جشن رادیو جوان در شب یلدا

ویژه برنامه «چله شو» در چند ساعت به شاهنامه‌خوانی، حافظ خوانی و معرفی بازی‌های سنتی شب یلدا می‌پردازد؛ برنامه‌ای که از ساعت ۲۱ تا بامداد روی آنتن رادیو جوان خواهد بود.

تصویر جشن رادیو جوان در شب یلدا

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود رنجبر مدیر گروه ورزش و تفریحات شبکه رادیویی جوان درباره ویژه برنامه «چله شو» گفت: هدف اصلی این برنامه، فرهنگ‌سازی بیشتر و ترویج فرهنگ ایرانی شب یلداست. با اجرای آیتم‌های مختلف مانند شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی به خصوص در شب یلدا انجام می‌شود که از آداب و رسوم ایرانیان است و همچنین برای افزایش آشنایی مخاطبان با آداب و رسوم شب یلدا در مناطق مختلف، با گزارشگران استانی تماس گرفته و گفت‌وگو خواهد شد.

مسعود رنجبر درباره قدمت شب یلدا توضیح داد: قدمت جشن یلدا بیش از 8 هزار سال است. از خراسان تا کشمیر یعنی حوالی هندوستان، یلدا را جشن می‌گرفته‌اند. هنوز هم در بخش‌هایی از افغانستان، پاکستان و شمال هند، یلدا را جشن می‌گیرند و آئین‌هایی دارند که بی‌شباهت به سنت‌ها و آئین‌های ما نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: در همین راستا ما به مناسبت این شب به یاد ماندنی بخش های مختلفی را تدارک دیده ایم؛ با شاعران افغان و تاجیک ارتباط خواهیم داشت که با آنها گفتگو خواهیم کرد و شعرهای زیبای آن ها را خواهیم شنید.

مدیر گروه ورزش و تفریحات شبکه رادیویی جوان به اجرای چندین فعالیت مختلف اشاره کرد و گفت: در بخش هایی از این برنامه خواندن شعرهای حافظ و شاهنامه، استفاده از تمثیل و مثل‌های فارسی، روایت قصه و بسیاری موارد دیگر را خواهیم داشت. به ویژه، ما به بازی‌های سنتی شب یلدا توجه خواهیم کرد که قدیما در خانه‌ها اجرا می‌شدند. بخشی از این بازی‌ها در استودیو توسط همکاران اجرا می‌شود و بخش دیگر به معرفی بازی‌ها به خانواده‌ها اختصاص دارد.

مسعود رنجبر از اجرای شاهنامه خوانی و نقالی خوانی در این ویژه برنامه خبر داد و گفت: تفأل زدن به دیوان حافظ و نقالی‌های شاهنامه هم از معروف‌ترین و عزیزترین بخش‌های برگزاری جشن یلداست که نقالی یا افسانه گویی ایرانی و شاهنامه خوانی از دیرباز در فرهنگ ما حضور داشته است و به همین مناسبت خانم سارینا حیدری به اجرای بخشی جذاب و شنیدنی از شاهنامه و نقالی می‌پردازد.

مدیر گروه ورزش و تفریحات رادیو جوان به پویش خاطره خوانی و شب یلدایی اشاره کرد و اظهار داشت: پویش خوانش خاطرات و قصه‌های شب یلدا را نیز داریم که شنوندگان محترم را دعوت می‌کنیم تا خاطرات و قصه‌های مرتبط با شب یلدا را به صورت فایل صوتی به آدرس @Majazima88 ارسال کنند و صدای مخاطبان در برنامه ویژه "چله شو" شبکه رادیو جوان نیز پخش می شود؛ همچنین در شب یلدا، به صورت قرعه‌کشی، جوایز ارزشمند به 10 نفر برنده اهدا خواهد شد.

مسعود رنجبر از اجرای موسیقی زنده و حضور خوانندگان در این ویژه برنامه خبر داد و بیان کرد: در جشن شب یلدا، گروه موسیقی زنده و خوانندگان خوب کشور از جمله؛ حامد محضرنیا، احسان شریفی و حامد فرج‌الهی حضور خواهند داشت و با اجرای خوب و دلنشین آنها همراه خواهیم بود.

ویژه برنامه "چله شو" کاری از گروه ورزش و تفریحات با مدیریت مسعود رنجبر و با تهیه‌کنندگی عباس پیری و با اجرای آرزو جعفرپور و مجید عسگری و با هماهنگی بابک شکری از ساعت 21 الی 2 بامداد روی موج FM ردیف 88 مگاهرتز تقدیم شنوندگان رادیو جوان خواهد شد.

منبع: تسنیم

572899