آقای سخنگو! انتخابات بدون کاندیداهای متنوع، همان املت بدون گوجه است

تعداد بالای کاندیداها، برای یک انتخابات ، هر چند لازم است ولی کافی نیست. مردم باید در بین کاندیداهای پرشماری که در دسترس دارند، افراد همسوی فکری و سیاسی خود را بیابند.
تصویر آقای سخنگو! انتخابات بدون کاندیداهای متنوع، همان املت بدون گوجه است

به گزارش سایت خبری پرسون، اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت شدگان با انتقاد سایت عصرایران روبرو شده و در یادداشتی آورده است؛

آقای هادی طحان نظیف، سخنگوی محترم شورای نگهبان در دفاع از عملکرد این شورا در بررسی صلاحیت ها گفته است : اعداد و ارقامی که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شاهد هستیم (وجود ۵۱ کاندیدا برای هر کرسی) ادعای خالص سازی را زیر سوال می‌برد.

به بهانه این سخن و فارغ از شرایط انتخابات پیش رو، "نظریه مثلث انتخابات" یا " املت انتخابات" را مطرح می کنیم.

هر انتخابات نیز سه ضلع اصلی دارد: "تعدد کاندیداها" ، "تکثر فکری و سیاسی کاندیداها" و "شرایط عادلانه رقابت".

آقای طحان نظیف به درستی به ضلع اول اشاره و بر تعدد کاندیداها تاکید کرده است. بدیهی است در حوزه انتخابیه ای با یک کرسی، نمی توان با یک نامزد، رأی گیری کرد و نام آن را انتخابات گذاشت.

اما تعداد بالای کاندیداها، برای یک انتخابات ، هر چند لازم است ولی کافی نیست. مردم باید در بین کاندیداهای پرشماری که در دسترس دارند، افراد همسوی فکری و سیاسی خود را بیابند. هزار کاندیدا هم برای یک کرسی وجود داشته باشد ولی هر هزار نفرشان شبیه هم باشند، ضلع تکثر فکری و سیاسی شکل نمی گیرد. کثرت عددی با تکثر فکری و سیاسی معنی دار می شود.

ضلع سوم نیز فضای عادلانه رقابت است که شامل عدالت در بررسی صلاحیت ها، عدالت در برخورداری از امکانات عمومی، عدالت قضایی در مواجهه با تخریب ها، بی طرفی و سلامت برگزار کنندگان و ناظران و تمکین آنها به نتیجه واقعی آراست.

از سه ضلع فوق، تنها یک ضلع که به کاندیدا شماری مربوط می شود، توسط برگزار کنندگان قابل اعلام و اثبات است و دو ضلع دیگر یعنی تکثر فکری و سیاسی کاندیداها و شرایط عادلانه رقابت، توسط وجدان جمعی ارزیابی می شود و مورد قضاوت قرار می گیرد.

این که برگزار کننده انتخابات بگوید "زمینه مشارکت برای همه اشخاص و گروه‌های سیاسی فراهم است" یا بر بی طرفی خود در روند انتخابات تاکید کند، کفایت نمی کند و باید مردم در عمل چنین چیزی ببینند و اقناع عمومی شکل بگیرد.

در یک بیان تمثیلی، انتخابات مانند یک املت است. همان طور که املت سه ماده اولیه برای تهیه دارد (روغن، گوجه فرنگی و تخم مرغ) ، انتخابات هم سه لازمه پیش گفته را دارد.

اگر برای پختن یک املت، گوجه نداشته باشیم، نمی توانیم با افزودن بر تعداد تخم مرغ ها، فقدان گوجه را جبران کنیم. در انتخابات نیز نمی توان به عنوان مثال، فقدان تکثر فکری و سیاسی کاندیداها را افزایش تعداد کاندیداها جبران کرد.

وقتی گوجه نباشد، هر چقدر هم تخم مرغ به ماهیتابه بیفزاییم، به املت نمی رسیم و حداکثر می توانیم به نیمرو برسیم که غذای دیگری است و نمی توان ان را به جای املت، روی میز گذاشت.

منبع: عصرایران

610851