مرمت آثار تاریخی خرامه با مشارکت خیرین و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از چند آثار تاریخی شهرستان خرامه بازدید کرد.
تصویر مرمت آثار تاریخی خرامه با مشارکت خیرین و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد ثابت اقلیدی در سفر به شهرستان خرامه فارس پس از زیارت قبور شهدا در امامزاده اسحاق شهرستان از آسیاب‌های قدیمی دوره صفویه، قلعه بهرام گور، حمام کهنه، کاروانسرای دیودان، قبر جعفر بن ابی طیب الله از عرفای مربوط به ۸۱۷ سال پیش و چهارطاقی ساسانی، حمام قدیمی سلطان شهر و تپه تاریخی بی‌بی رحیمه بازدید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در بازدید از آثار تاریخی خرامه گفت: این شهرستان آثار تاریخی مهم و کمتر شناخته‌شده‌ای دارد و دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی است.

او به کمبود اعتبارات میراث فرهنگی اشاره کرد و بر ضرورت مشارکت خیرین، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای مرمت این آثار تأکید کرد.

ثابت اقلیدی بیان کرد: خانه‌های قدیمی شهرستان باید مرمت و به‌ عنوان اقامتگاه‌های بوم گردی بهره‌برداری شود.

یک ظرفیت گردشگری کشاورزی و تفریحی در خرامه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در سفر خود به شهرستان خرامه از مجموعه تفریحی، گردشگری و گردشگری کشاورزی احسان بازدید کرد.

احسان رمضان‌پور سرمایه‌گذار این مجموعه بزرگ گردشگری که بخشی از فعالیت خود را به گردشگری کشاورزی اختصاص داده به سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیارد ریالی برای احداث این مجموعه تفریحی و گردشگری کشاورزی اشاره کرد.

این سرمایه‌گذار خواستار مشارکت و همکاری شهرداری و دیگر نهادهای متولی برای بهسازی مسیر دسترسی به مجموعه گردشگری شد.

رمضان‌پور سرمایه‌گذار گردشگری خرامه آمادگی خود را برای مشارکت در مرمت و بهسازی برخی آثار تاریخی شهرستان اعلام کرد.

این سرمایه‌گذار که بخشی از مجموعه گردشگری را به تولید فلفل و محصولات گلخانه‌ای اختصاص داده به ظرفیت گردشگرپذیری منطقه هم اشاره کرد و گفت: تاکنون گروه‌های خارجی هم از این مجموعه بازدید کرده‌اند.

چهارطاقی ساسانی خرامه بهسازی شود

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در بازدید از چهارطاقی ساسانی خرامه به لزوم محوطه‌سازی و ساماندهی محیط پیرامون این اثر توسط شهرداری تأکید کرد.

محمد ثابت اقلیدی به‌ ضرورت جمع‌آوری برخی الحاقات پیرامون این اثر اشاره کرد که خانواده مرحوم حاج سید ابوالحسن شهیدی آمادگی خود را برای این امر خیر اعلام کردند.

سید ابوالحسن شهیدی که قبرش در جوار این چهار باقی قرار دارد از سادات بزرگ این شهرستان است و کرامات او زبانزد خاص و عام بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس در بازدید از آثار نمایشگاه صنایع‌دستی خرامه که به همت شرکت تعاونی صنایع‌ دستی بانوان توانمند گنج پارسی دهستان سفلی در محل برگزاری نماز جمعه برپاشده بود بازدید کرد.

محمد ثابت اقلیدی در بازدید از این نمایشگاه، تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان را بسیار فاخر برشمرد.

این تعاونی با عضویت ۲۸۰ هنرمند ازجمله شرکت‌های تعاونی فعال صنایع‌دستی در فارس است که تولیداتی در رشته‌های خاتم، میناکاری، زیورآلات مس و فیروزه، بافت سنتی، قلاب‌بافی و گلیم را تولید و عرضه می‌کند.

منبع: فارس

585962