‌طلب‌ها می‌دانم. اندیشه‌هایی مانند عدالت، برابری و حقوق بشر. امروز احساس می‌کنم آقای پزشکیان به افکار من نزدیک‌تر است و می‌خواهم به ایشان رای دهم و همچنین می‌خواهم ادله خود را به نحوی مطرح کنم که هر شخص با هر دیدگاهی قانع به شرکت در انتخابات شود.

وی افزود: تغییر یک ضرورت است و این تغییرات باید در قالب اصلاحات تدریجی رخ دهد و شایسته‌ترین فرد برای تحقق این اصلاحات تدریجی، دکتر پزشکیان است. با مطالعه تاریخ متوجه می‌شویم که در دوره قاجار فقر، قحطی و ... بود و پس از آن در دوره پهلوی نیز در مجموع می‌توان به چهار مشکل اساسی اشاره کرد که انقلاب اسلامی در راستای حل آن‌ها و برای تحقق استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت شکل گرفت.

نماینده پزشکیان ادامه داد: حال پس از ۴۵ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، آیا این اهداف تحقق پیدا کرده است؟ آیا آزادی‌های سیاسی به‌طور کامل وجود دارد؟ آیا ارزش‌های اسلامی به‌طور کامل تحقق پیدا کرده است؟ آیا عدالت که بنیادی‌ترین ارزش است، اجرا می‌شود؟ رفاه اقتصادی و اخلاق عمومی چه رشدی داشته است؟

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: از نظر من یکسری نواقص در اجرای اهداف اساسی انقلاب وجود دارد که نیازمند تغییرات و اصلاحات است. تغییر یک ضرورت است و آیا این تغییرات را باید با انقلاب ایجاد کنیم یا با اصلاحات تدریجی؟ به نظر من انقلاب در این کشور ممکن نیست، ما در خاورمیانه هستیم و با نگاه به عدم برقراری دموکراسی در کشورهای همسایه، متوجه خواهیم شد که انقلاب تنها امنیت داخلی را برهم می‌زند و سودی نخواهد داشت. با تغییرات ساختاری به جایی نخواهیم رسید. بنابراین تحریم انتخابات به این منظور که بر نظام فشار وارد کنیم که رفتارش را تغییر دهد، بی‌فایده است و تغییری در کشور رخ نخواهد داد.

عابدی عنوان کرد: انتخابات ابزار اصلاحات تدریجی است. در نظام ما، انتخابات تنها راهی است که مردم می‌توانند از طریق آن اراده خود را عملیاتی کنند. البته اینکه از رئیس‌جمهور انتظار داشته باشیم بتواند تغییرات بنیادین ایجاد کند، انتظار معقولی نیست، اما باز هم قطعا فرق می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور باشد.

رئیس‌جمهور باید دارای سابقه مدیریت اجرایی باشد

در ادامه احد ضابط، نماینده زاکانی در این مناظره نیز بیان کرد: با توجه به شرایط موجود کشور، برای انتخاب فرد اصلح سه شاخص را بررسی می‌کنم که اولین شاخص پایبندی به اسناد بالادستی است که مهم‌ترین این اسناد، بیانیه گام دوم انقلاب است. ما به دنبال تمدن‌سازی بر اساس اصول انقلاب اسلامی هستیم. رئیس‌جمهور نقش راهبردی در جریان تمدنی دارد و باید گفتمان، دانش و رهبری تمدنی داشته باشد.

وی ادامه داد: دسته دوم شاخص‌ها، توانایی مدیریتی است و این مدیریت از جنس مدیریت راهبردی است. رئیس‌جمهور لازم نیست مدیر میدانی باشد، بلکه باید مدیریت راهبردی داشته‌ باشد، اما اگر رئیس‌جمهوری مدیریت اجرایی در کارنامه خود نداشته باشد، نمی‌تواند مدیریت راهبردی را اجرایی کند.

نماینده زاکانی اضافه کرد: شاخص سوم تعیین رئیس‌جمهور اصلح، خصوصیات و ویژگی‌های است که مکررا در کلام رهبری آمده است. طبق سخنان مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور باید انقلابی، بسیجی، خدمت‌گذار، صادق و بااخلاص باشد. بین نامزدها، دکتر زاکانی نفر اول به لحاظ دارا بودن این شاخص‌هاست و کمترین نمره منفی را به ایشان می‌دهم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: آقای زاکانی سابقه سه دهه کار منسجم و تشکیلاتی رسمی دارد و در کارنامه عملی خود فسادستیزی را دنبال کرده است. هیچ تغییر مثبتی بدون فسادستیزی رخ نمی‌دهد. آقای زاکانی در دوران شهرداری تهران اقداماتی اساسی از جمله شناسایی مدیران فاسد و رسیدگی به بدنه شهر و معیشت مردم را انجام داد و سعی کرد وضعیت را به حدی برساند که کسی نیاز به دزدی نداشته باشد.

ما هم معتقدیم در خیلی از زمینه‌ها به اصلاحات اساسی نیازمندیم

در ادامه آرش منشی‌زادگان، نماینده جلیلی در این مناظره نیز گفت: جنب‌وجوش انتخاباتی مانند ادوار گذشته در بین دانشجویان وجود ندارد. کدام عملکرد موجب ایجاد یاس و ناامیدی در بین دانشجویان شد و کدام جریان‌ها باعث شدند که نگاه جامعه تحریم صندق‌های رای شود؟ زمانی افرادی نامزد بودند که با وعده‌ حل صددرصدی مشکلات و نهایتا عدم تحقق وعده‌ها، باعث کاهش انگیزه و امید در سطح جامعه شدند. خوشحالیم که امروز افراد همان جریان با وعده حل ۲۰ درصدی مشکلات آمده‌اند.

وی ادامه داد: دکتر پزشکیان صداقت دارند و طبق گفته خودشان، آمده‌اند تا تنور انتخابات را داغ کنند و مشارکت را بالا ببرند و ما خوشحالیم که ایشان ذوب در رهبری هستند، اما از طرفی مشاوران و همراهان ایشان وعده‌های دیگری نظیر ایجاد آزادی‌های مدنی می‌دهند و همچنین وعده‌هایی که متناسب با جایگاه رئیس‌جمهور نیست.

نماینده جلیلی اضافه کرد: آیا قرار است دوباره شوری بیافرینید و مرددین را به پای صندوق‌های رای بکشانید و بعد بگویید ما نتوانستیم و نگذاشتند؟ آیا قرار است صرفا در انتخابات شرکت کنید و نامزدی از اصلاحات رئیس‌جمهور شود و طی چهار سال آینده مجموعه‌ای از رانت‌ها را برای وزرا و معاونین خود ایجاد کند؟ یا این بار در نظر دارید به وعده‌هایی که می‌دهید جامه عمل بپوشانید؟

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: آیا ما قائل به جمهوری دموکرات سکولار هستیم؟ چرا وعده‌هایی می‌دهیم که در قالب جمهوری سکولار است؟ باید به ساختار حقوقی جمهوری اسلامی توجه و متناسب با نهادهای این ساختار گزینه مناسب را انتخاب کنیم. ما نیز معتقد به اصلاحات هستیم و می‌دانیم در خیلی از زمینه‌ها به اصلاحات اساسی نیازمندیم و تمام مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، ناشی از نوع تفکر اقتصادی حاکم است.

منشی‌زادگان با بیان اینکه کشور از دهه ۶۰ به سمت سیاست‌های تعلیق اقتصادی و اجرای سیاست‌های بانک جهانی رفته‌، عنوان کرد: مشکلات اقتصادی امروز ناشی از عدم رعایت اصول اقتصادی قانون اساسی است. باید به قانون اساسی برگردیم. برخی از نامزدها می‌گویند موتور متحرکه اقتصاد بخش خصوصی است، اما در قانون اساسی چنین چیزی نیامده و موتور محرک اقتصاد تعاونی‌ها هستند.

وی با تاکید بر اصلح بودن جلیلی به لحاظ تئوریک، اظهار کرد: برخی از نامزدها به اقتصاد آزاد و اقتصاد بازار اشاره می‌کنند. تا زمانی که توده و عموم مردم توانمند نشده‌اند، چطور می‌توانید این برنامه‌ها را پیاده کنید؟حتما منجر به ارتکاب سرقت و وابستگی به بخش خصوصی می‌شود که خروجی آن سرمایه‌داری رفاقتی است. اقتصاد بازار زمانی موفق می‌شود که تعاونی‌ها راه بیفتند و رقابت بین آن‌ها شکل گیرد. برنامه دکتر جلیلی بر اساس حاکمیت قانون، اجرای عدالت و آزادی با چهارچوب قانون خواهد بود.

نیازمند رئیس‌جمهوری هستیم که فاصله نظریه تا عمل را پر کند

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمانی، نماینده قالیباف در این مناظره نیز گفت: در کشور ما به جای اینکه انتخابات امیدوار آفرین باشد، ناامیدکننده است. علت آن نیز نوع کنشگری انتخاباتی توسط هسته‌های میانی است؛ با ساختن یک تصویر غلط با عنوان اینکه اگر کاندیدای من رای بیاورد ایران بهشت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر نامزدی که خود را منجی معرفی کند، اشتباه کرده، ادامه داد: مردم باید در میدان باشند و سیاه‌نمایی وضع موجود یا دادن امید واهی به جامعه اشتباه است.

نماینده ستاد قالیباف اظهار کرد: برای انتخاب رئیس قوه مجریه باید به چند نکته توجه کرد. نخست برهه تاریخی بسیار مهمی است که در آن قرار داریم. ما در یک پیچ تاریخی به معنای شکل‌گیری نظم نوین جهانی به سر می‌بریم. اگر امروز نتوانیم در مناسبات بین‌المللی با استفاده از ابزارهای مختلف جایگاه خود را پیدا کنیم، دوباره مانند زمان صفویه، کشوری پیرامونی خواهیم شد.

سلیمانی افزود: نکته دومی که می‌توان به آن اشاره کرد، شرایط داخلی کشور است. کشور ما یک چالش جدی برای روزگار پیش روی خود دارد و آن مسئله و شکاف فرهنگی و اجتماعی در بین افراد است. انتخاب رئیس قوه مجریه یک انتخاب جریانی نیست، بلکه یک انتخاب جبهه‌ای است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی لزوم حل بحران ناکارآمدی است. اگرچه ۸ سال در دولت روحانی کشور متوقف شد، اما در دولت رئیسی کشور با شیب خوبی به سمت پیشرفت به حرکت درآمد. با این وجود باید این تغییرات با سرعت بیشتری رخ دهد و حتما با شرایط مطلوب فاصله داریم.

نماینده قالیباف با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی و اجرایی تبیین شده‌است، گفت: اکنون نیاز به تعیین‌کننده سیاست‌های کلی نداریم و برنامه عملیاتی هفتم توسعه با امکانات کامل نوشته شده است. ما نیازمند مدیری هستیم که فاصله نظریه تا عمل را پر کند و به نظر بنده تجربه آقای قالیباف در این زمینه می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

منبع: ایسنا

693819