مهمترین رویدادهای جنگ روسیه و اوکراین

توافق گروه۷ برای اختصاص ۵۰ میلیارد دلار از سود دارایی‌های روسیه به اوکراین، اجبار اعضای ناتو برای ارسال تسلیحات برای کی‌یف، سفر زلنسکی به عربستان، علت حضور ترکیه در کنفرانس سوئیس و پاسخ قاطع مسکو به تحریم‌های آمریکا، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.
تصویر مهمترین رویدادهای جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور ایالات متحده، شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که کی‌یف و واشنگتن روز پنج شنبه، 13 ژوئن، توافق‌نامه‌ای درباره امنیت اوکراین امضا خواهند کرد. به گفته او، امضای این سند به معنای استفاده از نیروهای آمریکایی در خاک اوکراین نیست.

سالیوان در یک نشست خبری در هواپیمای ریاست جمهوری در مسیر سفر به سمت ایتالیا گفت: «من خوشحالم اعلام کنم که مذاکرات ما با طرف اوکراینی به پایان رسیده و فردا توافق‌نامه‌ای در زمینه امنیتی را امضا خواهیم کرد.»

وی توضیح داد، این توافق شامل تخصیص مجدد کمک نظامی توسط کنگره ایالات متحده برای اوکراین است، البته میزان آن مشخص نیست.

این مقام کاخ سفید در پایان گفت: «این توافقنامه شامل هیچ تعهدی در خصوص استفاده از نیروهای نظامی آمریکایی برای دفاع از اوکراین نخواهد بود.»

پیش از این، در اواخر ماه می، اوکراین یک توافقنامه امنیتی با پرتغال امضا کرد که طبق آن لیسبون متعد به به کمک نظامی به مبلغ 126 میلیون یورو به کی‌یف شد. این توافقنامه 10 ساله است و در چارچوب آن پرتغال مشارکت خود در ائتلاف بین المللی جنگنده‌های F-16، ائتلاف گذاری شده در خاک اوکراین را تایید کرد.

پیش از آن نیز پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، توافقنامه همکاری امنیتی را در مادرید امضا کردند. اسپانیا از همان آغاز درگیری نظامی همواره از اوکراین حمایت کرده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

موافقت رهبران گروه 7 با اختصاص 50 میلیارد دلار با استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه به کی‌یف

روزنامه لوموند فرانسه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که رهبران کشورهای عضو گروه هفت (G7) با اختصاص 50 میلیارد دلار برای کی‌یف با استفاده از سود حاصله از دارایی‌های مسدود شده روسیه تا پایان سال 2024 موافقت کردند.

این روزنامه به نقل از سخنگوی امانوئل ماکرون در آستانه اجلاس G7 در ایتالیا که به حمایت از کی‌یف دارد، می نویسد: «ما در این خصوص توافق کرده‌‌ایم.»

سخنگوی رئیس جمهور فرانسه که کشورش ریاست اجلاس G7 در ایتالیا را بر عهده دارد، توضیح داد: هبران گروه 7 به دنبال توافق بر سر استفاده از سود بهره در 325 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه به عنوان وثیقه برای وام تا سقف 50 میلیارد دلار بودند. در ابتدا این یک ابتکار آمریکایی بود. اما اگر به هر دلیلی دارایی‌های روسیه مسدود شود یا درآمد حاصل از این دارایی‌ها برای تامین مالی وام کافی نباشد، باید به نحوه تقسیم بار فکر کنیم.

روز گذشته خبرگزاری کیودوی ژاپن مطلع شد که رهبران کشورهای گروه هفت (G7) در حال برنامه ریزی برای ایجاد صندوق ویژه‌ای هستند که دارایی‌های مسدود شده روسیه در آن جمع شود.

درخواست استولتنبرگ برای اجباری شدن ارسال تسلیحات به کی‌یف برای اعضای ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای ناتو و اوکراین در بروکسل، تاکید کرد که برای کشورهای عضو ائتلاف، ارسال تسلیحات به اوکراین باید امری اجباری شود تا مقیاس و قابلیت اطمینان آنها افزایش یابد.

وی گفت: ساختارهای فرماندهی ناتو به رهبری ژنرال کریستوفر کاولی این روند را کنترل خواهند کرد، زیرا تاکنون ناهماهنگی در حمایت از کی‌یف از سوی کشورهای غربی، ولانی شدن زمان تایید کمک‌ها، مانند آنچه در ایالات متحده رخ داد و همچنین کمبود کامل کمک‌های نظامی برخی از کشورهای وجود داشته است.

استولتنبرگ افزود: زمانی که ما تدارکات داوطلبانه را به تعهد ناتو تبدیل کنیم، آنها بزرگتر و قابل اعتمادتر خواهند شد. تفاوت این است که ما از ساختار فرماندهی و بودجه مشترک ائتلاف استفاده خواهیم کرد. هر چه درگیری نظامی در اوکراین طولانی‌تر شود، پیش بینی پذیری، پاسخگویی و تخصیص مناسب منابع مهم تر است.

دبیرکل ناتو یادآور شد که از فوریه 2022، کشورهای متحد سالانه 40 میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده‌اند.

زلنسکی به عربستان سعودی سفر کرده است

خبرگزاری SPA سعودی شب گذشته گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به همراه هیئتی برای یک دیدار غیررسمی به عربستان سعودی وارد جده شده است.

طبق این اطلاعات، او در فرودگاه بین‌المللی مورد استقبال شاهزاده سعود بن مشعل بن عبدالعزیز، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و تعدادی دیگر از مقامات این کشور قرار گرفت.

همانطور که زلنسکی در کانال تلگرامی خود اعلام کرده، دو طرف قصد دارند در مورد آمادگی برای کنفرانس صلح در سوئیس گفتگو کنند.

این در حالی است که پیش از این مشخص شد که عربستان سعودی در کنفرانس اوکراین که در 15 تا 16 ژوئن در سوئیس برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد. دلیل تصمیم دولت در ریاض عدم شرکت روسیه در این اجلاس است.

وزیر خارجه ترکیه قصد دارد در اجلاس اوکراین در سوئیس شرکت کند

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که در کنفرانس صلح اوکراین در شهر بورگنستاک سوئیس شرکت خواهد کرد.

فیدان در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه مائورو ویرا، وزیر امور خارجه برزیل گفت: «ما روز شنبه در کنفرانسی در مورد اوکراین در سوئیس شرکت خواهیم کرد تا بتوانیم در این رویداد دیدگاه کشورمان در قبال حل و فصل این مناقشه را برای شرکت کنندگان تشریح کنیم.»

وی تصریح کرد که پس از شرکت در اجلاس سران G7 در تاریخ 13 تا 15 ژوئن به همراه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خود از ایتالیا به بورگنستاک عزیمت خواهد کرد.

تعدادی از کشورها به ویژه عربستان سعودی، چین، برزیل، مکزیک و کامبوج از شرکت در کنفرانس سوئیس خودداری کردند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در این کنفرانس حضور نخواهد داشت. در عوض، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و جیک سالیوان، مشاور بایدن به اجلاس سوئیس خواهد رفت.

آنتونوف: روسیه به رویارویی تحمیلی آمریکا پاسخ خواهد داد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن شب گذشته در مراسمی به مناسبت روز ملی روسیه تاکید کرد که دولت ایالات متحده به دلیل رویارویی که به مسکو تحمیل کرده، با پاسخ قاطع روسیه مواجه خواهد شد.

این دیپلمات درباره دور جدید گسترش فهرست تحریم های ضدروسی آمریکا گفت: «البته ما قصد نداریم خود را به عنوان شریک بر کسی تحمیل کنیم. اگر و هر زمانی که آمریکایی‌ها برای این امر آمادگی نشان دهند، روسیه از گفتگوی صادقانه و برابر استقبال خواهد کرد.با این وجود، ما به رویارویی که بر ما تحمیل شده، پاسخ کافی و قاطع خواهیم داد.»

به گفته آنتونوف، واشنگتن همچنان به منحصر به فرد بودن خود در حل و فصل مناقشات جهانی و امور بین المللی معتقد است. این در حالی است که از عهده چنین نقشی بر نیامده و تهدیداتی مانند تروریسم، گسترش سلاح های کشتار جمعی، جرایم سایبری، بیماری های همه گیر و بسیاری مشکلات دیگر در حال افزایش است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مقامات مسکو اقدامات تلافی جویانه‌ای را در رابطه با تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا در نظر خواهند گرفت.

روز چهارشنبه، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه 300 شرکت و شخصیت حقیقی به اتهام کمک به روسیه در جریان درگیری نظامی در اوکراین اعمال کرد.

کشورهای غربی به طور مرتب تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کنند، اما این اقدام تاکنون نتیجه مطلوب و مورد نظر آنها را نداشته است.

در ماه آوریل نیز مشخص شد که اتحادیه اروپا در حال کار بر روی چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه است. گفته شده که این بسته شامل فهرست گسترده‌ای از اقدامات محدود کننده با محافظت دقیق در برابر دور زدن این تحریم‌ها خواهد بود.

منبع: تسنیم

682463