جایگاه آمریکا به عنوان ابرقدرت از دست خواهد رفت

یک تاریخدان سرشناس اسکاتلندی پیش‌بینی کرد جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین ابرقدرت جهان به دلیل کوهی از بدهی که این کشور زیر بارش رفته و سیاستمدارانش آن را نادیده می‌گیرند، فروخواهد پاشید.

تصویر جایگاه آمریکا به عنوان ابرقدرت از دست خواهد رفت

به گزارش سایت خبری پرسون، «نیال فرگوسن»، تاریخدان اسکاتلندی-آمریکایی که به عنوان استاد تاریخ دانشگاه «هاروارد» خدمت کرده و اکنون به عنوان عضو ارشد اندیشکده مرکز علم و امور بین‌المللی بلفر در دانشگاه هاروارد کار می‌کند، تاکید کرد برتری ایالات متحده آمریکا در طول قرن سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود ممکن است پایان یافته و این احتمال که کشورهای آسیایی جای آن را بگیرند، هر چه بیشتر می‌شود.

به نوشته روزنامه دیلی میل، اوایل ماه جاری میلادی پرداخت بهره بابت بدهی از هزینه‌های دفاعی پیشی گرفت اما آنچه که قرار است سقوط آمریکا را رقم بزند نیروی تسلیحات نیست.

این تاریخدان در مقاله‌ای که در وبگاه بلومبرگ منتشر کرد به توضیح یک نظریه که نامش را «قانون فرگوسن» نامید، پرداخته و گفت: «هر ابرقدرتی که سطح پرداختش برای بدهی بیشتر از سطح هزینه‌های دفاعی‌اش شود برای مدت زیادی نخواهد توانست ابرقدرت بماند.»

او خاطرنشان کرد: «این چیزی است که برای اسپانیای تحت پادشاهی هابسبورگ، برای رژیم پادشاهی قرون وسطای فرانسه، برای امپراتوری عثمانی و برای امپراتوری بریتانیا صادق بود. آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی دارد مورد آزمایش این قانون قرار می‌گیرد.»

این در حالی است که اخیرا دفتر بودجه کنگره آمریکا برآورد کرد میزان ۱.۹ تریلیون دلار دیگر در سال جاری میلادی به بدهی ملی آمریکا اضافه شده و رقم این بدهی به را سطح چشمگیر ۳۶ تریلیون دلار خواهد رساند.

چنین رقمی معادل مجموع ارزش کالاها و خدمات تولید شده توسط ایالات متحده آمریکا در مدت یک سال است.

اداره بودجه کنگره آمریکا برآورد کرده هزینه‌های فزاینده بودجه بهداشت و درمان به همراه نرخ بهره بانکی که به رقم بی سابقه در ۲۳ سال اخیر رسیده‌اند از جمله عواملی هستند که باعث خواهند شد سطح بدهی ملی آمریکا در عرض ۱۰ سال آینده احتمالا به ۵۶ تریلیون دلار و رقم رکورد شکن ۱۲۲ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ و جو بایدن، روسای جمهوری سابق و فعلی آمریکا و رقبای یکدیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هر ۲ در دوره‌های ریاست جمهوری خود هفت تریلیون دلار به رقم بدهی ملی آمریکا اضافه کردند.

جی.اچ کالوم کلارک، تاریخدان عضو انستیتوی بوش وابسته به ابتکار عمل رشد اقتصادی در دانشگاه متدیست جنوبی آمریکا به مطالعه تاریخچه ابرقدرتهای قبلی پرداخته و تشابهات غیرقابل انکاری بین وضعیت آنها با وضعیت بغرنج کنونی آمریکا پیدا کرده است.

او تاکید می‌کند، رد الگوی سقوط این ابرقدرتها را می‌توان تا زمان امپراتوری روم گرفت، زمانی که این امپراتوری با ولخرجی افراطی موجب شد امپراتورهای قرن سوم شروع به پایین آوردن ارزش واحد ارز رایج خود کنند و باعث ایجاد تورم مزمنی شدند که بعدا قدرت آن برای دفاع از خود را از بین برد.

درصد بدهی آمریکا نسبت به بودجه ناخالص داخلی در دوره پر رونق دهه ۱۹۹۰ کاهش یافته و در سال ۲۰۰۱ به رقم پایین ۳۲ درصد رسید اما از آن زمان به بعد در یک روند افزایشی که بخشی از آن به دلیل رکود بزرگ دهه ۲۰۱۰ و بخشی دیگر به دلیل تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بود به رقم ۹۹ درصد رسیده است.

منبع: ایسنا

693601