امروزه مرجعیت از خواص گرفته شده، چه خواص انقلابی و چه خواص غیرانقلابی

محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به اینکه امروزه مرجعیت از خواص گرفته شده، چه خواص انقلابی و چه خواص غیرانقلابی، گفت: به تعبیری دیگر التفات و توجه به حرف خواص نیست و جامعه دچار نوعی سرگردانی است.
تصویر امروزه مرجعیت از خواص گرفته شده، چه خواص انقلابی و چه خواص غیرانقلابی

به گزارش سایت خبری پرسون، رهبری در سخنرانی اخیر خود که در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش صورت گرفت، با تبیین نقش شتاب‌دهندگی خواص، به معنای مجموعه‌ها و عناصری که با شناخت و تشخیص صحیح و شجاعانه و به موقع اقدام می‌کنند، فرمودند:«خواص در ایجاد شتاب لازم برای تحقق اهداف انقلاب، وظایف سنگینی بر عهده دارند.» با توجه به نزدیکی به انتخابات و اهمیت نقش خواص در راستای تحقق اهداف انقلاب با محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

نقش خواص کم‌رنگ شده است

ردادی در ابتدا گفت: تأکید رهبر انقلاب بر موضوع خواص و اهمیت نقش آن‌ها در جامعه از آن روست که در ایران و اساساً‌ در جهان نقش و اثرگذاری خواص بر عموم مردم جامعه کم‌رنگ شده است. البته رهبری معظم اشاره داشتند که خواص تنها صاحبان علم نیستند و این عبارت بر روی هرکسی است که دارای نفوذ و اثر است، اما به هرحال مسأله کنشگری خواص در جامعه کم‌رنگ شده بود و وقایع سال گذشته نیز بر تشدید این موضوع نقش داشت. به تعبیری امروزه خواص در برابر جامعه منفعل شده‌اند و اگر بخواهیم صریح‌تر بگوییم، خواص نسبت به اظهار نظر درباره مسائلی دچار ترس و اضطراب هستند!

جامعه مرجعیت خود را از دست داده است

وی افزود: امروزه مرجعیت از خواص گرفته شده، چه خواص انقلابی و چه خواص غیرانقلابی. به تعبیری دیگر التفات و توجه به حرف خواص نیست و جامعه دچار نوعی سرگردانی است در این امر. وقوع چنین وضعیتی جامعه و عموم مردم را به سمت از جادر رفتگی می‌برد و نوعی آنومی و آشفتگی را به بار خواهد آورد که افراد با احساس استغنا هر آنچه که را فکر می‌کنند درست است انجام می‌دهند. لذا برای اهمیت این موضوع هم که شده خواص باید خود را بازیابند و به صحنه اجتماع برگردند.

اعلام انقلاب رهبری علیه پوپولیسم

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: رهبر انقلاب راهبردشان این است که جامعه به یک سکّان‌داری برسد و افراد با عقاید و باورهای خود به یک مرجعیتی دست‌یابی داشته باشند. امروزه افرادی هستند که موضوع حضور در انتخابات را مطلوب و ضروری می‌دادند، اما از ترس جریان پوپولیسم سکوت کرده و ابراز عقیده نمی‌کنند، چون بیم آن را دارند که به محض اظهار عقیده در باب انتخابات مورد آماچ حملات و هجوم‌ها قرار بگیرند.

محسن ردادی بیان کرد: اقدام رهبری در باب اهمیت خواص را باید اعلام انقلابی علیه پوپولیسم دانست، چرا که در یک آسیب‌شناسی میدانی به این واقعیت خواهیم رسید که بسیاری از خواص، چه انقلابی و چه غیر آن گویی از اظهار نظر کردن واهمه دارند و نگران واکنش‌های پس از آن هستند. لذا نیاز است که یک اقدام روشنفکروارانه از سوی خواص در این امر صورت بگیرد که بدون ترس وارد صحنه شوند و دست به روشنگری بزنند.

منبع: همشهری آنلاین

599398