در گفتگو اختصاصی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا مشتاقیان با خبرنگار پرسون اصفهان مطرح شد:

دروغ گفتن گناه است، ولی روزه را باطل نمی کند!

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا مشتاقیان گفت : دروغ گفتن گناه است ولی روزه را باطل نمی کند. تنها دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه و حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین است که علاوه بر گناه داشتن روزه را نیز باطل می کند.
تصویر دروغ گفتن گناه است، ولی روزه را باطل نمی کند!

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا مشتاقیان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار پرسون اصفهان بیان کرد: دروغ گفتن گناه است ولی روزه را باطل نمی کند. تنها دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه و حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین است که علاوه بر گناه داشتن روزه را نیز باطل می کند.

وی افزود: در مورد دروغ بستن به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، فرقی بین گفتاری، نوشتاری، اشاره، نثر و شعر نیست به هر صورت که باشد روزه را باطل می کند.

وی خاطرنشان کرد: کسی که فکر می کرد جمله ای منسوب به اهلبیت راست است بعد معلوم شد دروغ بوده یا این که دروغی را که دیگری بسته از قول او نقل کند(بگوید فلانی چنین گفته) روزه اش باطل نیست.

وی در پاسخ به سوال، روزه داره واقعی چه کسی است،گفت : در روایت داریم که چه روزه دارانی که از روزه جز تشنگی و گرسنگی چیزی بدست نمی آورند. در زمان پیغمبر چون ساعات اذان مشخص نبود مردم پیش پیامبر می آمدند و اجازه افطار می گرفتند. خانمی به پیامبر گفت: دختر من روزه است. آیا می تواند افطار کند؟ پیامبر گفت: خیر او روزه نیست. او چیزی خورده است. مادر گفت: من خودم دیده ام که روزه است. گفت: او غیبت کرده است و غیبت یک جور گوشت مرده خوردن است. دقت کنید این حدیث نمیگوید روزه او باطل است. پیامبر می خواهد بگوید: آثار را کاهش می دهد.

حجت الاسلام مشتاقیان افزود: خدا رحمت کند مرحوم ملامحسن فیض کاشانی که فرمود: ۱قطره آب به گلو ریخته بشه روزه باطل میشه یا سر زیر آب برود به فتوای اکثر مراجع روزه باطل میشه ولی آبروی کسی رو بردن( غیبت) سبب باطل شدن نمیشه!!!؟؟؟

وی افزود: من به دو حدیث اشاره می کنم. پیامبر به جابر بن انصاری می فرماید: این ماه مبارک رمضان است. هرکس روزه بگیرد و شب هم عبادت کند و شکمش را از حرام کنترل کند و قوای جنس اش را از حرام کنترل کند و زبانش را کنترل کند همین طور که از ماه رمضان خارج می شود از گناه هم خارج میشود.

جابر از این حدیث خوشش آمد. جابر گفت: چقدر این حدیث قشنگ است. پیامبر گفت: حدیث قشنگ است ولی شرط های آن مشکل است. سه شرط مهم در اینجا نقل شده است. امام صادق (ع) میفرمایند: وقتی روزه می گیرد، گوش شما هم باید روزه بگیرد. اگر کسی روزه گرفت و حرام گوش کرد، فایده هم ندارد. چشم شما هم باید روزه بگیرد. موی تو هم باید روزه بگیرد. یعنی مو را باید از نامحرم پوشاند. حجاب باید رعایت بشود و فرمود: پوست شما هم باید روزه باشد. روزهایی که روزه هستی، نباید مثل سایر ایام باشد و باید روی شما تاثیر بگذارد. بحثی داریم بنام ادب روزه که در احکام نیست. روزه واقعی پرهیز از محرمات است. روزه دار یک وقت عام است. یک وقت خاص است. یک وقت اخص است. یکی نمی خورد و نمی آشامد، این عام است. روزه خاص که زبان و گوش و چشم هم روزه است و در روزه اخص، فکر هم روزه است.

وی ادامه داد: در دعای امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه به مناسبت ورود ماه رمضان، می فرماید: خدایا به ما کمک کن روزه بگیریم با نگهداشتن جوارح مان از گناه، و آنها را جایی استفاده کنیم که تو راضی هستی.

یک روزه دار باید مدیریت داشته باشد. یعنی اگر بد دهان است در زمان روزه داری هم، همان نباشد. در مجموع بتواند کنترلی روی اعضا داشته باشد. این روزه دار جزء تتقون میشود. این روزه دار مجموع کارهایش در این ماه عبادت است. همه ی اینها سبب میشود از روزه داری و ماه رمضان لذت ببریم. اینکه عده ای میپرسند چرا از روزه لذت نمیبریم دلیلش روشن است. شما گاهی با نگاه کردن به دریا لذت میبری، گاهی با نشستن لب ساحل، گاهی با پاچه های شلوار را بالا زدن و قدم زدن کنار ساحل، گاهی با سوار قایق شدن، گاهی با سوار کشتی شدن، گاهی هم لخت میشود و شنا میکنید در دریا...

روزه دار هم گاهی با یه مقدار مدیریت خوردن و آشامیدن لذت میبرد،گاهی با روزه بودن چشم وگوش لذت میبرد، گاهی با روزه بودن زبان و دست و پا لذت میبرد و گاهی با روزه فکر و ذهن لذت میبرد. یعنی همه را از بدیها و گناه ها حفظ میکند. این اوج لذت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا مشتاقیان در پاسخ به سوال که در آیات قرآن واحادیث چه برکاتی برای روزه داری بیان شده است، بیان کرد : شبی که رسول خدا به معراج رفتند، همین سوال را پیامبر از خدا پرسید. گفتگوی پروردگار و رسول گرامی است که خدایا ثمره ی روزه چیست ؟

البته پیامبر قبل از آن هم که مسلمان بشود، روزه می گرفت. پیامبر در اول رسالت هم روزه می گرفت در آن زمان بر پیامبر واجب بود ولی هنوز بر مردم واجب نشده بود.

خدا فرمود: روزه باعث حکمت میشود. در روزه بیشتر کارشناسان روی مباحث اجتماعی بحث میکنند. حکمت غیر از علم است. حکمت یعنی قدرت فهم و تشخیص... قدرت راه پیداکردن، سر دو راهی نماندن. حکمت قوه ای است که خدا به انسان می دهد.

خداوند متعال در قرآن میگوید: به هرکس حکمت دادیم خیر کثیری به او دادیم. ممکن است کسی عالم باشد ولی حکیم نباشد. این در پرتو روزه پیدا میشود.

از لقمان پرسیدند چرا حکیم شدی؟ گفت: من غذایم را کنترل کردم، هر چیزی نخوردم. زبانم را کنترل کردم، هر چیزی نگفتم. چشمم را کنترل کردم و هرچیزی را ندیدم. ما در روزه این کارها را انجام میدهیم. حکمت در واقع با کنترل مبادی ورودی قلب است.چشم و قلب و زبان را کنترل کردن. روزه دار اینها را کنترل می کند. از حلال نمی خورد چه برسد به حرام. روزه داران کمتر چشم به حرام می دوزند و هر چیزی را گوش نمی دهند چون میگویند: روزه هستیم. وقتی مبادی ورودی سالم شد، طبیعتا این نور حکمت از قلب متصاعد میشود. این مهمترین اثر روزه است. اثر دیگر روزه تقویت اراده است. خیلی ها میگویند میخواهیم گناه نکنیم ولی نمی شود. دلم می خواهد دروغ نگویم ولی نمی توانم.سخت است. روزه این اراده را تقویت می کند.

چطور شما پانزده ساعت در هوای گرم نمی آشامی، پس می توانی حرام هم نبینی. در واقع یک ممارست و تمرین است. مهمترین اثر روزه تقویت اراده است. اثر دیگر اینکه یک تمرین نظم و برنامه ریزی.

شما دارید غذا می خورید. صدای اذان می آید دیگر نمی خورید. تا مغرب هم نمیخورید. یک نظمی دارد. پس تمرین برای نظم در زندگی است.

دیگر آثار روزه تمرین صبر و بردباری است. صبر ساده نیست! در روایت داریم: صبر مثل سر در بدن است. مشکل عمده مردم ما کم صبری است. صبر باعث میشود انسان به کمالات برسد. صبر در کنار شُکر آمده است. صبر در کنار نماز آمده است. صبر در کنار حق آمده است. اگر این صبر و تحمل در انسان باشد، صبر بر عبادت میکند، صبر بر مصیبت میکند، صبر بر معصیت می کند. این صبر با روزه تقویت می شود. روزه به شما صبوری می دهد. چطور پانزده ساعت شما صبر می کنید. علی رغم گرسنگی و تشنگی. یکی دیگر از آثار روزه کنترل غرایز و شهوات است.

وی ادامه داد: مشکلی که در جوانان داریم طوفانی بودن شهوت و غرایز است. به خصوص کسانیکه سن ازدواجشان گذشته و صحنه هایی را در جامعه می بینند جوان تحریک می شود ولی روزه باعث کاهش شهوات می شود. در واقع یک نوع مدیریت شهوت و غرایز است. غضب را کنترل می کند. نکته آخر اینکه، میگویند: در عید فطر روزه دار جایزه می گیرد و روزه یکی از درهای بهشت است، همه بخاطر آثار آن است.

624565