واکنش سخنگوی شورای نگهبان به ادعای «خالص‌سازی»

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تعداد افراد تایید صلاحیت شده برای کاندیداتوری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: اعداد و ارقامی که در این دوره شاهد بودیم، ادعای خالص سازی را زیر سوال می‌برد.
تصویر واکنش سخنگوی شورای نگهبان به ادعای «خالص‌سازی»

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی طحان نظیف با اشاره به خروجی‌های انتخابات‌هایی که در کشور برگزار شده است، اظهار کرد: خروجی شورای نگهبان در سال‌هایی که پس از پیروزی انقلاب انجام وظیفه کرده گویای این است که از صندوق‌های رای شاهد اتفاقات مختلف و متفاوتی بودیم؛ اینکه دولت‌ها و مجالس مختلف با رویکردهای سیاسی کاملاً متفاوت سر کار آمدند حاکی از آن است که همواره رای و اراده مردم حاکم بوده است.

وی با بیان اینکه «شورای نگهبان نهادی است که حداقل‌های قانونی که در قانون انتخابات آمده را باید بررسی کند»، تاکید کرد: انتخاب اصلی، اساسی و حداکثری را مردم انجام می‌دهند. با نگاه به خروجی انتخابات‌های گذشته می‌بینیم که از گروه‌های سیاسی، اقشار و احزاب مختلف در بین انتخاب شوندگان بوده‌اند. همچنین در مقایسه دولت‌ها و مجالس مختلف مشاهده می‌کنیم که هر کدام از نظر رویکرد سیاسی کاملاً با دیگری متفاوت است. اینکه دولت‌ها و مجالس با رویکردهای سیاسی متفاوت روی کار آمدند حاکی از آن است که رای و اراده مردم حاکم است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان هیچ‌گاه نگاه حزبی، جناحی و گروهی نداشته‌ و همواره به دنبال انجام وظیفه قانونی خود بوده است، گفت: واقعاً در شورای نگهبان در اینکه فردی به مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری برود یا نرود یا اینکه کسی رئیس جمهور بشود یا نشود نفع یا ضرری را نمی‌بینیم بلکه به دنبال آن هستیم که شرایط قانونی و حداقل‌های قانونی را انجام دهیم چرا که از طرفی مسأله حق داوطلبان مطرح است که باید حقی از آنها ضایع نشود و از طرف دیگر موضوع حق مردم مطرح است که به نهادی مثل شورای نگهبان اعتماد دارند و می‌دانند که حداقل‌های قانونی را رعایت می‌کند. ثمره این انجام وظیفه آن بوده که خروجی‌های متفاوتی را از انتخابات‌ها مشاهده می‌کنیم.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی مبنی بر قرارداشتن خالص سازی در دستور کار نهادهایی نظیر شورای نگهبان با بیان اینکه «این‌ها تحلیل‌های سیاسیون است و ما به این مباحث ورودی نداریم در حالی که شورای نگهبان بر مبنای قانون عمل می‌کند»، اظهار کرد: اعداد و ارقامی که در این دوره شاهد بودیم، این گزاره را زیر سوال می‌برد؛ از حدود بیش از ۲۰ هزار نفر داوطلب کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود ۱۵ هزار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و نمی‌توان گفت که اینها از گروهی خاص هستند بلکه از عموم مردم هستند و ممکن است از جریانات سیاسی مختلف در بین آنها نیز حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: همین امروز صحبت از فهرست‌های مختلفی است که جریانات سیاسی در حال بحث و بررسی درباره آنها هستند که نشان از آن است که تمام جریانات سیاسی در این انتخابات نماینده دارند و می‌توانند حضور داشته باشند و طرحهای خود را بیان و افرادی را که می‌توانند این طرح‌ها را پیاده سازی کنند، به مردم معرفی کنند که در نهایت مردم انتخاب نهایی را انجام دهند.

منبع: ایسنا

610742