بهترین روغن‌های مایع خوراکی کدامند؟

تهیه و طبخ غذاها بدون روغن ممکن نیست و شما برای درست‌کردن هر نوع غذایی به روغن نیاز خواهید داشت. متخصصان تغذیه عمدتاً توصیه می‌کنند که برای تهیه انواع غذاها و سالادها از روغن‌های مناسب استفاده شود؛ چراکه برای بیشتر روغن‌های مایع حرارت بالا اصلا مناسب نیست
تصویر بهترین روغن‌های مایع خوراکی کدامند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، تهیه و طبخ غذاها بدون روغن ممکن نیست و شما برای درست‌کردن هر نوع غذایی به روغن نیاز خواهید داشت. متخصصان تغذیه عمدتاً توصیه می‌کنند که برای تهیه انواع غذاها و سالادها از روغن‌های مناسب استفاده شود؛ چراکه برای بیشتر روغن‌های مایع حرارت بالا اصلا مناسب نیست و ممکن است ترکیبات مضری را در مواجهه با حرارت ایجاد کند. روغن مایع مخلوط یکی از کاربردی‌ترین روغن‌های آشپزخانه‌های ایرانی است و تقریباً بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از این روغن‌های بسیار مفید و مغذی جهت طبخ انواع غذاهای مختلف استفاده کنند. در ادامه قصد داریم انواع روغن‌های خوراکی و مصارف گوناگون هر یک از آن‌ها را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین روغن‌های مایع خوراکی کدامند؟

روغن‌های خوراکی مایع انواع مختلفی دارند و از گیاهان گرفته می‌شوند. هر کدام از این روغن‌ها خواص منحصربه‌فرد خود را دارند و می‌توان از آن‌ها جهت پخت‌وپز و انواع مصارف خوراکی بهره برد. در این بخش می‌خواهیم به معرفی انواع روغن مایع مخلوط و خوراکی و فاکتورهای موثر بر قیمت آن‌ها بپردازیم. انواع روغن‌های مایع خوراکی عبارت‌اند از:

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌‌های خوراکی میان خانواده‌های ایرانی است که از نطر طب سنتی، طبع گرم و خشکی دارد و بسیار برای بدن مفید است. ایرانیان عموماً ترجیح می‌دهند از این روغن جهت پخت‌وپز استفاده کنند و خوشبختانه مطالعات بسیار زیاد و معتبری نشان می‌دهد که این روغن قادر است سطح کلسترول مضر و تری‌گلیسیرید بدن را به‌شکل ملموسی کاهش دهد. علاوه‌براین روغن آفتابگردان منبع غنی از ویتامین E به شمار می‌آید.

روغن کانولا

روغن کانولا نیز از مغذی‌ترین روغن‌های خوراکی و منبع غنی از امگا ۳ و اسیدهای چرب مفید و کاملاً فاقد کلسترول است. بنابراین می‌توان گفت در میان تمام روغن‌های خوراکی موجود این روغن کمترین چربی اشباع را دارد و علاوه‌براین دارای دو نوع اسید است که برای سلامتی بدن انسان جادو می‌کند؛ چراکه این دو نوع اسید به‌شکل طبیعی در بدن انسان تولید نمی‌شوند و باید آن را از مواد غذایی مختلف دریافت کرد. این دو نوع اسید، اسید آلفا لینولنیک و اسید لینولئیک است که برای تحریک هورمون‌های رشد مفید هستند و متخصصان تغذیه آن را برای رشد بهتر کودکان گزینه مناسبی می‌دانند.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور یکی از روغن‌های گیاهی مغذی است که عموماً برای پخت‌وپز و تهیه سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روغن یکی از قوی‌ترین پلی‌فنول‌ها به‌نام رزوراترول وجود دارد که می‌تواند از بروز بیماری‌های مختلف قلبی، عروقی، چشم، کلیه و دیابت جلوگیری کند. نقطه دود بالاتر این روغن نسبت به روغن زیتون نیز آن را تبدیل به یک گزینه جذاب و مفید برای رژیم غذایی کسانی کرده است که می‌خواهند انواع ویتامین‌ها را به‌راحتی به بدن خود برسانند.

روغن ذرت

روغن ذرت یکی از مفیدترین و ارزان‌ترین روغن‌های گیاهی تولیدشده به دست بشر محسوب می‌شود و می‌توان به جرئت گفت که قیمت روغن ذرت در برابر خواص و کاربردهای بسیار آن، خیلی مقرون‌به‌صرفه و ناچیز است. امکان ندارد فواید بسیار بی‌شمار این روغن خوراکی مفید را نشناسید؛ کاهش التهابات، کاهش کلسترول‌های مضر، پیشگیری از استرس، محافظت از پوست، کاهش واکنش‌های آلرژیک و تقویت سلامت چشم از جمله فواید این روغن است که می‌توانید به‌راحتی از آن بهره ببرید. قیمت پایین روغن‌های ذرت به این دلیل است که در کشور ما و در تمام جهان، مزارع ذرت وسیعی وجود دارد و به‌دلیل فراوانی این گیاه، فرایند گرفتن روغن از آن نیز ارزان‌تر از سایر دانه‌ها تمام می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید و مصرف این روغن را دارید، حتماً خالص‌ترین و ارگانیک‌ترین شکل آن را مصرف کنید تا بتوانید تمام ترکیبات مفید این روغن را به بدنتان برسانید.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین و معروف‌ترین روغن‌های گیاهی است و خوشبختانه سال‌ها است این روغن در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی وارد شده است. جالب است بدانید زیتون خواص فوق‌العاده‌ای دارد و فرایند روغن‌گیری از آن باعث کاهش یا تغییر این خواص نمی‌شود! برای مثال این روغن دارای چربی اشباع‌نشده تک‌زنجیره‌ای است که می‌تواند ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و سخت مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. این روغن در دو نوع تصفیه‌شده و تصفیه‌نشده تولید می‌شود که هر یک از این‌ها خواص خود را دارند به تناسب سلیقه‌تان می‌توانید جهت پخت‌وپز و تهیه سالاد از آن‌ها استفاده کنید.

روغن کنجد

روغن کنجد از پایدارترین و بهترین روغن‌های خوراکی به شمار می‌آید و به‌همین‌علت می‌توان آن را یکی از بهترین و مغذی‌ترین روغن‌های خوراکی دانست. این روغن گیاهی سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، مس، منیزیم، آهن و کلسیم است و علاوه‌براین مقادیر زیادی از ویتامین E را در خود دارد.

چرا روغن مایع مخلوط تولید می‌شود؟

روغن مایع مخلوط نیز یکی از انواع روغن‌های خوراکی پرکاربرد است که از ترکیب چندین روغن گیاهی به دست آمده است. این روغن‌ برای دستیابی به خواص فوق‌العاده انواع روغن‌های گیاهی تولید می‌شود و جالب است بدانید استفاده از آن منجر به حفظ تعادل اسیدهای چرب می‌شود و این فرایند را تکمیل می‌کند. علاوه‌براین، روغن مخلوط در برابر حرارت، پایداری بیشتری نسبت به بیشتر روغن‌های خوراکی مانند روغن زیتون و هسته دانه انگور دارد. تمام این عوامل باعث می‌شود تولیدکنندگان به فکر تولید این روغن بیفتند و محصولی را طراحی کنند که برای پخت‌وپز مناسب‌ترین گزینه است.

مزایای استفاده از روغن مایع مخلوط چیست؟

تحقیقات بی‌شماری نشان داده‌اند که اگر بتوانید به‌شکل درست از این دسته دروغن‌ها استفاده کنید، تاثیر فوق‌العاده آن بر روی سلامتی‌تان را حتماً خواهید دید. برای شناخت فواید استفاده از روغن مایع مخلوط، ابتدا باید بدانید هر نوع روغنی دارای مقادیری از انواع چربی‌های اشباع‌شده و غیراشباع است. علاوه‌براین عموماً روغن‌ها دارای امگا ۳ و امگا ۶ هستند و با مصرف آن‌ها همراه با غذا می‌توانید انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها را به بدنتان تقدیم کنید.

آیا روغن مایع مخلوط برای سرخ‌کردن قابل استفاده است؟

روغن‌های آشپزی به دو دسته عمده روغن مخصوص پخت‌وپز و روغن مخصوص سرخ‌کردنی تقسیم می‌شوند و فاکتور اصلی تقسیم روغن‌ها به این دو دسته، نقطه دود آن‌ها است. در حقیقت شما می‌توانید انواع روغن‌ها را با توجه به نقطه دودشان مورد استفاده قرار دهید؛ برای مثال روغن زیتون نقطه دود بسیار پایینی دارد و توصیه می‌شود برای تهیه سالاد یا طبخ غذاها با حرارت ملایم مورد استفاده قرار بگیرد. این در حالی است که روغن ذرت نقطه دود بسیار مناسبی دارد و می‌توانید برای سرخ‌کردن عمیق مواد غذایی از آن استفاده کنید؛ اما در مورد روغن‌های مخلوط مایع شرایط کمی متفاوت می‌شود. این روغن‌ها با توجه به فرایندی که از سر می‌گذرانند، نقطه دود ویژه‌ای دارند و عموماً توصیه می‌شود از آن‌ها برای پخت‌وپز استفاده شود. بنابراین ما هم به شما برای سرخ‌کردن مواد غذایی خرید روغن سرخ کردنی را پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه روغن مخلوط به‌عنوان یک روغن مخصوص پخت‌وپز در دمای بالا مقاوم نیست و در مواجهه با حرارت زیاد، تغییرات شیمیایی در آن رخ می‌دهد که برای بدن بسیار مضر است.

سخن پایانی

استفاده از روغن مایع مخلوط ورژن از هر نظر جهت طبخ غذاهای مختلف به‌صرفه‌ به نظر می‌آید؛ چراکه هم نسبت به بیشتر روغن‌های گیاهی قیمت مناسب‌تری دارد و هم در ترکیبات آن مقادیر زیادی از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها یافت می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم از فواید این روغن‌ها در رژیم غذایی‌تان بهره ببرید. همچنین قیمت روغن ذرت در ایران بسیار پایین است؛ بنابراین می‌توانید از این روغن مفید هم برای طبخ غذاهای سالم و ارتقای سلامتی افراد خانواده‌تان استفاده کنید.

منبع: روغن ورژن

562053