پزشکیان از اجرای طرحی که قبلاً عملیاتی شده استقبال کرد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی از پیشنهاد تاسیس سازمان ملی هوش مصنوعی استقبال و از پیشنهاددهنده تشکر کرده که مرکزی دقیقاً با همین عنوان پیش از این توسط دولت شهید رئیسی راه‌اندازی شده است.
تصویر پزشکیان از اجرای طرحی که قبلاً عملیاتی شده استقبال کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیراً از طرح ایده‌ی تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی توسط علی شریفی‌زارچی استقبال کرده که گویی تاکنون هیچ کس در کشور سخنی از این فناوری به میان نیاورده و دولت قبل از چنین مسئله‌ای بی اطلاع بوده است.

در حالیکه اصل موضوع، یعنی تشکیل نهادی متولی هوش مصنوعی، پیش از این اتفاق افتاده است.

البته باید گفت دغدغه‌های شخصی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است و از نخبگان و اساتید دانشگاه نیز برای بیان ایده‌ها و نظرات خود استفاده می‌کند قابل توجه و احترام است، به خصوص اینکه این دغدغه‌ها و طرح مسائل، پیرامون استفاده از فناوری‌های برتر و به روز همچون هوش مصنوعی و ضرورت سازمان‌دهی آن در قالب سازمانی ملی باشد ولی عدم اطلاع وی از این مسئله نیز تعجب‌برانگیز است.

پیشنهادی آقای پزشکیان آن را قابل توجه دانسته و بر آن تاکید کرده، طرحی است که در گذشته عملیاتی شده و هم‌اکنون موجود است. نهادی دقیقاً با همین عنوان، اسفندماه سال گذشته و در دولت سیزدهم تاسیس شده و قرار است به‌زودی به‌عنوان یک سازمان به فعالیت خود ادامه دهد.

در حکمی که پنجم اسفند سال 1402 توسط شهید آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور وقت صادر شده، محمد سعید سرافراز به‌عنوان دبیر شورا و رئیس مرکز ملی راهبری هوش مصنوعی منصوب شده است.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران , مسعود پزشکیان | پزشکیان , هوش مصنوعی , ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک ,

ارائه و استقبال از پیشنهاد بدون یک جست‌وجوی ساده

با اینکه این نامه پیش از این در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و بسیاری از وجود این مرکز مطلع هستند، پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «از لوازم قدرت علمی ایران، عقب نماندن از توسعه «هوش مصنوعی» و تاثیرات آن در ساحت‌های زندگی مردم و حکمرانی است. در صورت اعتماد شما، پیشنهاد سنجیده و کارشناسانه دکتر شریفی و همکاران متخصصش را در دستور دولت قرار خواهم داد و از آنها در پیشبرد پیشنهاد بهره خواهم برد».

علی شریفی‌زارچی عضو کمیته علمی المپیاد جهانی هوش مصنوعی نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از دیدار خود با مسعود پزشکیان نوشت: «کشورها در گذشته بر سر خاک، منابع انرژی و نیروی انسانی رقابت می‌کردند؛ اما امروز هوش مصنوعی یکی از جدی‌ترین زمینه‌های رقابت ‌است. پیشرفت ایران عزیزمان، امید و آینده‌ی جوانان در گروی پرداختن جدی به این فناوری در کنار سایر زمینه‌ها است. امروز به دعوت ستاد دکتر پزشکیان، طرح تاسیس سازمان ملی هوش مصنوعی ایران را به ایشان ارائه کردم و از دغدغه‌های جوانان و متخصصان و ضرورت توجه دولت آینده به این حوزه، جلوگیری از سیل مهاجرت و حفظ رقابت با کشورهای منطقه گفتم. گوش شنوای ایشان و توجه جدی به این موضوعات امیدبخش بود».

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران , مسعود پزشکیان | پزشکیان , هوش مصنوعی , ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک ,

این در حالی است که بهروز مینایی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کشور خردادماه امسال به این موضوع اشاره کرده و گفته است: یکی از بیشترین توجهات به حوزه هوش مصنوعی در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری در ایران از سوی آیت الله رئیسی بوده است و وی در راستای، تمدن سازی نوین اسلامی و بیانیه گام دوم و به خصوص تاکید رهبر معظم انقلاب در 26 آبان 1400خطاب به معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه ها راجع به عقب ماندن ما در کاربست هوش مصنوعی و اداره کشور و ضرورت قرار گرفتن در رده 10 کشور برتر دنیا به این موضوع توجه ویژه ای داشت.

به گفته او، آقای رئیسی همواره از هوشمندسازی فرآیندهای حاکمیتی صحبت می‌کرد و در مسیر این دغدغه مندی تنها به شعار اکتفا نکرده و به این باور جامه عمل می‌پوشاند؛ بزرگترین اقدام آیت الله رئیسی در حوزه هوش مصنوعی، تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی در کشور بود که در این شورا سران سه قوه و حتی نمایندگان بخش‌های دفاعی حضور دارند.

مینایی تصریح کرده است: آیت الله رئیسی دائم تاکید می کرد ما زمان کمی داریم و باید هر چه زودتر عقب ماندگی خود را در حوزه هوش مصنوعی جبران کنیم. از این جهت تصمیمات انقلابی خوبی گرفت و از آن جمله می‌توان به تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی یا ایجاد یک نهاد جدید به نام سازمان ملی هوش مصنوعی اشاره کرد. این در حالی است که نهادسازی و بزرگ کردن دولت در حال حاضر، ممنوع است اما اهمیت این مساله به اندازه ای بود که نهاد حاکمیتی قرار است در بالاترین جایگاه اجرایی کشور به وجود بیاید تا بحث هوش مصنوعی را مدیریت کند.

این در حالیست که پیشنهاد شریفی‌زارچی و پست مسعود پزشکیان با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شده و بسیاری، عملیاتی شدن این ایده و تشکیل مرکزی ملی راهبری هوش مصنوعی در دولت رئیسی را به او و مشاورانش یادآور شده‌اند.

از آن جمله کاربری نوشته است: تفاوت این سازمان با مرکز ملی هوش مصنوعی» که سال گذشته تصویب شده از نظر مأموریت و اختیارات و بودجه چیست؟ تکفیف شورای ملی راهبری هوش مصنوعی چه خواهد بود؟

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران , مسعود پزشکیان | پزشکیان , هوش مصنوعی , ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک ,

کاربر دیگری هم با یادآوری تاسیس سازمان ملی هوش مصنوعی در سال گذشته نوشته است: جناب کاندیدای محترم؛ آیا اطلاع نداشتید؟ یا چه؟

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران , مسعود پزشکیان | پزشکیان , هوش مصنوعی , ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک ,

منبع: تسنیم

682816