جزییات نشست خبری مسعود پزشکیان در دانشگاه تهران

نشست خبری و دانشجویی مسعود پزشکیان در دانشگاه تهران برگزار شد.

تصویر جزییات نشست خبری مسعود پزشکیان در دانشگاه تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز یکشنبه در نشست خبری و دانشجویی با دانشجویان در دانشگاه تهران گفت: ایران اسلامی گرفتار تفرقه، نفاق و اختلاس‌های بسیاری شده است. در قدم اول باید اختلافات داخلی را کنار بگذاریم. عامل اصلی همه‌ی گرفتاری‌هایمان در قدم اول این است که عده‌ای فکر کنند خودشان بر حقند و دیگران ناحق. هرکسی ایده‌ای دارد و نباید به دیگران اعتراض کرد. نباید کار به این داشته باشیم که هرکسی به چه چیزی اعتقاد دارد و چه چیزی را عبادت می‌کند. ادبیات اطاعت و دستور دادن باید کنار گذاشته شود. بازداشت کردن، علامت دار کردن و اخراج کردن در دانشگاه جایی ندارد. در ماجرای دانشگاه شریف و بازداشت دانشجویان در مجلس اعتراض کردم.

وی ادامه داد: جواب دانشجویان را با منطق باید داد. اخراج و علامت‌دار کردن راه درستی نیست. راه و برنامه‌ای برای حل مسائل کشور مورد نیاز است که پشتوانه علمی داشته باشد.

پزشکیان با اشاره به اینکه باید با جهان ارتباط منطقی داشته باشیم اظهار کرد: نمی‌توانیم به دیگران چنگال نشان دهیم. باید با دشمنان مدارا کنیم. از سوی دیگر هرکسی که بهتر است باید سر کار باشد؛ نه کسایی که در جناح و حزب مورد علاقه ما هستند. آزادی شعار جمهوری اسلامی است اما این آزادی را به کجا رسانده‌ایم؟ آزادی یعنی همه اقشار بتوانند حرف بزنند و انتخاب بر اساس شایستگی باشد.

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: تنها کسی بودم که درباره مهسا امینی صریح صحبت کردم و در همین باره نیز تایید صلاحیتم با اما و اگر بود. در قبال اختیارت آینده خودم آیین نامه انضباطی و نوع برخورد با دانشجویان را تغییر خواهم داد. منت دانشمندان را خواهیم کشید هرچند عقیده‌اش با نظام درست نباشد. زمانی که رییس دانشگاه بودم، کسانی را که کمد دانشجویانم را بررسی کردند، اخراج کردم. دانشجویان احترام بزرگان کشور و مخالفان خود را نگه دارند. اگر عقیده من مبنی بر احترام و سر سپردن به رهبری را قبول ندارید، حق ندارید به من توهین کنید. آزادی به این معنا نیست که به هرکه می‌خواهیم توهین کنیم.

مسعود پزشکیان اختیارات رییس‌جمهور را طبق چارچوب و گسترده دانست و گفت: قول می‌دهم اگر قدرت ریاست کشور دست من باشد اجازه دخالت به وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری را به دیگر نهادها ندهم. به مذهب و عقاید افراد در مسئولیت‌ها کار ندارم، بلکه به توانایی‌های آنان کار دارم. نباید شعاری داد که در حیطه اختیارات نیست. اگر شعار بدهیم، خیانت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: هنوز تصمیمی بر انتخاب وزرا ندارم اما با تمام جناح‌های چپ و راست در این باره مشورت خواهیم کرد. فکر نمی‌کردم چنین استقبالی از من شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره فساد گفت: فساد را نمی‌شود سه دقیقه‌ای کنترل کرد، اما در عرض پنج الی شش ماه می‌توان کنترل کرد. درحالی که تک تک شهروندان عبور و مرورشان کنترل می‌شود اما پول‌های چند هزار میلیاردی در کشور گم می‌شود.

پزشکیان اظهار کرد: اگر اصلاحات قرار است انجام شود باید راه جدل کنار گذاشته شود؛ وگرنه باید انقلاب کرد. راه اصلاح قطعا از انقلاب آسان‌تر خواهد بود. راه باریک آزادی با نسخه آسان حل نخواهد شد. به جامعه ‌ای قدرتمند برای عدم حرکت حاکمیت به دیکتاتوری نیاز داریم. اعتراض حق دانشجو است و با اغتشاشات متفاوت است. عده زیادی خارج از کشور منتظرند تا در کشور هرج و مرج شود. اگر به اصل نظام منتقدید رای ندهید اما بی احترامی نکنید.

وی درباره محیط زیست گفت: محیط زیست تهران اینگونه دوام نخواهد آورد و متعجبم از اینکه چرا منابع زیر زمینی را اینگونه نابود می‌کنیم؟

کاندیدای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پایان عنوان کرد: به هیچ وجه با زور نمی‌توان یک تفکر را در جامعه حاکم کرد. تاکنون نه مجوز مطب داشتم، نه سهام داشتم و نه پولی از مریضی گرفته‌ام. طرح نور و گشت ارشاد به نتیجه نخواهد رسید. نباید کاری کنیم تا دختران و زنان ما نسبت به اعتقادات متنفر باشند. اینکه هرکس چه پوششی دارد به ما ارتباطی ندارد. تا جایی که در اختیار من باشد در مقابل این موضوع خواهم ایستاد و سایر افراد و نهادها را نیز قانع خواهم کرد.

منبع: ایسنا

682842