طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی تصویب شد

یک فوریت طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران، در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
تصویر طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی تصویب شد

به گزارش سایت خبری پرسون، در جریان برگزاری دویست و نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران، یک فوریت طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تشریح موارد مطرح شده در این فوریت اظهار کرد: کاشت یک میلیارد درخت طی چند سال گذشته و در اقصی نقاط پایتخت و برخی نواحی حاشیه استان تهران یکی از ارزشمند ترین اقداماتی بود که در حوزه محیط زیست، شاهد بودیم.

انعقاد خرید 791 واگن خارجی و 113 واگن داخلی در سال 1402/اقدامات این دوره از مدیریت شهری ملموس و غیر قابل انکار است

سازمان ملل در قبال کشتار مردم در غزه سکوت کرده است/ نهادهای فرهنگی موضوع کشتار مردم غزه را برای مردم تبیین کنند

وی افزود: یکی از موضوعاتی که ما در خصوص آن دغدغه مندیم موضوع درختان ارزشمند شهر تهران است؛ طبق مکاتبه ای که شورا با سازمان بوستان ها داشت درخواست کرد تا اطلاعات درختان با بنیه 200 سانتی متر را استخراج کنند که مجموعاً 47 اصله درخت با بن بیش از 200 سانتی متر که به تفکیک 3 درخت با محیط بن بالای 800 سانتی متر، 9 اصله درخت با محیط بن 600 تا 800 سانتی متر، 57 اصله درخت با محیط بن 400 تا 600 سانتی متر و 369 اصله درخت با محیط بن 200 تا 400 سانتی متر در فضاهای عمومی شهر تهران وجود دارد.

به گفته این عضو شورا، مجموعاً 447 اصله درخت نیز با بن بالای 200سانتی متر در مناطق متلف تهران و محدوده شهر وجود دارد.

پیرهادی دلایل اصلی فوریت این طرح را شناسایی، نگهداری و ثبت گونه های مختلف این اشجار ارزشمند و دیر زیست تهران برشمرد و گفت: شهرداری تهران در این فوریت مکلف شده تا حداکثر ظرف مدت 2 ماه نسبت به شناسایی، تهیه شناسنامه درختان کهنسال، ایجاد بانک اطلاعاتی و با شرایط مکانی با احتساب طول و عرض جغرافیایی، نوع درخت، تخمین سن اشجار، محیط بن، عوامل خطر ساز، وضعیت زیستی و سایر اطلاعات توصیفی در سامانه نهال بارگذاری کند.

وی ادامه داد: درج اطلاعات شناسایی شده نیز باید بر سامانه تهران من و سایر سامانه های اطلاعات مکانی شهرداری تهران قابل دسترس باشد.

این عضو شورا موظف شدن شهرداری تهران جهت تنظیم ضوابط و دستور العمل اجرایی نحوه حفاظت و احیای این درختان ارزشمند را دومین تکلیف این فوریت اعلام کرد و در خصوص تعیین حریم ها و محدوده درختان به منظور پیشگیری از وقوع مخاطرات و مداخلات عمرانی و شهرسازی، تعیین الزامات مورد نیاز جهت طرح ها و پروژه های عمرانی در حریم آثار طبیعی شهری توضیحاتی را بیان کرد که مورد اشاره واقع شد.

پس از توضیحات ابعاد این فوریت از سوی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، اعضا با اکثریت آرای موافق به آن رأی مثبت دادند.

پیرهادی در ادامه اظهار داشت که شهرداری تهران در این لایحه نیز موظف شده تا ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب طرح با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به مراحل ثبت درختان ارزشمند و دیر زیست شهر تهران اقدام کند.

وی یادآور شد: در بند چهارم این لایحه نیزشهرداری تهران مکلف شده تا نسبت به فرهنگسازی و ارتقاء آگاهی شهروندان در جهت نگهداری درختان با نصب و استقرار شناسنامه توصیفی به همراه کیوآر کد و انجام آموزش به طیف های مختلف جامعه اقدامات لازم در این خصوص را صورت دهد.

در جلسه امروز همچنین اعضای شورای شهر تهران بررسی لایحه نظام نامه مدیریت یکپارچه سامانه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهرداری تهران را روی میز بررسی قرار دادند و مهدی بابایی در تشریح جزئیات این لایحه گفت: شاهد عقب ماندگی ۱۰ ساله در تحویل این لایحه هستیم که نهایتا در این دوره مدیریت شهری، لایحه به شورای شهر تحویل داده شد و بعد از برگزاری ۱۵ جلسه این لایحه نهایی شد.

وی با بیان اینکه نظام نامه فعلی شامل چندین مفاد و تبصره است و ۲۵ صفحه می باشد، ادامه داد: شهرداری تهران ظرف مدت سه ماه فرصت دارد که برای کلیه واحدهای تابعه شهرداری تهران ساختاری برای اچ اس ای و تدوین دستورالمعل اقدام کند و همچنین کلیه کمیته های مشابه در این حوزه باید ادغام شود و در راستای مدیریت یکپارچه سلامت و ایمنی بودجه در نظر بگیرد.

بابایی ادامه داد: طراحی و راه اندازی سامانه برخط برای بارگذاری همه موارد همچون مدیریت حوادث، ارزیابی و.... برعهده شهرداری تهران گذاشته شده است و به هرحال کار چند ماهه برای بررسی این نظام نامه انجام شده است.

نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در دفاع از این لایحه با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم این دوره مدیریت شهری، سامان دادن به مسئله ایمنی باشد که بیش از یک دهه مورد غفلت قرار گرفت، اظهار کرد: اولین باری که من دکتر بابایی را دیدم به مسئله اچ اس ای تأکید کرد و شورا همواره حامی این مقوله مهم بوده و ایمنی خرد و کلان در سطح شهر بسیار مهم است و نیاز داشت که مدیریت یکپارچه داشته باشد و دبیرخانه واحدی لازم داشت تا با حفظ وظایف ذاتی سازمانها واداره کل های تخصصی هم افزایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال این نظام نامه را یک سال قبل به شورای شهر دادیم اما به دلیل پیچیدگی رسیدگی به آن زمانبر بود، افزود: خط به خط ابعاد حقوقی، اسناد بالادستی و... همخوانی دارد و اینکه می‌خواهیم ساختار اچ اس ای را توسعه دهیم به معنی گارانتی کردن شهر نیست چراکه ناایمن های زیادی در شهر وجود دارد که می‌تواند منجر به خسارت شود و این موارد وجود دارد؛ اما باید در کاهش مخاطرات تلاش کنیم.

 طرح ثبت «درختان ارزشمند» تصویب شد

نصیری با بیان اینکه روند حوادث و ریسک را کاهش خواهیم داشت گفت: در این نظام نامه کمیته های موازی در مناطق و سازمان‌ها وجود داشت که ادغام می شود و یک کمیته تشکیل می شود که شهردار منطقه باید آن را جدی بگیرد.

پس از بررسی لایحه نظام نامه مدیریت یکپارچه سامانه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شهرداری تهران با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید.

منبع: افکار نیوز

612416