بیماری مشترک بین ماهی و انسان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ماهی‌های قرمز کمترین بیماری مشترک را با انسان دارند.
تصویر بیماری مشترک بین ماهی و انسان

به گزارش سایت خبری پرسون، جواد گوزلی با بیان اینکه افراد برای خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، گفت: مردم برای خرید ماهی قرمز شب عید نسبت به خرید از مراکز مجاز اقدام و از خرید از دوره گرد‌ها و دست فروشان خودداری کنند. وی با بیان اینکه افراد در هنگام خرید از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب خودداری کنند و از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود، ادامه داد: بنابر توصیه سازمان دامپزشکی مردم باید از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر پوست بدن خودداری کنند.

گوزلی گفت: پس از انتقال به منزل بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند، همچنین با توجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید ظرف نگهداری ماهی آماده در صورت استفاده از آب شهری باید در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در حالی که بسیاری از پستانداران ناقل و یا دارای بیماری‌های مشترک متعددی با انسان هستند.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی افزود: هرساله در ایام نوروز خریداری و نگهداری ماهی قرمز برای سفره هفت سین به عنوان نماد زندگی و شادابی، از موضوعات قابل تامل و گاهی دغدغه متولیان سلامت جامعه است و لازم است در این خصوص اطلاعات درست و کاربردی به مردم داده شود ماهی‌ها جانوران خونسردی هستند که به همین دلیل عوامل بیماری زای مشترک معدودی با انسان دارند، در حالی که دیگر حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه و خرگوش می‌توانند ناقل بیماری‌های متعدد خطرناکی باشند.

منبع: فرارو

614025