وضعیت داروهای بیماران نقص ایمنی در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تامین دارو‌های آلبومین، IVIG و وارفارین توضیح داد.
تصویر وضعیت داروهای بیماران نقص ایمنی در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر حیدر محمدی، درباره تامین دارو‌هایی نظیر «آلبومین» و «IVIG» اظهار کرد: مصرف خارج از اندیکاسیون داروی IVIG زیاد است. از این دارو برای نقص ایمنی استفاده می‌شود، اما در بسیاری از مواقع با پرسش از بیماران مشخص می‌شود که کاملا خارج از اندیکاسیون تجویز و مصرف شده و همین موضوع هم موجب افزایش مصرف و از طرف دیگر کاهش و کمبود مقطعی آن می‌شود.

وی افزود: به طور مثال در زمان شیوع کرونا این دارو برای درمان کرونا تجویز می‌شد که البته هیچ تاثیری هم نداشت، اما به هرحال ما باید این دارو با ارز ترجیحی تامین کنیم. واردکنندگان در حال انجام اقدامات لازم هستند. همچنین براساس وعده‌هایی که داده شده تا یک الی دوماه دیگر پالایشگاه دوم خون وارد مدار تولید می‌شود که در این صورت بخش اعظم این مشکل رفع می‌شود و این درحالیست که مقادیر بسیاری از این دارو را نیز وارد کرده‌ایم که وارد عرصه خواهند شد و سهم وارداتی نیز در بازار تامین خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه آلبومین و IVIG همزمان با هم وارد می‌شوند، تصریح کرد: ضمن اینکه در صورتی که شرایط تولید داخل فراهم شود، هر دو این دارو‌ها را تولید می‌کنند و بازه زمانی که در این رابطه به ما عنوان شده بین اسفندماه امسال تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ است و امیدواریم که عملیاتی شود.

محمدی همچنین درباره وضعیت تامین «وارفارین» در بازار گفت: در گذشته مصرف این دارو ۲۰ میلیون عدد بود، اما با تولید و واردات دارو‌های جدید، میزان مصرف آن به ۳ میلیون کاهش یافت و بنابراین تحت تاثیر همین کاهش تقاضا و مصرف، تاریخ بخشی از دارو‌های تامین شده گذشت و به همین دلیل هم بسیاری از واردکنندگان دیگر این دارو را وارد نکردند. در حال حاضر هم برخی از واردکنندگان نسبت به تامین تعداد بیشتری از آن اقدام کرده‌اند و این در حالیست که اخیرا نیز یکی از تولیدکنندگان پروانه تولید این دارو را دریافت کرد و بنابراین به نظر می‌رسد تا چند هفته بعد یک تولیدکننده هم وارد عرصه بازار خواهد شد.

منبع: ایسنا

611501