پیش بینی تولید ۲۵۰ تن زعفران در سال جاری

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ضمن پیش بینی تولید ۲۵۰ تن زعفران در سال جاری، گفت: برای افزایش عملکرد تولید زعفران، علاوه بر توصیه به‌زارعی به کشاورزان، به دنبال حمایت‌های تسهیلاتی دولت از این زراعت هستیم.
تصویر پیش بینی تولید ۲۵۰ تن زعفران در سال جاری

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت زعفران در سال جاری را ۱۲۳ هزار هکتار برآورد کرد و گفت: برای افزایش عملکرد تولید زعفران، علاوه بر توصیه به‌زارعی به کشاورزان، به دنبال حمایت‌های تسهیلاتی دولت از این زراعت هستیم. برای کمک به کشاورزان به منظور تهیه نهاده‌های کودی و تأمین آب مورد نیاز در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان تسهیلات نیاز است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بر اثر ادامه تنش‌های غیرقابل کنترل مانند خشکسالی، سرمازدگی و کمبود آب، عملکرد تولید زعفران نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: بهترین راهکار این است که با ساماندهی بازار و آموزش کشاورزان، بهره‌وری را در مزارع زعفران افزایش دهیم.

وی، میزان صادرات زعفران در سال گذشته را ۲۴۴ تن عنوان کرد و افزود: در هشت ماهه امسال ۱۵۰ تن زعفران از کشور صادر شده و بزودی به جای زعفران، اسانس و کروسین آن را استخراج و صادر می‌کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان مصرف داخلی زعفران گفت: مصرف داخلی زعفران تا سال گذشته ۸۰ تن بود، اما امسال پیش بینی می‌کنیم مصرف داخلی این محصول به دلیل افزایش قیمت به ۶۰ تن برسد. پیاز زعفران جز گیاهان ممنوعه برای صادرات است و صادرات آن، قاچاق محسوب می‌شود.

منبع: مهر

597779