علیرضا زاکانی:

پرونده زباله گردی در تهران بسته می شود

شهردار تهران با بیان اینکه طرح تحولی در موضوع جمع آوری رفت و روب زباله شروع شده است، گفت: با اجرای کامل این طرح و کنارگذاشته شدن دست های ناثواب، پرونده زباله گردی در تهران بسته خواهد شد.
تصویر پرونده زباله گردی در تهران بسته می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، نودمین رویداد شنبه امید و افتخار به آغاز عملیات اجرایی نظام تحول امور رفت و روب، نظافت و مدیریت پسماند شهر تهران و بهره‌برداری از کارخانه سه هزار و ۳۰۰ تُنی بازیافت و استحصال شن و ماسه از پسماند ساختمانی اختصاص داشت.

علیرضا زاکانی در این مراسم با گرامیداشت شهدای مزار حاج قاسم سلیمانی در کرمان، گفت: برخی موضوعات بطور مستقیم با مجموعه مدیریت شهری ارتباط دارد که یکی از آنها نگاه تحولی در زمینه جمع آوری پسماند است.

وی افزود: در شهر تهران نوع قراردادها و پیمانها در زمینه جمع آوری پسماند معیوب بود که از این نقص سو استفاده می شد و بار شهر به زمین می ماند.

شهردار تهران با بیان اینکه کار جدی در این زمینه انجام نشده است، گفت: ماموریت جدید تحول در دستور کار خدمات شهری و پسماند قرار گرفت و به طور طبیعی انتظارات زیاد بود.

وی با بیان اینکه انتقال محمدی مدیرعامل فعلی پسماند که شهردار منطقه ۶ بود بدلیل ایجاد تحول در موضوع پسماند صورت گرفت، گفت: با پیمانهای زیادی مواجه بودیم و هیچ نظام یکپارچه ای وجود نداشت و در موضوع انتقال و جمع آوری پسماند مشکلاتی داشتیم و شبکه های متعددی شکل گرفته بود.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز ۱۴ پیمانکار متولی جمع آوری پسماند تر و خشک و همچنین برف روبی و رفت و روب شده اند، گفت: خود پیمانکاران موظف شدند تجهیزات را تامین کنند که اکنون ۲۰۰ دستگاه مکانیزه وارد ناوگان رفت و روب و جمع آوری شده است.

به گفته وی، در مسیر موجود اتفاقی که باید بیفتد انجام و بسترها فراهم شده است و از این ماه و از ابتدای ماه دیگر کارها به پایان خواهد رسید و عملیات تحقق اجرایی خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه وجود پیمانکاران و متولیان متعدد ظلم بزرگی به تهران بود گفت: روزانه هفت میلیون تن زباله در تهران تولید می شود که با قبول مسوولیت پیمانکاران، دیگر شاهد دست های ناثواب در موضوع زباله گردی نخواهیم بود و با همکاری دستگاه ها مراکز خرید زباله برچیده و موضوع زباله گردی بسته خواهد شد.

وی درخصوص راه اندازی کارخانه زباله سوز ۶ هزار تنی و استحصال برق از زباله نیز گفت: در سفر به کشور چین در این خصوص تفاهم نامه ای بسته شد و مسیر راه اندازی این دستگاه در حال پیگیری است.

زاکانی افزود: این کارخانه پسماندسوز می‌تواند روزانه تا ۲ هزار و ۴۵۰ مگاوات برق ناشی از سوزاندن زباله‌های تهران تولید کند که این توان تولیدی در داخل کشور و البته برای صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهردار تهران درخصوص پسماندهای ساختمانی نیز گفت: هم اکنون حدود ۱۰ هزار از ۳۰ هزار تن نخاله های ساختمانی استحصال می شود که با راه اندازی این کارخانه در منطقه چهار در فاز اول سه هزار و ۳۰۰ تن و در ادامه تا هشت هزار تن پسماند ساختمانی را استحصال می کند.

وی با بیان اینکه تغییر چهره شهر در حوزه زیباسازی در راه است گفت: قطعا چهره شهر تغییر خواهد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه این مراسم، گفت: شهروندان از وضعیت رفت و روب و جمع آوری زباله گلایه دارند.

مهدی چمران افزود: خوشبختانه اقدامات وسیعی در حال انجام است و شرایط نیز کمی سخت است اما از همکاران در شهرداری تهران انتظار داریم چهره شهر را تمیز کند.

وی افزود: یک موضوع مهم در حوزه سرازیری شیرآبه های زباله بر روی زمین، است گفت: باید با اقدامات لازم زمین خدا را پاک نگه داریم.

منبع: ایرنا

575038