افراد سمی چه کسانی هستند؟+ نشانه‌های آن

افراد سمی (Toxic people) در زندگی همه ما وجود دارند! شاید ندانید مشخصات افراد سمی چیست، اما آن‌ها را احساس کرده و از دستشان رنجور شده‌ایم.
تصویر افراد سمی چه کسانی هستند؟+ نشانه‌های آن

به گزارش سایت خبری پرسون، افرادی را سمی می‌گویند که نسبت به دیگران رفتاری ناخوشایند و بدخواهانه دارند. این افراد به صورت پنهانی یا آشکارا منفعت‌طلب، خودشیفته، نیازمند یا کنترل‌گر هستند. این رفتار‌ها ممکن است از احساس عزت نفس پایین و شرایط نامطلوب سلامت روانی مانند اختلال شخصیت خودشیفته (NPD)، آسیب‌های دوران کودکی یا سایر مسائل شخصی ریشه‌دار نشأت گرفته باشند. بسیاری از اوقات کاملا دوستانه و با نیت خیرخواهی وارد رابطه با شما می‌شوند. هنگامی که آن‌ها را دیدید باید شناسایی کرده و از خود در مقابل آن‌ها محافظت کنید.

فرد سمی در هر جایی ممکن است حضور داشته باشد؛ محیط کار، دانشگاه، دایره دوستان و حتی خانواده. آدم سمی شما را دیوانه می‌کند؛ زیرا رفتار او بسیار غیرمنطقی است. در مورد او اشتباه نکنید و در دام او نیفتید. رفتار او واقعاً بر خلاف عقل است؛ پس به خودتان اجازه ندهید که از نظر احساسی نسبت به او واکنش نشان دهید و با او در ارتباط باشید.

ویژگی‌ها و مشخصات افراد سمی

چندین نشانه برای تشخیص این وجود دارد که شما با فردی سر و کار دارید که رفتار‌های او سمی است. مهم‌ترین نشانه‌های افراد سمی شامل موارد زیر است.

۱. شایعه‌سازی و بدگویی از دیگران

“ذهن‌های بزرگ درباره ایده‌ها بحث می‌کنند، ذهن‌های متوسط ​​درباره رویداد‌ها بحث می‌کنند و ذهن‌های کوچک درباره افراد”. (النور روزولت)

یکی از ویژگی‌های افراد سمی غیبت کردن است. غیبت کنندگان از بیان بدبختی‌های دیگران لذت می‌برند. ممکن است در ابتدا دیدن کار‌ها و زندگی دیگران سرگرم کننده باشد؛ اما با گذشت زمان خسته کننده شده، به شما حس بد می‌دهد و به دیگران آسیب می‌رساند. نکات مثبت و چیز‌های زیادی برای یادگیری از افراد جالب وجود دارد. صحبت در مورد بدبختی دیگران وقت تلف‌کردن است و آدم سمی عادت به این کار دارد.

۲. دمدمی مزاج بودن آدم‌های سمی

برخی افراد مطلقاً هیچ کنترلی بر احساسات خود ندارند. ممکن است به شما حمله کنند و احساسات خود را به شما نشان دهند و گمان می‌کنند باعث ناراحتی آن‌ها شما هستید. عدم کنترل آن‌ها بر احساساتشان باعث می‌شود شما نسبت به آن‌ها احساس بدی داشته باشید. هنگامی که تحت فشار هستند با پرخاشگری از شما به عنوان توالت عاطفی خود استفاده می‌کنند و باید به هر قیمتی از آن‌ها اجتناب کرد.

۳. قربانی بودن

شناسایی افراد قربانی سخت است؛ زیرا شما در ابتدا با شنیدن مشکلاتشان با آنان همدلی می‌کنید. با گذشت زمان متوجه می‌شوید که نیاز‌های آن‌ها همیشگی است و تمامی ندارد. قربانیان به طور فعال هر گونه مسئولیت شخصی را از خود سلب کرده و سختی‌ها را فرصتی برای یادگیری و رشد نمی‌دانند بلکه به عنوان یک رنج بزرگ از آن‌ها یاد می‌کنند. یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: “درد اجتناب ناپذیر است؛ اما رنج اختیاری است. ” این کاملاً مسمومیت قربانی را نشان می‌دهد که هر بار رنج را انتخاب می‌کند.

۴. خودشیفته بودن

افراد خود‌شیفته فاصله زیادی بین خود و دیگران قائلند و از این طریق شما را تحقیر می‌کنند. معمولاً به راحتی می‌توانید خودشیفتگی فردی که با آن در حال معاشرت هستید را تشخیص دهید؛ زیرا سریعا در کنار آن‌ها احساس تنهایی می‌کنید. علت این است که تا آنجا که به آن‌ها مربوط می‌شود هیچ ارتباطی واقعی بین آن‌ها و دیگران وجود ندارد. شما فقط ابزاری برای ایجاد عزت نفس آن‌ها هستید.

۵. حسود بودن آدم‌های سمی

برای آدم سمی از نوع حسود همیشه مرغ همسایه غاز است. حتی وقتی برای آدم‌های سمی اتفاق بزرگی می‌افتد هیچ رضایتی به دست نمی‌آورند. آن‌ها ثروت خود را با ثروت دیگران می‌سنجند در حالی که باید از درون راضی و خشنود باشند. گذراندن زمان زیاد در کنار افراد حسود خطرناک است؛ زیرا آن‎ها روی شما تأثیر می‌گذارند و به شما می‌آموزند که دستاورد‌های خود را بی‌اهمیت جلوه دهید.

۶. منفعت طلبی آدم سمی

فرد سمی ممکن است سودجو و منفعت طلب باشد. منفعت طلبان زمان و انرژی زندگی شما را در زیر نمای دوستی و محبت ظاهری نسبت به شما از بین می‌برند. برخورد کردن با آن‌ها ممکن است دشوار باشد؛ زیرا آن‌ها مانند یک دوست با شما رفتار می‌کنند. آن‌ها دقیقا می‌دانند که شما چه چیزی را دوست دارید، چه چیزی شما را خوشحال می‌کند و چه چیزی شما را می‌خنداند و از این اطلاعات به عنوان کار‌های پنهان خود استفاده می‌کنند. منفعت طلبان همیشه چیزی از شما می‌خواهند و اگر به روابط خود با آدم‌های سمی نگاه کنید، همیشه در حال گرفتن از شما هستند بدون اینکه چیزی از جانب آن‌ها به شما برسد.

۷. دمنتور یا Dementor

در سری “هری پاتر” جی کی رولینگ، دمنتور‌ها موجودات شیطانی هستند که روح افراد را از بدنشان بیرون می‌کشند و آن‌ها را صرفاً به عنوان پوسته‌های انسان رها می‌کنند. هرگاه دمنتور وارد اتاق می‌شود هوا تاریک می‌شود، مردم سرد می‌شوند و بدترین خاطرات خود را به یاد می‌آورند. رولینگ می‌گوید که مفهوم دمنتور را بر اساس افراد بسیار منفی ابداع کرده است. آن دسته از افرادی که توانایی ورود به اتاق را دارند و فوراً زندگی را از آن بیرون می‌کشند. دمنتور‌ها با تحمیل منفی‌نگری و بدبینی خود بر هر کسی که با آن روبرو می‌شود زندگی را از اتاق بیرون می‌کشند.

نقطه نظرات آن‌ها همیشه نیمه خالی لیوان است و می‌توانند ترس و نگرانی را حتی در بدترین موقعیت‌ها تزریق کنند. مطالعه‌ای در دانشگاه نوتردام نشان داد که دانشجویانی که به هم‌اتاقی‌هایی منصوب می‌شوند که منفی فکر می‌کنند، به مراتب بیشتر در معرض افکار منفی و حتی افسردگی هستند.

۸. بدجنسی کردن

عده‌ای از افراد سمی بد نیت هستند و از درد و بدبختی دیگران رضایت عمیق می‌گیرند. آن‌ها یا قصد دارند به شما صدمه بزنند یا به شما احساس بدی بدهند یا این که چیزی از شما بگیرند؛ در غیر این صورت هیچ علاقه‌ای به شما ندارند. تنها خوبی در مورد این نوع این است که می‌توانید به سرعت اهداف آن‌ها را شناسایی نموده و خیلی سریع آن‌ها را از زندگی خود خارج کنید.

۹. قضاوت کردن

یک ویژگی افراد سمی قضاوت کردن است. افراد قضاوت کننده دائما در حال نظر دادن هستند. آن‌ها همیشه راهی برای تغییر نظر و عقیده شما درباره چیزی که شما به آن علاقه دارید می‌یابند و باعث می‌شوند شما نسبت به آن احساس خیلی بدی پیدا کنید. افراد قضاوت کننده به جای قدردانی و یادگیری از افرادی که با آن‌ها متفاوت هستند آن‌ها را قضاوت می‌کنند. آن‌ها میل شما را برای تبدیل شدن به فردی پرشور نابود می‌کنند؛ بنابراین بهتر است آن‌ها را کنار بگذارید و خودتان باشید.

۱۰. تکبر فرد سمی

افراد متکبر نیز وقت شما را تلف می‌کنند؛ زیرا هر کاری را که شما انجام می‌دهید به عنوان یک چالش شخصی می‌بینند. تکبر اعتماد به نفس کاذب و نوعی پوشش برای ناامنی‌های بزرگ است. یک مطالعه در دانشگاه آکرون نشان داد که تکبر با تعداد زیادی از مشکلات در محل کار مرتبط است. افراد متکبر نسبت به افراد معمولی عملکرد کمتری دارند؛ ناسازگارتر هستند و مشکلات شناختی بیشتری دارند.

منبع: رکنا

612966