نوشیدن روزانه چای پیری بیولوژیکی را به تاخیر می‌اندازد

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نوشیدن سه فنجان چای در روز ممکن است به تاخیر در روند پیری بیولوژیکی کمک کند.
تصویر نوشیدن روزانه چای پیری بیولوژیکی را به تاخیر می‌اندازد

به گزارش سایت خبری پرسون، دانشمندان چینی به این احتمال اشاره می‌کنند که دم‌نوش‌های سنتی، غنی از برخی ترکیبات تقویت‌کننده سلامتی هستند که ممکن است در افزایش طول عمر نقش داشته باشد.

از لحاظ تاریخی، چای سیاه به دلیل فواید بالقوه آن برای سلامتی، به ویژه در بهبود سلامت قلب، روده و مغز شناخته شده است.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده است که فلاونوئیدها که به وفور در چای یافت می‌شوند، به طور بالقوه می‌توانند طول عمر موجودات مختلف از کرم و مگس گرفته تا موش را افزایش دهند.

مطالعه تاثیر چای بر پیری

یک مطالعه جامع توسط کارشناسان دانشگاه سیچوان در چنگدو، چین، شامل تجزیه و تحلیل داده‌های دو گروه بود: ۵۹۹۸ فرد بریتانیایی بین ۳۷ تا ۷۳ سال و ۷۹۳۱ شرکت‌کننده چینی ۳۰ تا ۷۹ ساله.

شرکت کنندگان اطلاعات دقیقی در مورد عادات مصرف چای خود، از جمله نوع چایی که ترجیح می دادند (سبز، سیاه، زرد یا اولانگ) و میانگین تعداد فنجان هایی که در روز مصرف می کردند، ارائه کردند.

سپس محققان نشانگرهای مختلف پیری مانند فشار خون، کلسترول و درصد چربی بدن را برای تعیین سن بیولوژیکی شرکت کنندگان ارزیابی کردند.

چای پیری بیولوژیکی را کند می‌کند

این یافته ها که در مجله The Lancet Regional Health – Western Pacific منتشر شد، نشان داد که افرادی که چای می نوشند علائم پیری بیولوژیکی کندتر را نشان می دهند.

نویسندگان نوشتند: «رابطه مواجهه و پاسخ نشان داد که مصرف حدود سه فنجان چای یا شش تا هشت گرم برگ چای در روز ممکن است مشهودترین فواید ضد پیری را داشته باشد.

جالب توجه است، افرادی که نوشیدن چای را کنار گذاشته بودند، افزایش بیشتری در تسریع پیری بیولوژیکی نشان دادند.

پلی فنول‌های قدرتمند

محققان این فواید ضد پیری را به پلی فنول ها، مواد فعال زیستی اولیه در چای، نسبت دادند که اعتقاد بر این است که به طور قابل توجهی بر میکروبیوت روده تأثیر می گذارد.

این به نوبه خود بر تغییرات مرتبط با سن در ایمنی، متابولیسم و عملکرد شناختی تأثیر می گذارد.

در حالی که این مطالعه به انواع خاصی از چای پرداخته است، اما هیچ تفاوت اساسی بین مصرف کنندگان چای سیاه در بریتانیا و علاقه مندان به چای سبز چینی مشاهده نشد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد دمایی که چای در آن مصرف می‌شود تاثیری بر نتایج نداشته باشد.

محدودیت‌های مطالعه

با این حال، محققان محدودیت‌هایی را در مطالعه خود تأیید کردند، از جمله عدم توجه به اندازه فنجان‌های چای مورد استفاده شرکت‌کنندگان.

از آنجایی که این مطالعه مشاهده‌ای بود، نمی‌توان به طور قطعی نتیجه‌گیری کرد که نوشیدن چای مستقیماً مسئول کند کردن پیری بیولوژیکی است.

در بریتانیا، جایی که مصرف چای به حدود ۱۰۰ میلیون فنجان در روز می رسد، کاهش قابل توجهی در تقاضای چای، به ویژه در میان افراد جوان، در مواجهه با محبوبیت روزافزون قهوه مشاهده شده است.

چای سبز، چای سیاه، چای سفید و چای اولانگ همگی از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می‌آیند، اما ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها نتیجه روش‌های مختلف فرآوری است.

همانطور که قبلاً گفته شد، این چای ها سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد، مولکول هایی که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و به پیری و بیماری هایی مانند سرطان کمک کنند، ایفا می کنند.

چای سبز پیری و بیماری قلبی را کند می‌کند

چای سبز، به ویژه، به دلیل غلظت بالای کاتچین، نوعی آنتی اکسیدان، مشهور است.

مطالعات مصرف منظم چای سبز را با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط دانسته‌اند، زیرا ممکن است به کاهش سطح کلسترول LDL و بهبود عملکرد شریان‌ها کمک کند.

فواید چای سیاه برای سلامتی

چای سیاه، پرمصرف ترین نوع در جهان، دارای مجموعه ای از فواید سلامتی خاص خود است. سرشار از ترکیباتی به نام فلاونوئید است که می تواند سلامت قلب را بهبود بخش

نوشیدن چای سیاه با کاهش خطر سکته مغزی، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول LDL مرتبط است.

چای سفید آنتی‌اکسیدان بالایی دارد

چای سفید کمتر از بقیه فرآوری شده است و بنابراین مقدار زیادی آنتی اکسیدان را حفظ می کند. اعتقاد بر این است که چای سفید ممکن است قوی ترین خواص ضد سرطانی را در مقایسه با چای های فرآوری شده بیشتر داشته باشد.

چای اولانگ و آنزیم‌ها

چای اولانگ که تا حدی تخمیر شده است، ترکیبی از کیفیت چای سیاه و سبز است. به ویژه به دلیل توانایی آن در فعال کردن آنزیم هایی که تری گلیسیرید، نوعی چربی موجود در خون را کاهش می دهند، مورد توجه قرار گرفته است.

هوشیاری ذهنی

علاوه بر این، چای به دلیل فواید هوشیاری ذهنی که عمدتاً به محتوای کافئین آن نسبت داده می شود، شناخته شده است.

با این حال، L-theanine موجود در چای می تواند اثرات کافئین مانند اضطراب و عصبانیت را تعدیل کند و تصور می شود که عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

منبع: همشهری آنلاین

598255