آغاز پویش ملی سلامت در استان کردستان

دکتر بهرام کندایی گفت: این پویش در استان کردستان با اقدامات گسترده‌ای همراه بوده است و از جمله اهداف این برنامه افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا و همچنین شناسایی افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند است.
تصویر آغاز پویش ملی سلامت در استان کردستان

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر بهرام کندایی اظهار کرد: پویش ملی سلامت با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا از ۲۰ آبان در استان و همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.

وی افزود: این پویش در استان کردستان با اقدامات گسترده‌ای همراه بوده است و افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا و همچنین شناسایی افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند، از جمله اهداف مهم این برنامه است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: غربالگری گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر از طریق فراخوان توسط تیم‌های ثابت (تمامی مراکز ارائه خدمات سلامت، پایگاه‌های بهداشتی، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها) و تیم‌های سیار (ادارات، کارخانجات، مساجد) در حال اجراست.

وی به میزان غربالگری‌های انجام شده اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس نتایج میزان غربالگری شهری ۱۵.۳ درصد، غربالگری روستایی ۵۷ درصد، غربالگری مردان ۲۳.۹ درصد، غربالگری زنان ۲۹.۴ درصد و غربالگری کل استان ۲۶.۶ بوده است.

شناسایی ۴۸۰ نفر بیمار جدید مبتلا به دیابت

کندایی تصریح کرد: در بررسی‌های انجام شده ۴۸۰ نفر بیمار جدید مبتلا به دیابت و هزار و ۱۶۰ نفر بیمار مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: این موارد شامل هم استانی‌هایی است که تا کنون از بیماری خود مطلع نبودند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به میزان شناسایی افرادی که در گروه پرخطر هستند خبر داد و عنوان کرد: تا کنون ۶۷ هزار و ۹۰۱ مورد پیش فشارخون ،۱۲ هزار و ۲۳۰ دیابت، پنج هزار و ۷۳۱ مورد مشکوک به فشارخون و ۲ هزار و ۳۰۹ مورد مشکوک به دیابت در استان شناسایی شد که اطلاع از این آمارها راه مقابله با شیوع بیشتر این بیماری‌ها در استان را هموارتر می‌سازد.

منبع: مهر

572735