11 نقطه پرواز ممنوع دنیا در جهان؛ جاییکه هیچ هواپیمایی اجازه پرواز در آسمانش را ندارد

جالب است بدانید چند نقطه سری در جهان وجود دارند که به هیچ عنوان اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی را نمی دهند این نقاط را در این مطلب بخوانید.
تصویر 11 نقطه پرواز ممنوع دنیا در جهان؛ جاییکه هیچ هواپیمایی اجازه پرواز در آسمانش را ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، سفر با هواپیما یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های زندگی است و این فرصت را به شما می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفر کنید و از زیبایی‌های کره زمین لذت ببرید. بسیاری از افراد می‌پندارند که با هواپیما می‌توانند به تمامی نقاط کره زمین سفر کنند اما مناطق ممنوعه‌ای وجود دارند که به دلایل سیاسی و یا جغرافیایی هیچ هواپیمایی حق پرواز بر فراز آنها را ندارد و احتمالاً تا همیشه ممنوعه باقی خواهند ماند. در ادامه این بخش به معرفی مناطقی می‌پردازیم که سفر با هواپیما بر فراز آنها امکان‌پذیر نیست.

نپال

نپال یکی از مقاصد ثابت گردشگران و از زیباترین کشورهای جهان است که مناطق خاصی از آن جزو مناطق پرواز ممنوع اعلام شده است. در سال‌های گذشته در نپال چندین سانحه هوایی رخ داده و بسیاری جان خود را از دست داده‌اند. چگالی، فشارهوا، تغییر دما باعث خطرناک شدن پرواز در کوهستان‌های نپال شده است.

نپال

مثلث برمودا

مثلث برمودا در جنوب اقیانوس اطلس یکی از مرموزترین مکان‌های روی زمین است که در این منطقه هواپیماها و کشتی‌های بسیاری به دلایل نا معلوم ناپدید شده‌اند، 27 هواپیمای نیروی دریایی در پرواز شماره19، 5بمب افکن نیروی دریایی فلوریدا جزو ناپدید شدگان هستند.

مکه و مدینه

مکه از شهرهای مقدس مسلمانان است که تنها معتقدان به دین اسلام می‌توانند به شهر وارد شوند و حتی حریم هوایی مکه نیز کنترل می‌شوند و هواپیماهای خارجی حق عبور از حریم هوای این شهر را ندارند. همچنین ریم هوایی منطقه مسجد النبی در مدینه نیز پرواز ممنوع بوده و فقط در شرایط خاص برخی هلیکوپترها می‌توانند در مدینه فرود بیایند.

ماچو پیچو

ماچو پیچو یا قله قدیمی یکی از بزرگترین جاذبه‌های توریستی پرو است که میان رشته کوه‌های آن در نزدیکی گزوکو قرار دارد،این بناها که قدمت آنها به قرن 5 تا 16 باز می‌گردد گواهی تمدن اینکاها است. دولت پرو اطراف ماچ و پیچو را منطقه پرواز ممنوع اعلام نموده زیرا معتقد است هلیکوپترهای ارتفاع پایی ی‌توانند به جانوران گیاهان منطقه آسیب برساند.

روسیه

روسیه، با وجود طبیعتی بی‌نظیر، معماری خارق‌العاده در ساختمان‌ها و تاریخ پربارش، بزرگ‌ترین کشور در جهان شناخته می‌شود که پس از جنگ با اوکراین،هواپیماهای ثبت شده برای بیشتر کشورهای غربی مانند ایالات متحده، کانادا و بریتانیا همگی پرواز بر فراز کشور روسیه را ممنوع اعلام کردند. این ممنوعیت باعث شده که برخی از هواپیماهای مسافربری از مسیرهای طولانی جایگزین استفاده کرده و با کمبود سوخت مواجه شده و در فرودگاه‌های مختلف، فرود اضطراری داشته باشند.

تاج محل

تاج محل هند، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین بناهای تاریخی در جهان است که در واقع، نوعی ابراز علاقه از سوی شاه جهان به همسر محبوبش «ممتاز محل» بوده است و این شاه گورکانی با ساخت آن، محبت عمیق خود به همسرش را جاودانه کرد. باستان شناسان و مقامات امنیتی منطقه پرواز ممنوع رسمی در تاج محل ایجاد شود، تا سال 2019، تاج محل به عنوان یک منطقه پرواز ممنوع شناخته می‌شد و مقامات به اپراتور پهپادهایی که در این منطقه پرواز ممنوع فعالیت داشتند هشدار می‌دادند.

تاج محل

دیزنی لند و دنیای دیزنی

کمتر کسی است که اسم دیزنی لند (Disneyland) یا همان سرزمین جادویی و پارک های موضوعی دیزنی را بشنود و یاد کارتون‌های جورواجور و زیبای دوران کودکی‌اش نیفتد. جالب است بداید پرواز هرگونه هواپیما اعم از سرنشین‌دار و بدون سرنشین در دیزنی لند و دیزنی ورلد از زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 ممنوع است، منطقه پرواز ممنوع در شعاع 3 مایلی از هر پارک گسترش یافته و تا ارتفاع 3000 فوتی را پوشش می‌دهد.

آتشفشان‌ها

آتشفشان‌های فعال زیادی در سراسر کره زمین وجود دارد که هر لحظه امکان منفجر شدن آن ها است. هیچ خلبانی جرات پرواز بر روی آتشفشان‌ها را ندارد زیرا قرار گرفتن در منطقه انفجار آتشفشانی موجب آسیب به بدنه بیرونی هواپیما، وارد شدن خاکسترها و سنگ‌های آتشفشانی به درون موتور شده،وارد شدن خاکستر آتشفشانی به داخل کابین و مختل شدن سیستم الکتریکی و... می شود، به همین خاطر پرواز بر فراز آتشفشان‌ها ممنوع و تقریباً غیر ممکن است.

اوکراین

بعد از جنگ روسیه و اوکراین،دولت اوکراین مناطقی را برای هواپیماهای غیرنظامی پرواز ممنوع اعلام کرد تا هواپیماهای غیرنظامی عبوری با هواپیماهای نظامی اشتباه گرفته نشوند و توسط نیروهای مخالف سرنگون نشوند.

کره شمالی‌‎

امکان پرواز مستقیم از سایر کشورها به کره شمالی وجود نداردو سازمان FAA به هیچ هواپیما غیرنظامی در اختیار ایالات متحده اجازه نمی‌دهد که حتی به پایتخت کره شمالی، پیونگ یانگ نزدیک شود. سفر به کره شمالی برای گردشگران و توریستان، تنها از طریق تورهای گردشگری کره شمالی امکان پذیر است. این تورها، تورهایی هستند که مورد تایید دولت کره شمالی قرار گرفته اند.

واشنگتن دی سی

واشنگتن دی سی دارای محدودیت‌ترین مسیرهای هوایی در کل جهان است.امکان پرواز در این شهر توسط قوانین ویژه SFRA تنظیم و از یک حلقه بیرونی با شعاع 30 مایلی و یک حلقه داخلی با شعاع 15 مایلی در فرودگاه ملی رونالد ریگان واشنگتن تشکیل شده است. هدف از وضع چنین قوانینی این است تا امنیت کامل تمامی سیاست‌مدارهای آمریکایی تامین شود. پرواز بر فراز کاخ سفید تنها برای رئیس جمهور امکان پذیر است.

منبع: نمناک

680776