رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:

ساختار آموزش و پرورش ما شبیه ساختار هیچ جای دنیا نیست

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: ما ۵۰۰ هزار نفر را به سمت رشته علوم تجربی سوق می دهیم که ۲هزار نفر از آنها وارد علوم پزشکی می شوند! هیچ جای دنیا با استعدادهای خود چنین کاری نمی کنند.
تصویر ساختار آموزش و پرورش ما شبیه ساختار هیچ جای دنیا نیست

به گزارش سایت خبری پرسون،"علی محبی" رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر بیان کرد: گرانقدرتر از پژوهش هیچ کاری وجود ندارد.در نظام آموزشی دنیا پژوهش رکن و مایه بقای آن است پژوهش باید نیازهای اساسی را حل کند و پژوهشگاه نیز در آموزش و پرورش باید مرجعیت باشد.

محبی اظهار کرد: دکتر حسابی گفته اند ریشه علم، تحقیق است؛ هرچه به ریشه بیشتر برسیم شاخه ها پربارتر می شود. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برنامه ۵ ساله برای خود دارد که می توانیم آن را محقق کنیم. پژوهش باید به مرجعیت در آموزش و پرورش برسد. ما چرخش های تحولی را برای خود تعریف کرده ایم از جمله این موارد تحولی اینکه باید از مؤسسه ای عمومی به مرکزی تخصصی و ماموریت گرا تبدیل شویم تا به حل مسائل برسیم، باید نظام مسائل آموزش و پرورش تدوین شود.

او افزود: ما از فرایند محوری به نتیجه محوری می رویم. لازم است رشد چندبرابری عملکرد و سرعت بالا و ارتقای کیفیت عملکرد و بهره وری داشته باشیم. هزینه های پژوهش با این رویکرد یک دهم کاهش یافته است.

محبی ادامه داد: ما از تصدی‌گری به تنظیم گری رفتیم. ما با ۷ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و ۱۱ انجمن تفاهم نامه نوشته ایم. ما سه ضلع را در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نظر داریم؛ تصمیم سازی و پاسخ به به نیازهای آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ پژوهش و ضلع دیگر انجام پژوهش های کاربردی تا بنیادی است. در این راستا ۱۴ شیوه نامه و آیین نامه که بستر کار ما را در برمی‌گیرد تدوین کرده ایم و ۱۰ مسئله اساسی باز طراحی شده است.

به گفته محبی؛ ساختار آموزش و پرورش ما شبیه ساختار هیچ جای دنیا نیست. ما عدم انسجام، موازی‌کاری، گستردگی و عدم پاسخ‌گویی ناشی از ناهماهنگی ساختاری داریم. سند تحول تاکید دارد که باید این موارد را اصلاح کنیم.

رئیس ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش تاکید کرد: در برخی کشورهای دنیا وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و آموزش بهداشت ذیل یک بستر تعریف می‌شوند. در دنیا ساختارها بسیار چابک است و نگاه ملی دارند و وزیر آموزش و پرورش، معاون نخست وزیر در برخی کشورهای دنیاست. مجلس باید به کمک ما بیاید و برای ایجاد ساختار جدید همراه آموزش و پرورش باشد.

محبی گفت: درباره آسیب شناسی رتبه بندی معلمان، آیین نامه جدید تدوین شده که شامل انگیزه مندی و تعیین صلاحیت معلمان است و رضایتمندی معمان را ارتقا می دهد.

محبی اظهار کرد: خودمان باید سنجش ملی داشته باشیم. بررسی تطبیقی تحول مدارس از دیگران اهداف است؛ ما بیش از ۲۰ نوع مدرسه داریم که باید دید آیا با عدالت آموزشی همسو است؟

رئیس ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش ادامه داد: الگوی هدایت تحصیلی لازم است؛ ما ۵۰۰ هزار نفر را به سمت رشته علوم تجربی سوق می دهیم که ۲هزار نفر از آنها وارد علوم پزشکی می شوند! هیچ جای دنیا با استعدادهای خود چنین کاری نمی کنند.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت همکاری دستگاه های نقش آفرین در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان کرد: واکاوی سبک زندگی ایرانی اسلامی دانش آموزان نیز از دیگران برنامه‌های ماست.

محبی عنوان کرد: امسال از نظر تعداد دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره پژوهش، به لحاظ کمی ۳۰۰ هزار نفر کاهش شرکت کننده دانش آموزی داریم. اما آمار راه یافتگان به مرحله کشوری و رشد منتخبین را داشتیم. امسال ۱۲۵ دانش آموز مورد تقدیر قرار می‌گیرند که ۶۰ طرح پژوهشی مشترک دارند.

منبع: ایلنا

561628