در پویش ملی سلامت در چهارمحال و بختیاری مشخص شد؛

بیش از 175هزار نفر در معرض ابتلا به پرفشاری خون و دیابت

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در قالب پویش ملی سلامت مشخص شد که ۱۵۱ هزار و ۱۶۳ نفر در استان در معرض ابتلا به پرفشاری خون و ۲۴ هزار و ۲۴۴ نفر در معرض ابتلا به دیابت هستند
تصویر بیش از 175هزار نفر در معرض ابتلا به پرفشاری خون و دیابت

به گزارش سایت خبری پرسون، علی احمدی روز دوشنبه افزود: در قالب این پویش مشخص شد که ۱۵۱ هزار و ۱۶۳ نفر در استان در معرض ابتلا به پرفشاری خون و ۲۴ هزار و ۲۴۴ نفر در معرض ابتلا به دیابت هستند که برای این افراد برنامه‌های آموزشی پیشگیری از ابتلا در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح ۹ هزار و ۹۳۲ نفر مبتلا به فشار خون بالا و چهار هزار و ۵۷۶ نفر مبتلا به دیابت از بیماری خاموش و بی‌علامت خود مطلع و آگاه شدند که اگر در این پویش شرکت نمی‌کردند امکان داشت تا پنج سال دیگر هم از بیماری خود مطلع نشوند و در آن زمان درمان این افراد به سختی انجام می‌شد و ممکن بود برخی از این افراد با مرگ احتمالی روبرو شوند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از تعداد افرادی که در این پویش شرکت کردند نیز ۹ هزار و ۱۰۹ نفر مشکوک به فشار خون و بیش از سه‌هزار و ۱۲۶ نفر نیز مشکوک به دیابت بودند که برای انجام آزمایشات بعدی به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

احمدی با بیان اینکه برای تمامی ۷۰۴ هزار و ۹۱۷ نفری که در پویش ملی سلامت در استان شرکت کردند، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود، اظهار داشت: آن اقدامی که پویش ملی سلامت را اثرگذار می‌کند انجام اقدامات بعدی برای مراقبت‌های درمانی از مبتلایان به فشارخون و دیابت است.

وی از اجرای برنامه سلامت خانواده در ۶ شهر بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در استان خبر داد و گفت: در قالب این برنامه به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت و ماما به مردم آن شهر خدمات‌رسانی می‌کند که تاکنون در تعدادی از این شهرها اجرا شده و اجرای آن در دیگر شهرها نیز در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هم بهورزان مسوول رسیدگی به امور سلامت افرادی هستند که پرونده الکترونیک برای آنها تشکیل شده است.

احمدی افزود: اگر چه غربالگری تشخیص قطعی بیماری‌ها نیست اما ابزار کمکی موثر و کارآمد به شمار می‌رود و امسال با پویشی که اجرا شد به مسئولان حوزه سلامت کمک شایانی کرده تا برای افرادی که در مرحله پیش فشارخونی و پِرِه دیابت قرار دارند برنامه‌هایی در دستور کار قرار داده شود تا از ابتلای این افراد جلوگیری شود.

اجرای طرح بسیج ملی غربالگری فشار خون و دیابت برای جمعیت بالای ۱۸ سال از ۲۰ آبان تا ۳۰ دی برگزار شد.

از جمعیت هدف چهارمحال و بختیاری ۹۷ درصد در این طرح شرکت کردند که میزان شرکت مردم در شهرستان‌های سامان، لردگان، کیار، فلارد و خانمیرزا ۱۰۰ درصد گزارش شد.

فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند. این اختلال به دلیل عدم ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود. انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

587335