با حضور دکتر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در سمنان به بهره برداری رسید:

افتتاح سایت دارو های انکولوژی و تنفسی DPI شرکت دارو سازی رویان دارو

سایت دارو های انکولوژی و دارو های تنفسی DPI شرکت دارو سازی رویان دارو در سمنان افتتاح و راه اندازی گردید.

به گزارش سایت خبری پرسون، با حضور دکتر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، سایت دارو های انکولوژی و دارو های تنفسی DPI شرکت دارو سازی رویان دارو در سمنان افتتاح و راه اندازی گردید.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستیابی ایران به تولید داروهای ضد سرطان، با فناوری و بیولوژیک گفت: ایران جزو معدود کشورهای صادر کننده داروهای بیولوژیک در دنیاست.
دکتر سید حیدر محمدی در مراسم افتتاح و راه‌اندازی سایت داروهای انکولوژی و تنفسی شرکت داروسازی رویان دارو در سمنان اظهار کرد: امروز در حوزه صنایع دارو سربلند هستیم، در اوایل انقلاب مجبور بودیم بخش زیادی از داروها را وارد کنیم و برخی کشورهای متخاصم از فروش دارو به ایران امتناع کردند اما شرکت‌های دارویی داخلی امروز ۹۹ درصد از داروهای نهایی و بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی را تولید می‌کنند.

وی افزود: تا چند سال اخیر همین داروهایی که امروز در رویان دارو افتتاح شد را وارد می‌کردیم و هنوز هم بخشی از سهم بازار در دست داروهای وارداتی است که اکثراً داروهای ضد سرطان هستند، در برخی مقاطع که شرکت‌ها از دادن دارو به ایران امتناع می‌کردند بیماران به دلیل عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست می‌دادند؛ برای اینکه بتوانیم یک دارو را وارد کشور کنیم پروسه زمانبر، سخت و پیچیده‌ای باید در شرایطی که امروز شدیدترین تحریم‌ها در همه حوزه‌ها من جمله حوزه سلامت به ما تحمیل شده است، طی شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر تعداد داروهای هایتک و ضدسرطانی که تولید داخل ندارند بسیار ناچیز و کم تعداد است که آن هم در برنامه تولید برخی از شرکت‌ها وجود دارد؛اگر می‌خواستیم داروهای ضد سرطانی که امروز در داخل تولید می‌شود، وارد کنیم با یکی دو میلیاردی که بانک مرکزی به سختی برای دارو تامین می‌کند امکان‌پذیر نبود.
دکتر محمدی با اشاره به اینکه ایران یکی از صادر کنندگان داروهای بیولوژیک است، گفت: در حوزه بیولوژیک در صورت راه اندازی سایت جدید مجموعه و تولید داروهای آن، جزو معدود کشورهای تولید کننده این داروها خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود صادرکننده‌های داروهای بیولوژیک نیز هست.
وی خاطرنشان کرد: در طبقه بندی داروها پس از داروهای شیمیایی، داروهای بیولوژیک سهم بزرگی در بازار را دارند که ارزش افزوده آنها بسیار بیشتر است چراکه داروهای نوینی هستند که از لحاظ هزینه اثربخشی نیز هزینه تمام شده آنها بالاست و قیمت بالاتری نیز دارند و در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارند.

منبع: ایفدانا

612106