تعطیلی شرکت‌های صنعتی اسرائیل از ترس حملات حزب‌الله

منابع صهیونیستی با اشاره به خسارت‌های شدیدی که بخش صنعت این رژیم در شمال فلسطین اشغالی بر اثر عملیات‌های حزب‌الله متحمل شده اعلام کردند شرکت‌های صنعتی در شمال از ترس حملات حزب‌الله یا تعطیل شده‌اند یا فعالیت‌های خود را به مکان‌های دیگر منتقل کردند.
تصویر تعطیلی شرکت‌های صنعتی اسرائیل از ترس حملات حزب‌الله

به گزارش سایت خبری پرسون، بخش صنعتی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی از بارزترین بخش‌هایی است که از زمان آغاز درگیری‌ها میان حزب الله و ارتش اسرائیل از 8 اکتبر 2023 تاکنون، به شدت تحت تاثیر عملیات‌های مقاومت لبنان قرار گرفته و در حال حاضر با آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق مختلف شمال اراضی اشغالی، چالش‌های این بخش حیاتی رژیم اشغالگر در شمال بسیار پیچیده‌تر شده است.

در همین راستا روزنامه عبری کالکالیست در گزارشی اعلام کرد که مراکز صنعتی اصلی اسرائیل در شمال یا تعطیل شده‌اند و یا مجبورند به مکان‌های دیگر منتقل شوند و ثبات نیروی کار در کارخانه‌های شمالی به کمتر از 50 درصد رسیده است.

این رسانه عبری به افزایش نارضایتی شهرک نشینان و مسئولان در شمال فلسطین اشغالی اشاره و به نقل از آنها اعلام کرد که نهادهای وابسته به کابینه اسرائیل، شمال را رها کرده‌اند و هیچ تماسی با این منطقه برقرار نمی‌کنند.

در گزارش این رسانه صهیونیستی آمده است که اخیراً یک آتش‌سوزی خطرناک در نزدیکی کیبوتس «عمیعاد» در شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) رخ داد که به یکی از معادن شهرک«کفار گلعادی» آسیب جدی رساند. (کیبوتس به مزرعه اشتراکی صهیونیستی گفته می‌شود).

روزنامه صهیونیستی کالکالیست افزود: معادن کفار گلعادی که متعلق به کیبوتس شمالی است بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی در شمال را تشکیل می‌دهد و حدود 170 کارگر به شکل مستقیم و صدها کارگر به شکل قراردادی و غیر مستقیم در آن کار می‌کنند.

این منبع تصریح کرد: معادن مذکور محصولاتی مانند شن، بتن، آسفالت، پودر سنگ و آهک که به عنوان مواد اولیه در صنایع مختلف از جمله استحکام بخشی مرز شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند را تامین می‌کنند. در شرایط کنونی ترکیب هوای گرم و خشک با حملات موشکی مکرر حزب الله در مناطق وسیعی از الجلیل منجر به افزایش آتش‌سوزی‌ها و تشدید اوضاع برای ساکنان مناطق شمالی شده است.

این رسانه اسرائیلی تاکید کرد: تاسیسات صنعتی اسرائیل در منطقه شمال از کمبود شدید نیروی کار رنج می‌برند که علت آن به تخلیه گسترده شهرک‌های شمالی از اولین هفته‌های جنگ برمی‌گردد. علاوه بر کمبود مداوم نیروی کار، حملات مکرر موشکی از لبنان به شکل سیستماتیک، خطوط تولید کارخانه‌های اسرائیلی که هنوز زیر آتش فعال هستند را به شدت مختل می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است که کارخانه‌های واقع در شهرک‌های نزدیک مرز با لبنان با مشکل بزرگ کمبود نیروی کار مواجه هستند و کارگران در برابر یک دوراهی دشوار قرار دارند؛ اینکه یا باید جان خود را به خطر بیندازند و برای کار به کارخانه‌ها بروند یا اینکه نمی‌توانند معیشت خودشان را تامین کنند.

روزنامه کالکالیست به نقل از مسئولان شرکت‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرد که کارخانه‌های متعلق به شرکت‌های خارجی به دلیل ادامه بحران امنیتی در شمال صبر خود را از دست داده و فعالیت‌هایشان را به سایر نقاط جهان منتقل می‌کنند.

این رسانه عبری افزود: از جمله شرکت‌هایی که به دلیل درگیری‌ها در شمال مجبور به انتقال فعالیت‌های خود به مکان‌های دیگر شدند شرکت «الپت استمز» است که دو خط تولید در شهرک‌های کریات شمونه و تل‌ حای داشت. همچنین تولید در کارخانه سیستم‌های ارتباطی در تل حای که حدود 300 کارگر دارد چند ماه قبل به مناطق دیگری در مرکز اسرائیل (فلسطین اشغالی) منتقل شد.

بر اساس این گزارش، همچنین از زمان آغاز جنگ، شرکت مهم صنایع نظامی رافائل رژیم صهیونیستی به دلیل درگیری‌های مداوم در شمال مجبور شد فعالیت‌های خود را در کارخانه‌ای در نزدیک شهرک شلومی به مناطق عقب‌تر منتقل کند.

اخیرا در سایه نگرانی روزافزون صهیونیست‌ها از وضعیت آشفته شمال فلسطین اشغالی با توجه به ادامه عملیات‌های پیشرفته حزب الله در سطح کمی و کیفی، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به خسارات هنگفت در شهرک‌های شمالی اراضی اشغالی در مرز با لبنان اذعان کرده و از تلفات گسترده و خسارت‌های بزرگی که به ساختمان‌ها تجهیزات و زیرساخت‌های این رژیم در شمال فلسطین اشغالی وارد شده صحبت کرد.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد خسارات جنگی در بسیاری از شهرک‌های اسرائیل مشهود است اما سطح تخریب به ویژه در شهرک‌هایی که بیشتر ساختمان‌ها و زیرساخت‌های آنها آسیب دیده‌اند زیاد بود. به عنوان مثال در شهرک المناره 130 ساختمان از 155 ساختمان متعلق به شهرک نشینان علاوه بر بسیاری از ساختمان‌های عمومی تخریب شده است. همچنین 930 منزل و ساختمان در 86 منطقه از شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) از زمان آغاز جنگ با حزب‌الله خسارت دیده است.

منبع: تسنیم

681403