‎در گفتگوی پرسون با سمیه رفیعی مطرح شد؛

‎ضعف در صنعت شیلات / ظرفیت بالا، بهره وری کم

‎ایران از معدود کشورها در جهان است که از نعمت آب های آزاد برخوردار است؛ در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس موقعیت منحصر به فردی برای تولید شیلات وجود دارد؛ اما آن طور که باید این نعمت خدادادی برای تامین مواد غذایی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
تصویر ‎ضعف در صنعت شیلات / ظرفیت بالا، بهره وری کم

به گزارش سایت خبری پرسون، صنعت شیلات در کشور به قدری ضعیف است که کاهش محصولات آبزی در بازار عرضه موجب بالا رفتن قیمت آن و به دنبال آن کاهش مصرف خانوار شده است؛ به طوری که نبی‌الله خون میرزایی رییس سازمان شیلات کشور سال گذشته گفت: اگر میزان تولید 2 برابر و تمام آن در داخل کشور مصرف شود باز هم سرانه مصرف ما با جهان فاصله زیادی دارد. چون میانگین مصرف سرانه آبزیان در جهان 24 کیلوست، این در حالیست که مصرف سرانه ما 13 کیلو و 400 گرم است.

خبرنگار پرسون برای اینکه این موضوع را بررسی کند گفتگویی با سمیه رفیعی رئیس کمیسیون فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

تصمیمات اشتباه عامل عقب ماندگی در صنعت شیلات

بنده به این موضوع بسیار نقد دارم و معتقدم که باید روند فعالیت صنعت شیلات اصلاح شود و باید این صنعت روزآمد شود و حتما باید بیشتر درآمد و ارزش افزوده ایجاد کنیم و راهکارهایی نیز برای آن وجود دارد.

رفیعی گفت:متاسفانه در صنعت شیلات هم ضعیف هستیم و هم اینکه از سایر کشورهای دنیا عقب هستیم، این در حالی است که ظرفیت های بسیار بالایی از لحاظ جغرافیایی در کشور وجود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل عقب ماندگی در صنعت شیلات تصمیمات اشتباه مدیران اجرایی بوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم صنعت شیلات را فعال تر کنیم باید یک کار همه جانبه انجام دهیم، برای نمونه باید برای فرهنگ و آموزش شیلات کار کنیم، در سبد غذایی خانوار محصولات شیلات جایگاهی ندارد و باید در ابتدا فرهنگ مصرف را بالا بریم و علت این امر هم این است آموزش و فرهنگ درست ارائه نشده است و نتوانستیم ذائقه مردم را به درستی هدایت کنیم.

رفیعی خاطرنشان شد: متاسفانه تمامی طرح ها در حوزه شیلات چه در زمینه ماهی های گرمابی و ماهی های سردابی مورد شکست قرار گرفته است و نتوانستیم به شکل درست و اصولی این طرح ها را پیش بریم؛ در نتیجه یک آورده مناسبی در صنعت شیلات به وجود نیامده است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بنده به این موضوع بسیار نقد دارم و معتقدم که باید روند فعالیت صنعت شیلات اصلاح شود و باید این صنعت روزآمد شود و حتما باید بیشتر درآمد و ارزش افزوده ایجاد کنیم و راهکارهایی نیز برای آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: قرار نیست تمام آورده مربوط به دریا و حوزه صنعت شیلات مختص تعداد خاصی صورت گیرد و عموم مردم و بخش خصوصی که به عنوان سرمایه گذار و به شکل حرفه ای فعالیت دارند شکست بخورند که من در این راستا صحبت زیادی دارم.

دولتمردان توجه کنند

بدون تعارف باید بگویم این روزها حرف اول و آخر موضوع معیشت هموطنان است که با پویا کردن صنعت شیلات گام بلندی در رفع مشکلات معیشتی برداشته خواهد شد و حتی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با اجرای طرح های کوتاه مدت کمک بزرگی به معیشت مردم در بازه زمانی کوتاه خواهد شد.

برای نمونه فعالیت های مربوط به زیربخش شیلات ایران جـوان تـر از سـایر فعالیـت هـای بخش کشاورزی است، بنابراین زمینه افزایش اشتغال، توسعه تولید و تامین غذای سالم و نیز کسب درآمد صادراتی با ظرفیت بالایی وجود دارد؛ برای نمونه تقاضای رو به افزایش برای مصرف آبزیان داخل در کشور و نیز مقاصد صادراتی، وجود نیروی انسانی متخصص و دارای تجربه مناسب، وجود عرصه های ارزشمند برای آبزی پروری در نوار ساحلی جنوب، وجود سواحل مناسب جزایر خلیج فارس برای گسترش پرورش ماهی و میگو، فراهم بودن زمینه افزایش بهره وری در آبزی پروری، وجود منابع آبزی دست نخورده یا کمتر برداشت شده در دریـای عمـان و غـرب اقیانوس هند، ظرفیت های مناسب توسعه تولید ماهی خاویاری و پرورش ماهی در قفس و امکان بهره گیری از منابع آبی باغات و مـزارع کشـاورزی بـرای آبـزی پـروری، امکان اسـتفاده ازمنابع آبی پشت سدها و تقویت گله داری آبی در دریاچه های طبیعی و مصـنوعی و ظرفیت بی کران بهره گیری از آب شور دریا فعـالیتی اسـت کـه نـه تنها محدودیتی ندارد بلکه علاوه بر فـراهم سـازی افـزایش تولیـد آبزیـان، درآمـد بـرای ساحل نشینان، اشتغال برای ساحل نشینان و زمینه ساز عمران منـاطق جنـوب وشمال کشور شده و منابع آبزی دریایی را که با فشار بـی رویـه ای روبـه رو اسـت از ایـن فشار رها می سازد . این فعالیت ها به دلیل عدم نیاز به آب شیرین در شرایط بحران آبی کشور بسیار حائز توجه است، در نتیجه راهـی برای افزایش تولید آبزیان را می توان در یک مدت زمان کوتاه به کار گرفت تا این صنعت رونق بیشتری به خود گیرد.

403427