چگونه دلگیری از دیگران را ابراز کنیم؟

وقتی در مکالمه احساس بدی دارید و به اشتراک نمی‌گذارید، به جای ارتباط، فاصله ایجاد می‌کنید.
تصویر چگونه دلگیری از دیگران را ابراز کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، شجاعت خود را برای به اشتراک گذاشتن واکنش‌ها و درخواست‌های خود به کار بگیرید و مطمئن باشید که دیگران می‌توانند شما را درک کنند. اگر رابطه برای شما مهم است، ارزشش را دارد تا کمی کوشا باشید.

دوستی دارم که مدام حرفم را قطع می‌کند و جمله هایم را ناتمام می‌گذارد. بدترین بخش این تعامل این است که وقتی جملات من را تمام می‌کند، چیزی که او می‌گوید آن چیزی نیست که من قصد گفتن آن را داشتم. من دوستم را دوست دارم، اما مواقعی وجود دارد که خیلی از او ناامید می‌شوم ...، اما بعد خاموش می‌شوم و صحبت نمی‌کنم.

چگونه می‌توانید به کسی بگویید که شما را ناامید کرده است، به شما اهانت کرده یا به شما صدمه زده است، و به گونه‌ای به او بگویید که رابطه شما را غنی‌تر کند، نه به آن آسیب برساند؟

گفتن مستقیم احساس خود در مورد کاری که انجام داده است، اغلب ناراحت کننده است، اما برای ذهن و بدن شما آسان‌تر از نگه داشتن خشم و ترس است.

در تجربه من، وقتی آنچه را که احساس می‌کنید با قصد بهبود رابطه‌تان به اشتراک می‌گذارید، آن‌ها را آزار نمی‌دهید بلکه حرفتان را خواهند شنید.

در اینجا پنج مرحله برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود آورده شده است تا شنیده شوید.

۱. با این موضوع شروع کنید که چرا چیزی که می‌خواهید بگویید مهم است

ممکن است بگویید: «من می‌خواهم چیزی را با شما در میان بگذارم، زیرا برای رابطه ما ارزش قائل هستم.» یا در محل کار، ممکن است چیزی شبیه این بگویید: «می‌دانم که همکاری خوب با هم به هر دوی ما کمک می‌کند تا به اهدافمان برسیم. آیا می‌توانم چیزی را با شما در میان بگذارم که بتواند همکاری ما را بهبود بخشد؟»

۲. به طور مختصر آنچه را اتفاق افتاده، شرح دهید

بگویید: «وقتی من صحبت می‌کردم، شما این را گفتید یا انجام دادید.» وارد یک داستان طولانی در مورد آنچه رخ داده است، نشوید. یک جمله که تجربه شما از رفتار آن‌ها را توصیف کند کافی است.

ممکن است شخص دیگر حرف شما را قطع کند تا خودش را توضیح دهد. به آن‌ها بگویید که می‌خواهید حرف‌های آن‌ها را بشنوید، اما دوست دارید اول حرف خود را تمام کنید. این را با آرامش و بدون عصبانیت بگویید تا احساسات شما به جای اینکه بر مقاومت آن‌ها بیفزاید گفته و شنیده بشود.

۳. بگویید رفتار آن‌ها چه احساسی در شما ایجاد کرده است

این کار بسیار مهم است. آن‌ها نمی‌توانند بحث کنند که اعمالشان چه احساسی در شما ایجاد کرده است چرا که جای شما نیستند. واضح بگویید که چه چیزی احساس می‌کنید. شما احساس عصبانیت، ناامیدی، آسیب دیدگی، ترس می‌کنید، یا زمانی که این اتفاق می‌افتد تسلیم می‌شوید؛ احساسات شما ارزشمند هستند باید شنیده شوند.

از عبارات «من» استفاده کنید. آن‌ها را به خاطر بی توجهی سرزنش نکنید یا آن‌ها را به خاطر بی احساس بودن قضاوت نکنید.

۴. آنچه را در آینده به آن نیاز دارید درخواست کنید

دوست دارید بجای اتفاقی که افتاده چه کار کنند؟ باز هم، واضح رفتار کنید، مثلا بپرسید آیا می‌توانند به شما اجازه دهند جمله‌هایتان را تمام کنید، بیشتر در گفتگو‌های گروهی شرکت کنید، یا به جای بحث درباره درست و غلط بودن، پذیرای احترام گذاشتن و بحث درباره نگرش‌های متفاوت باشید؟ سپس پاسخ آن‌ها را بپذیرید، زیرا می‌دانید درخواست شما را شنیده اند. آن‌ها ممکن است برای پردازش آنچه به اشتراک گذاشته اید به زمان نیاز داشته باشند.

۵. با دلیل درخواست کنید

دوباره به آن‌ها بگویید چرا رابطه شما برای آن‌ها مهم است. شما می‌خواهید که هر دوی شما در مورد مکالمات خود احساس خوبی داشته باشید و امیدوارید اگر کاری که انجام می‌دهید بر تعاملات شما نیز تأثیر مثبت بگذارد.

وقتی در مکالمه احساس بدی دارید و به اشتراک نمی‌گذارید، به جای ارتباط، فاصله ایجاد می‌کنید. شجاعت خود را برای به اشتراک گذاشتن واکنش‌ها و درخواست‌های خود به کار بگیرید و مطمئن باشید که دیگران می‌توانند خود را شما را درک کنند. اگر رابطه برای شما مهم است، ارزشش را دارد تا کمی کوشا باشید.

منبع: سلامت نیوز

560432