دولت سایه فی‌النفسه خطری ندارد/ / قالیباف فهمید سقف توان او همان مجلس است

مهاجری گفت: کاری که به عنوان دولت سایه انجام می‌شود کارشکنی وجود ندارد. در دولت سایه نشستند با یکسری افراد برای خودشان طرح، ایده، کتاب و مجله می‌نویسند. به نظر من فی‌النفسه خطری ندارد و کارشکنی حساب نمی‌شود. مهم آن جریان پشت‌سر دولت سایه است که آن جریان از اطلاعات آن‌ها به منظور تخریب دولت مستقر بهره‌برداری می‌کند. این کار را با آقای روحانی هم کردند و الان هم همان را تکرار می‌کنند.
تصویر دولت سایه فی‌النفسه خطری ندارد/ / قالیباف فهمید سقف توان او همان مجلس است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در خصوص ارزیابی خود از انتخابات و مقایسه آن با انتخابات سال ۷۶ و ۸۴ گفت: به نظرم این انتخابات تقریبا از همه انتخابات‌هایی که تاکنون برگزار شد متفاوت بود. به دلیل اینکه انتخابات پرشتابی بود و باید فضای سیاسی جامعه در مدت‌زمان کوتاهی در مقایسه با دوره‌های قبل آماده انتخابات می‌شد. همیشه در دوره‌های قبلی حدود یکسال برای انتخابات ریاست جمهوری فرصت داشتیم. اما این فرصت حداکثر به یک ماه تا ۵۰ روز تبدیل شد. از طرفی با یک فضای سرد انتخاباتی مواجه بودیم که در اسفندماه ۱۴۰۲ نمونه‌اش را دیده بودیم. قبل از آن هم در ۱۴۰۰ و ۹۸ این اتفاق افتاده بود. بنابراین این فضای سرد انتخاباتی هم مزید بر علت بود. بنابراین فضایی وجود داشت که داغ شدن آن فضا و رسیدن به نقطه جوش انتخابات خیلی کار ساده‌ای نبود.

جریان اصولگرا در انتخابات مجلس یک جریان کاملا متکثر بود

مهاجری در پاسخ به این سوال که آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات با چه تغییراتی مواجه شده است، گفت:‌ جریان اصولگرا در انتخابات مجلس یک جریان کاملا متکثر بود. اصولگرایان معتدل تقریبا ساکت بوده و در فضای سیاسی پرفشار وارد نشدند. در گذشته جریان جبهه پایداری و تندروها در انتخابات مجلس فعال بودند و فعالیت آنان بیشتر در جهت تهدید آقای قالیباف و جریان او بود. جریان آقای قالیباف هم به شکل متقابل مشغول حمله به جریان رقیب شده بود و یک چندضلعی و چندقطبی در جریان اصولگرا وجود داشت که این روند باعث ایجاد تفرقه‌ در آن جریان شد.

سعید جلیلی گفت: در هفته‌های آتی انشالله با کمک نخبگان متفکران متخصصان برنامه‌های خود را برای مشارکت فعال و متشکل توده‌های میلیونی هواداران اعلام خواهیم کرد.

وی افزود:‌ وقتی انتخابات ریاست جمهوری شروع شد کاندیداها متنوع شدند. هرچند قاضی‌زاده و زاکانی پوششی بودند، اما جلیلی و قالیباف دو کاندیدای جدی جریان اصولگرایی بودند و دیدیم که یک فضای ۴ کاندیدایی برای خودشان ایجاد کردند. بنابراین یک جریان خیلی وحدت‌بخشی وجود نداشت. حتی در روزهای آخر هم به غیر از دو کاندیدای پوششی که کنار رفتند، دو کاندیدای اصلی آقایان جلیلی و قالیباف بودند و هرکدام با تصور اینکه رأی بالاتری دارند حاضر به کناره‌گیری نشدند که عملا یک جریان دوقطبی در بین خود اصولگراها تشدید شد.

دولت سایه فی‌النفسه خطری ندارد اما جریان پشت‌سر آن کار تخریبی را انجام می‌دهد

مهاجری در پاسخ به این سوال که آقای جلیلی بعد از شکست انتخاباتی در نشستی ادامه شبکه‌سازی خود و اطرافیانش تحت عنوان دولت سایه خبر داد ارزیابی شما از این موضوع چیست و‌ آیا ممکن است کارشکنی‌ها در قالیب همین جریان انجام شود، گفت: کاری که به عنوان دولت سایه انجام می‌شود کارشکنی وجود ندارد. در دولت سایه نشستند با یکسری افراد برای خودشان طرح، ایده، کتاب و مجله می‌نویسند. به نظر من فی‌النفسه خطری ندارد و کارشکنی حساب نمی‌شود. مهم آن جریان پشت‌سر دولت سایه است که آن جریان از اطلاعات آن‌ها به منظور تخریب دولت مستقر بهره‌برداری می‌کند. این کار را با آقای روحانی هم کردند و الان هم همان را تکرار می‌کنند.

در سه روز گذشته، زبان بدن مسعود پزشکیان در دیدار با چهره‌های سیاسی از جمله سعید جلیلی که رقیب اصلی او در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بود، سوژه رسانه‌ها و برخی منتقدان منتخب مردم شد.

وی افزود: در واقع آن‌ها کار خیلی خاصی انجام نمی‌دهند که ما نگران باشیم از باب اینکه با دولت رقابت کرده، کارشکنی می‌کنند. کار تخریبی که این جریان انجام می‌دهد و آن جریان سایبری افراطی تندرو که آن را هندل می‌کند، نگران‌کننده است.

درخواست شفافیت می‌تواند نقشه دولت سایه را تاحد قابل توجهی متوقف کند

مهاجری در پاسخ به این سوال که راهکار مقابله با جریان افراطی در کنار دولت سایه چیست، گفت: به نظرم از آنجایی که جریان آقای جلیلی به شدت مخفیانه و محرمانه کار می‌کنند، افشاگری کارهای مخفیانه آنها و درخواست شفافیت می‌تواند نقشه آنها را تاحد قابل توجهی متوقف کند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که بخشی از بدنه تندرو اصولگرایی مردم را به به طور مداوم به خاطر انتخاب آقای پزشکیان سرزنش کرده و سعی می کنند همچنان آنان را نسبت به تشکیل دولت سوم روحانی بترسانند. این موضوع چه پیامدی دارد و برای جلوگیری آن باید چه اقداماتی صورت گیرد، گفت: دولت آقای روحانی کارنامه‌ای دارد که یک مقداری مظلوم واقع شده است. روحانی در بدترین شراط کرونایی که سه سال طول کشید، توانست کشور را از وضعیت سقوط نجات دهد و قابل تقدیر است. اگر جریانات سیاسی بیایند و در مورد شرایط و فضایی که دولت روحانی آن را مدیریت کرد، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کنند تا حد زیادی موضوع روشن می‌شود و مردم آگاه می‌شوند.

قالیباف با همراهی جریانی که در مجلس دارد، می‌تواند فعالیت تندروها را تا حدی کنترل کند

مهاجری در پاسخ به این سوال روابط دولت پزشکیان با مجلس و قوه قضاییه چه مسیری را طی خواهد کرد، گفت: قوه‌قضائیه خیلی محل دعواهای سیاسی نیست و بعید می‌دانم مشکل زیادی وجود داشته باشد. به خصوص اینکه آقای پزشکیان خودش مرد پاکدستی است و قطعا دولتش را هم به همین سمت سوق خواهد داد. اما در مورد مجلس جریان تندروی پایداری ممکن است با این دولت درگیر باشند اما آقای قالیباف با همراهی جریانی که در مجلس دارد، می‌تواند فعالیت آنان را تا حدی کنترل کند.

جلیلی با بازی‌هایی که در دولت سایه درمی‌آورد به مرور تمام خواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که حیات سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جز پزشکیان چه سرنوشتی خواهد داشت، گفت: آقای جلیلی با بازی‌هایی که در دولت سایه درمی‌آورد به مرور تمام خواهد شد. فکر نمی‌کنم ایشان در این دوره بتواند خیلی موفق باشد و احتمالا حیات سیاسی او پایان خواهد یافت. قالیباف هم فهمید سقف توان او همان مجلس است. آن دو نفر دیگر هم اگر از سمت‌های فعلی‌شان حذف شوند به نظرم هیچ دیده نخواهند شد.

عمل به شعار تعامل می‌تواند به پزشکیان در حل چالش‌ها کمک کند

مهاجری درباره اینکه برخی از افرادی که در انتخابات رای ندادند می‌گویند هرچقدر پزشکیان انسان خوبی هم باشد کارشکنی‌ها و تندروی‌ها اجازه کار کردن به او را نخواهد داد، گفت: باید برای مردم توضیح دهند و آنان را توجیه کنند وگرنه راه دیگری وجود نخواهد داشت. آقای پزشکیان تعامل را جزو شعارهای خود مطرح کرده است. به نظرم در مسئله چالش‌ها عمل به شعار تعامل می‌تواند به ایشان کمک کند.

منبع: ایلنا

706083