پایان مرمت و احیاء بازار تاریخی ساوه

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساوه گفت: عملیات مرمت بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال هزینه به اتمام رسید.
تصویر پایان مرمت و احیاء  بازار تاریخی ساوه

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا ایاز روز سه شنبه اظهار کرد: در این مرحله از مرمت، اصلاح و مرمت قسمتهای فرسوده شامل طاق تویزه‌های بازار و اجرای اندود گچ و کاهگل مرمت طاقها و تویزه ها و تعویض اجرهای فرسوده و نازک کاری قسمتهای فرسوده سقف و اجرای مجدد گچکاری زیر سقفهای بازار و همچنین استحکام بخشی و زیرسازی و شیب بندی همراه با عایق بندی بام بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

وی اضافه کرد: بازار ساوه نیز از بازارهای قدیمی است که به دوره شکوفایی دین اسلام و مذهب تشیع علوی در دوران حکومت صفوی مربوط بوده که این بازار در طی دوران‌های متمادی بافت سنتی خود را حفظ کرده و با گذشت ایام و گرمی داد و ستد فعال بوده و پهنه‌ای گسترده یافته است.

ایاز افزود: حفظ بافت تاریخی و یادگارانی که گذشتگان برای ما به ارث گذاشته‌اند از وظایف مهم نسل امروز است و نباید به بهانه بهسازی باعث تخریب و از بین رفتن این بافت‌های تاریخی شد.

به گفته وی، مجموعه بازار ساوه شامل مسجد ۱۴ معصوم، دالان حاج ملک و تیمچه نبوی زاده با چهار گذر است که در طول ۶۰۰ سال، میعادگاه آداب، سنت‌ها، فرهنگ و تاریخ مردم بوده است و این بازار از دو بخش جنوبی شامل مسجد میدان، بنای چهارسوق و مجموعه حجره‌های اطراف مسجد و بخش شمالی بازار سرپوشیده ساوه که از یک راسته بازار اصلی با ۱۲ گذر یا راسته فرعی تشکیل شده است.

مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام خمینی (ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

561077