دولت سیزدهم هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور گفت: هیچ خط قرمزی در زمینه مبارزه با فساد و لحاظ شایسته سالاری نداریم و باید جای خود را به افراد کارآمد بدهند.
تصویر دولت سیزدهم هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان صبح امروز ۱۵ بهمن ماه در شورای اداری استان کرمان خطاب به مدیران اظهار کرد: از خدمت به مردم دریغ نکنید.

وی گفتمان دولت سیزدهم را گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری دانست و بیان کرد: به گفتمان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز پرداخته شده و باید همه سیاست‌ها، برنامه‌ریزی و اقدامات مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب شکل بگیرد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور خدامحوری، مردمی بودن، فسادستیزی، عدالت طلبی را از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: همه مدیران مبتنی بر اصول فسادستیزی عمل کنند لذا برای تحقق آن باید شفاف‌سازی انجام شود.

وی با برشمردن اصول دوازده‌گانه در راستای پیشگیری و مبارزه با فساد اظهار کرد: عدم شفافیت یکی از بسترهای فساد است که دولت برای تحقق شفاف‌سازی اقداماتی انجام داده به گونه‌ای که صورت مالی بیش از ۱۰۰۰ شرکت را منتشر کرده‌ایم و همه پرداخت‌های مدیران در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود تا بیش از سقف مجاز دریافتی نداشته باشند.

درویشیان افزود: همچنین شایسته گزینی یکی از مهمترین اصول دوازده‌گانه است و کسانی‌که به عنوان کارگزاران دولت مردمی قصد انجام کار دارند باید شایستگی لازم از نظر تخصص، تجربه، تعهد به گفتمان دولت مردمی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را داشته باشند و فرقی نمی‌کند وابسته به چه جناحی هستند. ملاک، شایستگی است و برخی در دولت‌های قبل مسئولیت داشتند چون شایسته بودند همچنان هستند و بعضی که در این دولت پست گرفتند اما پس از مدتی مشخص شد که شایستگی لازم را ندارند، عزل شدند.

وی تصریح کرد: هیچ خط قرمزی در زمینه مبارزه با فساد و لحاظ شایسته سالاری نداریم، باید جای خود را به افراد کارآمد بدهند.

وی فرهنگ سازی و نظارت همگانی را از دیگر اصول دوازده گانه میثاق برشمرد و عنوان کرد: عدم نظارت پذیری لازم یا عدم اعمال نظارت لازم بر زیرمجموعه یکی از ضعف‌های ماست و در هیچ سطحی از سطوح کشور و هیچ کس مستثنی از نظارت نشده است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور ادامه داد: نظارت به معنای مچ‌گیری یا عدم اعتماد به مدیران نیست بلکه برای تداوم اعتماد به مدیران است و یکی از راه‌های حفظ اعتماد، نظارت است.

وی با بیان این مطلب که مدیران با نظارت بر مسائل اشراف پیدا می‌کنند، تاکید کرد: نظارت همگانی بسیار حائز اهمیت است و باید گوش شنوا برای شنیدن نقدها و پیشنهادات نخبگان و مردم داشته باشیم.

درویشیان وجود تعارض منافع را از مشکلات برخی از دستگاه‌ها دانست و عنوان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست داریم که لایحه‌ای در زمینه تعارض منافع به مجلس ارائه شده را تایید کنند تا قانونی در جهت مدیریت تعارض منافع داشته باشیم.

وی بیان کرد: در این دولت اقدامات فراوانی در راستای سهولت فرایندها انجام شده، همچنین حمایت از فعالیت سالم مورد تاکید رئیس جمهور است.

این مقام مسئول عنوان کرد: راه برون رفت از وضعیت موجود در بحث تورم، اشتغال و سایر بخش‌های اقتصادی در افزایش تولید است و این یکی از رویکردهای دولت سیزدهم است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور اظهار کرد: برخورد قاطع و دقیق با فساد از اصول دوازده گانه مبارزه با فساد است و این دولت با پرچم مبارزه با فساد آمده و هرجا که زمینه فساد احساس شود، جلوی آن را می‌گیریم و نمونه‌هایی داشتیم که دستگاه‌های خود دولت شناسایی و به دستگاه قضا ارجاع داده‌اند و ده‌ها مورد در این زمینه مشخص و احراز شده برکنار کردند.

وی بیان کرد: شناسایی بسترهای فساد و گلوگاه‌هایی که موجب تولید فساد می‌شود شناسایی شده و در سند تحولی دولت مردمی آمده و در لایحه برنامه هفتم به برخی از آنها پرداخته شده است. به طور مثال زمین، یکی از پرفسادترین حوزه‌هاست که اقداماتی برای رفع آن صورت گرفته است.

درویشیان با اشاره به لایحه دولت در جهت سالم سازی و مبارزه با فساد و لایحه ساماندهی کولبران و راه‌اندازی سامانه‌های تجارت عنوان کرد: سامانه تجارت زیرسامانه‌های متعددی دارد و دولت به جد به دنبال تکمیل آن است البته بخشی از آن مورد استفاده است، این سامانه برای جلوگیری از رانت و فساد بسیار تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: اقدامات و خدمات دولت در مقایسه با مدت مشابه گذشته قابل توجه است اما عدم اطلاع رسانی موثر در خدمات دولت یکی از ضعف‌هاست که مقام معظم رهبری در این زمینه تذکراتی داده‌اند. بنابراین استان باید خدمات نظام را به نحو موثر اطلاع رسانی کند و فقط به دهه فجر بسنده نکنید و در طول سال این خدمات اعلام را کنید.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور اظهار کرد: رئیس جمهور بیش از ۲۰ سفر خارجی و ۲۲۰ قرارداد و تفاهمنامه و ۴۵ سفر استانی و حدود ۱۹ نظارت ستادی در این دو سال و نیم داشته است. همچنین شورای عالی ورزش پس از ۱۹ سال تشکیل شد و برخی از شوراهای عالی که سالها تشکیل نشده بود، در این دولت برگزار شده و مصوبات اجرایی در آنها داشته‌ایم.

وی برلزوم دادن آموزش و اطلاع از قوانین و مقررات تاکید کرد و افزود: بخش قابل توجهی از تخلفات مربوط به عدم اطلاع مدیران می‌شود که باید آموزش‌ها و اطلاع لازم به مدیران داده شود.

درویشیان به مدیران توصیه کرد: نظارت مستمر بر زیرمجموعه با هدف اشراف و هدایت و همچنین دقت و توجه به توان، تخصص و تعهد و تجربه افراد در انتصابات داشته باشید و حتماً نشست‌های کارشناسی و کاربردی با نخبگان و دلسوزان و کارشناسان برگزار و به نظرات آنها توجه شود.

وی ادامه داد:لازم است برخورد مناسب با ارباب رجوع شود و برخی دستگاه‌ها هر چند وقت یکبار نظرسنجی انجام می‌دهند تا در این زمینه بهتر عمل کنند و گلایه ای که برخی از مردم دارند از این است که فرد را چند ماه معطل می‌کنند بعد می‌گویند که نمی‌توانیم از نظر قانونی کاری کنیم باید در همان ابتدا موضوع را به صورت شفاف به فرد بگویید.

وی با تاکید برآنکه کارمندانی که سالم کار می‌کنند تشویق و با کارمندانی که ترک فعل می‌کنند، برخورد کنید، گفت: بهره‌گیری از تجارب استان‌های دیگر در مسائل مشابه کارساز است.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور خطاب به مدیران گفت: مسکن و معیشت مردم را در اولویت قرار دهید و اعطای تسهیلات ازدواج، مسکن، جوانی جمعیت و فرزندآوری مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: کاستی‌هایی که تعداد زیادی از مردم با آن مواجه هستند باعث دیده نشدن سایر اقدامات دولت می‌شود.

وی تاکید کرد: اشکال، ایراد و مانعی که در دولت قابل حل است به ما منعکس کنید تا در راستای حل آن گام برداریم تا بتوانیم با خدمات موثر در محضر شهدا سرفراز باشیم.

منبع: ایسنا

599130