آغاز پویش ملی سلامت در سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: با آغاز پویش ملی سلامت، غربالگری فشار خون بالا و دیابت از 20 آبان ماه در منطقه سیستان شروع شد.
تصویر آغاز پویش ملی سلامت در سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی میرزایی، اظهار داشت: با توجه به آغاز پویش ملی سلامت، غربالگری فشار خون بالا و دیابت همزمان با سراسر کشور در منطقه سیستان نیز از 20 آبان‌ماه آغاز و تاکنون تعداد 156 هزار و 512 نفر مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل، افزود: این تعداد از افراد 53 درصد آمار جمعیت هدف را تشکیل می‌دهند که توسط بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری و تیم‌های سیار مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: از این جمعیت که تاکنون مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، 862 نفر مشکوک به بیماری دیابت و یک هزار و 501 نفر نیز مشکوک به فشار خون بالا شناسایی و بلافاصله پس از آموزش‌های لازم جهت درمان به پزشک ارجاع داده شده‌اند.

میرزایی گفت: از آغاز شروع طرح تاکنون 223 خانه بهداشت، 17 پایگاه سلامت، 52 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و تیم‌های سیار در شهرستان‌های پنجگانه منطقه سیستان واقع در شمال استان پویش ملی سلامت را به صورت مداوم انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: تیم‌های سیار نیز با اعزام به ادارات، مصلی‌های نماز جمعه، اصناف، کارگاه‌ها و نقاط پرجمعیت شهرها علاوه بر غربالگری، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

وی ضمن دعوت از افراد بالای 18 سال که تاکنون موفق به سنجش فشار خون و قند نشده‌اند جهت حضور در پویش ملی سلامت، بیان کرد: با سنجش این تعداد از مردم سیستان در طرح پویش ملی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زابل در بین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در رتبه دوازدهم قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

573230