‎بررسی های خبرنگار پرسون از یک بی نظمی در سطح تهران حکایت می کند؛

‎نظافت مخازن زباله تهران روزی یک بار! / بی پولی عامل کمبود خدمات شهری

‎در یک دهه اخیر روش جمع آوری پسماند در کلانشهر تهران کمی متفاوت تر از شهرهای دیگر شده است و می توان گفت جمع آوری مکانیزه زباله در شهرهای کشور در ابتدا در تهران آغاز شد؛ اما این روزها کمبود اعتبارات موجب شده این سیستم مکانیزه آن طور که باید عمل نکند و موجی از نارضایتی ها را از مدیران پایتخت به همراه آورد.
تصویر ‎نظافت مخازن زباله تهران روزی یک بار! / بی پولی عامل کمبود خدمات شهری

به گزارش سایت خبری پرسون، طبیعتا از گذشته های دور ساعت 9 شب زمان آغاز جمع آوری زباله در تهران بوده است و شهروندان باید زباله های شان را در این ساعت از شیانه روز به بیرون از خانه های شان انتقال دهند تا ماموران زحمت کش شهرداری دست به جمع آوری آن بزنند؛ اما با روی کار آمدن مخازن مکانیزه زباله در زمان محمدباقر قالیباف شهردار دو دوره قبل تهران جمع آوری مکانیزه پسماند به شکل مداوم در طول روز صورت می گرفت.

نحوه جمع آوری زباله ها در سطح شهر در دوره گذشته نیز به همین منوال به شکل چند نوبت صورت می گرفت و در فصل تابستان به دلیل هوای گرم عملیات جمع آوری زباله دفعات بیشتری صورت می گرفت. در زمان پیروز حناچی در دوره مدیریت گذشته به دلیل کمبود اعتبارات فعالیت های عمرانی کمتر صورت می گرفت؛ اما خدمات رسانی در فعالیت های خرد حوزه خدمات شهری روی زمین نمی ماند و به شکل ویژه تری انجام می شد؛ اما در دوره علیرضا زاکانی گویا جمع آوری زباله به عنوان کوچک ترین ترین اقدام شهری نیز صورت نمی گیرد.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار پرسون معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در این فصل گرما انرژی برای جمع آوری زباله ها از مخازن ندارد و این موجب شده تا بوی نامطلوب معابر تهران را فرا گیرد.

137 اعلام کرد شب ها اقدام به جمع آوری زباله می کند

مشخص است که دو دلیل برای این بی نظمی در شهر وجود دارد، نخست اینکه شهرداری پول ندارد و دوم اینکه بی مدیریتی مدیران تازه وارد شهری موجب این آشفتگی در خدمات رسانی به شهروندان شده است.

کافی است برای اثبات اینکه ماموران جمع آوری زباله تنها یک زمان برای جمع آوری زباله در خیابان های شهر اقدام می کنند، صبح حدود ساعت 8 زباله ای با نشانه خاصی در یک مخزن زباله بگذارید و بعد از ظهر سری به آن بزنید که متوجه می شوید آن زباله نشانه گذاری تان همچنان بدون دست خوردگی در آن مکان باقی مانده است، البته در این آزمایش باید زباله ای به کار ببرید که به درد زباله دزدان نخورد.

یکی از شهروندان تهرانی که دل پری از مدیریت شهری محل سکونتش در میدان شهرزیبا، بلوار شهید فرساد در منطقه 5 تهران دارد؛ برای اثبات اینکه شهرداری تنها در یک زمان اقدام به جمع آوری زباله از مخازن می کند به خبرنگار ما گفت: چند وقت پیش به قدری مخازن زباله محله مان پر از زباله شده بود که در کنار مخزن نیز زباله انباشته شده بود،گویا ماموران شهرداری دست از کار کشیده اند.

وی افزود: برای اینکه از ماموران شهرداری بخواهم مخازن را تخلیه و پاکسازی کنند با سامانه 137 تماس گرفتم، که متصدی این سامانه عنوان کرد که برای جمع آوری زباله در طول روز تنها یک بار اقدام خواهد شد.

این شهروند تهرانی که تمایل ندارد نامش را در این گزارش درج کنیم، ادامه داد: مشخص است که دو دلیل برای این بی نظمی در شهر وجود دارد، نخست اینکه شهرداری پول ندارد و دوم اینکه بی مدیریتی مدیران تازه وارد شهری موجب این آشفتگی در خدمات رسانی به شهروندان شده است.

بوی نامطلوب در معابر شهر

متاسفانه مدیران ارشد شهرداری تهران افراد بی تجربه را مسئول شهردار یک ناحیه می کنند که هیچ تجربه مدیریتی و فعالیت در شهر ندارد و این کم تجربگی موجب سوء استفاده پیمانکاران و به دنبال آن نارضایتی شهروندان می شود.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که در خیابان ناهید در محله مرزداران منطقه دو تهران سکونت دارد، در این باره به خبرنگار ما گفت: در گذشته شهرداری به طور مداوم اقدام به شستشوی مخازن پسماند می کرد تا در فصل گرما بوی نامطلوب به وجود نیاید، که این روزها شهرداری این کار ساده و کم هزینه را هم انجام نمی دهد.

وی افزود: کافی است از چند متری مخازن پسماند در معابر عبور کنیم که با بوی نامطلوب مخازن زباله مواجه خواهیم شد.

این ساکنان خیابان ناهید ادامه داد: متاسفانه مدیران ارشد شهرداری تهران افراد بی تجربه را مسئول شهردار یک ناحیه می کنند که هیچ تجربه مدیریتی و فعالیت در شهر ندارد و این کم تجربگی موجب سوء استفاده پیمانکاران و به دنبال آن نارضایتی شهروندان می شود.

در این میان یکی دیگر از شهروندان تهرانی به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه در هنگامی که عوامل شهرداری اقدام به جمع آوری زباله از مخازن می کنند، یا نیمی از زباله را در خیابان در زمان تخلیه رها می کنند یا اینکه بخشی از زباله ها در داخل مخزن باقی می ماند.

وی افزود: گاها شاهد آن هستیم که زباله هایی در اطراف مخازن وجود دارد که به دلیل حجم بالای زباله در داخل مخزن در زمان جمع آوری عوامل جمع آوری مکانیزه اقدام به جمع آوری نمی کنند.

چرا اعضای شورای شهر روزه سکوت گرفته اند

طبیعتا 21 عضو شورای شهر تهران نیز در همین کلانشهر سکونت دارند و این منتخبان تهرانی در پارلمان شهری از محل زندگی به محل کارشان از خیابان های گوناگون تردد دارند و با صحنه انباشت زباله در مخازن مواجه اند؛ حال اینکه چرا این اعضا روزه سکوت گرفته اند و تمایلی ندارند از مدیریت شهری ساده ترین اقدام اولیه را طلب کنند معلوم نیست، البته مهم ترین دلیل اینکه شهرداری تهران این روزها آن طور که باید توان جمع آوری زباله ها را ندارد بی پولی است که جا دارد شورای شهر به این موضوع ورود کند.

410013