بورل از برگزاری کنفرانس صلح درباره اوکراین حمایت کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با گفتن این که کنفرانس صلح اوکراین معیارهای کشورهای شرکت‌کننده در آن را برای رسیدن به صلح در جنگ اوکراین هماهنگ می‌سازد، با اتهام‌زنی به روسیه، از اهداف این کنفرانس حمایت کرد.

تصویر بورل از برگزاری کنفرانس صلح درباره اوکراین حمایت کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، اتحادیه اروپا، امروز (چهارشنبه) حمایت خود از برگزاری کنفرانس صلح درباره اوکراین در سوئیس را تکرار کرد که بدون حضور روسیه و چین برگزار خواهد شد.

جنگ اوکراین در فوریه سال میلادی جاری به سومین سال خود وارد شد. این کنفرانس در سوئیس، به درخواست کی‌یف و برای بررسی «فرمول صلح» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‎جمهور اوکراین برگزار می‌شود.

با وجود آن که سوئیس بر اهمیت مطرح شدن برنامه هر دو طرف جنگ در این کنفرانس و هرگونه طرح دیپلماتیک دیگری برای رسیدن به صلح تاکید کرده بود، مقامات روسیه در این کنفرانس حضور نخواهند داشت.

خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد: «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار است در این نشست شرکت کند که از ۱۵ تا ۱۶ ژوئن برگزار خواهد شد، در حمایت از آن گفت: این کنفرانس مجمعی برای مذاکرات مستقیم میان اوکراین و روسیه نیست. این نشست بیشتر برای رسیدن به معیارهای مشترک برای صلح و مبتنی بر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل در میان کشورهای شرکت‌کننده است.

اظهارات بورل در حالی مطرح می‌شود که «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، اخیرا، گفته بود که قرار نیست خبری از مذاکرات صلح در این کنفرانس باشد و اروپا با صلح در جنگ اوکراین فاصله زیادی دارد.

او گفت که این نشست همچنین معطوف بر مسائل عمل‌گرایانه‌ای، از جمله بالا بردن ایمنی هسته‌ای، تسهیل تبادل زندانیان جنگی، بازگرداندن کودکان اوکراینی ربوده‌شده نزد خانواده‌هایشان، تضمین دریانوردی آزاد و حفاظت از زیرساخت‌های دریای سیاه خواهد بود.

به گفته بورل، «پیشرفت در این حوزه‌ها می‌تواند فرصتی برای تعامل با روسیه در دیگر حوزه‌ها در طی زمان ایجاد کند.»

بورل با متهم کردن روسیه به تلاش برای کارشکنی در این نشست و انتقاد از چین به دلیل تصمیم آن برای شرکت نکردن در این نشست، گفت که فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای اوکراین، موثق‌ترین مبنای مذاکرات صلح در آینده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیشنهاداتی که اشاره‌ای به منشور سازمان ملل ندارد و استقلال، تمامیت ارضی و حق آن برای دفاع از خود را نادیده می‌گیرد به مثابه پاداش دادن به متجاوز و مشروعیت بخشیدن به تلاش‌های روسیه برای تغییر دادن مرزها با متوسل‌شدن به زور است. چنین پیشنهاداتی به صلح پایدار منجر نمی‌شود.

بورل تاکید کرد که «ما باید به هماهنگ کردن تلاش‌های دیپلماتیک با حمایت نظامی، بر اساس حق مسلم اوکراین برای دفاع از خود طبق بند ۵۱ منشور سازمان ملل ادامه بدهیم. با توجه به این که پوتین قصدی برای مذاکره با حسین نیت ندارد، حمایت نظامی ادامه‌دار اروپا از اوکراین به اندازه حمایتمان از مسیر دیپلماتیک اهمیت دارد.»

روسیه گفته است تا زمانی که اوکراین مناطق تصرف‌شده در جنگ را به رسمیت نشناسد، مشارکت در هرگونه مذاکرات صلح بیهوده خواهد بود.

از سوی دیگر، زلنسکی نیز فرمانی را امضا کرده است که مذاکرات صلح با روسیه را تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» عهده‌دار این سمت است، ممنوع می‌سازد.

پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور پیروز شده و یک دوره دیگر عهده‌دار این سمت خواهد بود.

منبع: ایسنا

682376